Gå til innhold

Hvordan installerer jeg skriver i Linux MInt?


Gjest Slettet+513

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+513

Leter etter info om dette, og finner bare hvordan man installerer en "network printer". Jeg skal koble til via usb.

Har prøvd å gjøre det selv, og har kommet så langt som dette. MEN, skriveren har ikke patroner så jeg får ikke testet om det virker. Men ser det ut som det skal funke?

image.png.1ebaed565b3f07e4d8f138cf7598b3b6.png

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må først og fremst sørge for at skriveren er i fungerende stand, altså at patroner også er satt inn og kan brukes.

Når det kommer til ekstra funksjoner som sjekk av gjenværende blekk på patroner, gjøres dette i programvaren fra leverandør. Selve utskriftsjobben skulle være mulig å få gjort uten å installere noe ekstra til Linux Mint - det får du sjekke nærmere opp etter at du har satt inn nye blekkpatroner.

Et lite søk på nettet pekte mot denne siden (link). Men se om du får tak i (om det finnes) offisiell programvare til skriveren din så du slipper å drive å laste ned install-filer fra ymse nettsider.

 

Lenke til kommentar

HPLIP er så offisielt som det kan bli ?
nen om det trengs er en annen sak.

TS, jeg ser at i feltet "URI til enhet" så står det "parallel:..." hos deg. Det er ihvertfall feil dersom du skal koble til via usb. Forsøk knappen "Bytt" og se om du kan velge noe som heter "usb..." istedet.
Merk: skriveren må allerede være tilkoplet maskinen din og skrudd på når du gjør dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Takk for svar! Jeg må nok pent vente til jeg får patroner til skriveren, startet tråden før jeg så at jeg ikke hadde det ? Skal returnere og fortelle hvordan det går.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Nå har jeg fått blekk.
Jeg fikk opp to skrivere av en eller annen grunn, så når jeg valgte den blå der så fikk jeg usb i URI-feltet. Men den skriver ikke ut...det som skjedde var at først gikk det ett papir gjennom som skriveren ikke skrev noe på, og så begynte pilen som indikerer at det ikke er papir å blinke uten grunn. Nå blinker den ikke mer men jeg får fortsatt ikke skrevet ut. Er det skriveren som det er noe feil med nå...?

skriver.png.c89fbd8b12f53b5c82bdf2d70d3e1e8a.png

 

Lenke til kommentar

Har du prøvd å velge den andre? Du kan også slette dem og prøve å trykke pluss knappen og legge den til på nytt. En reboot kan også hjelpe før man feilsøker alt for mye.

Prøv evt. trådløst uten usb, finn ip-adressen i menysystemet på printeren og legg inn det i adresse feltet.

 

Jeg er ikke vant med mint, men fyr opp terminalen. Skriv: lpstat -p

Se om du har kontakt. Feks: printer Brother_DCP_J785DW is idle.  enabled since to. 27. feb. 2020 kl. 11.08 +0100

Eller prøv: sudo hp-setup med litt flaks så skal det dukke opp et grafisk brukergrensesnitt som kan hjelpe deg å installere.

Hvis ikke du får opp det: sudo apt install hplip-gui

 

Edit: Måtte endre siden jeg hadde blandet med Brother.

 

Det burde ikke være så vanskelig å få til, HP skal være veldig linux vennlige.

 

Endret av Stratleray
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...