Gå til innhold

Baldur's Gate 3 skal snart vises frem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, GrinderX9 said:

Kan bli så next gen de bare vill for meg, så lenge det ser ut og føles som et ekte Baldurs gate...

Der har du årsaken til at sånne spille ofte kræsjer og brenner..

Kult-klassikere har en fanbase som er ekstremt vanskelig å gjøre fornøyde. De har ofte spilt spillet i sin barndom eller ungdom og det er ofte ett nærmest utopisk nostalgi-bilde de har av spillet i sine minner.
Så når det går mange år og de endelig lager et nytt spill i samme serien går det ofte veldig galt fordi det er nærmest umulig å gjøre den originale fanbasen fornøyd, nettopp fordi det går ikke ann å innfri forventningene deres. Følelsen av det nye spillet vil nesten aldri være lik, da personen som spiller det er ikke den samme lenger.


Er sikkert et navn på det psykologiske fenomenet uten at jeg er smart nok til å vite om det.

Endret av Randalf the Black
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det store spenningsmomentet er om dette spelet blir eit ekte rollespel, eller om det blir enda eit av dei meir linære "rollespela" der karaktertilpassingane i all hovudsak berre er visuelle, og der ein får liten reell valgfriheit som spelar.
Som til dømes Skyrim, det er eit bra spel men det er eit dårleg rollespel. Om du velger sverd, bue eller magi som våpen hadde liten praktisk betydning. Valga ein stod over fekk ingen større spelmessige konsekvensar.

I dag burde det være mulig å gi spelaren enda større friheit og påvirkningskraft for korleis historia og verdenen utviklar seg.

Lenke til kommentar

-----

+Randalf the Black

-----

- Jeg må helt ærlig si meg enig med "GrinderX9" der altså...

Det er en ting med forbedringer, så lenge det i hvert fall føles ut som "Baldur's Gate".

Forandrer dem for mye på oppskriften så er det ikke "Baldur's Gate" lengre.

-----

Ironisk nok så følte jeg det motsatt i forbindelse med "Doom"-spillene.

I ungdomen som du nevner så koste jeg meg gløgg ihjel med "Doom Nr.1." og "Doom Nr.2.".

Så kom "Doom Nr.3." som til dags dato er min favoritt i serien, dog endingen var et nokså stort antiklimaks.

I 2016 kom "Doom" i form av en reboot der dem gikk tilbake til den orginale oppskriften.

Noe som etter min smak ikke fallt i smak.

Og nå er det snart duket for "Doom Eternal" som svært tilsynelatende vil bygge på samme oppskrift.

Ett skritt frem, to tilbake...

-----

Med Diablo var/er det motsatt igjen...

Da det i "Diablo Nr.3." ikke lengre føltes ut som "Diablo" som hadde en langt mer skummel, mørk og ikke minst ganske så dyster atmosfære i de to første spillene til særs "Diablo Nr.1.".

-----

Som du ser så kan det gå begge veier.

Da all forandring ikke nødvendigvis er bra, men også at ikke all forandring er så veldig negativt heller.

Så lenge samme gamle sjela ligger til grunn i spillet.

-----

Side note...

Noen ganger så skal det ikke mye til for å ødelegge Feel'en.

Som f.eks...

"The Secret of Monkey Island"

...vs...

"The Secret of Monkey Island-Special Edition"

Da det er en ting å pynte på ting kosmetisk, som det visuelle.

Men at det ble en Talkie var en deal-breaker for meg.

-----

Misforstå meg rett...

Jeg har ingenting imot Talkies.

Jeg digger "Indiana Jones and the Fate of Atlantis" som ble lansert som Talkie i utgangspunktet.

Men hadde dem lansert "Indiana Jones and the Last Crusade" som Talkie så hadde jeg fått helt fnatt altså.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
2 hours ago, BizzyX78 said:

-----

+Randalf the Black

-----

- Jeg må helt ærlig si meg enig med "GrinderX9" der altså...

Det er en ting med forbedringer, så lenge det i hvert fall føles ut som "Baldur's Gate".

Forandrer dem for mye på oppskriften så er det ikke "Baldur's Gate" lengre.

Sa ingenting om at jeg var uenig eller enig i hva GrinderX9 sa, bare forklarte at i min erfaring lykkes det sjelden med sånne "fortsettelser" av gamle spillserier fordi den originale fanbasen er tilnærmet umulig å tilfredstille.

Nettopp fordi de snakker om at det må "føles" som en ordentlig arvtager.

Og det å forholde seg til noe så abstrakt som følelser blir jo vanskelig da folkene som spilte spillet i sin barndom ikke er de samme nå som de er godt voksne, og at hva som "føles" riktig vil variere fra person til person.

Så klart kan det jo hende de treffer blink og det blir en heidundrende suksess, men sjansen er stor for at det blir en flopp da man må bare prøve å lage noe og satse på at fanbasen syntes det faller i smak.

Det ligger mye følelser i slike gamle barn/ungdomsminner, og hvis noen fans føler at et spill ikke lever opp til forventningene eller drar "minnene" deres gjennom søla, kommer reaksjonene i form av sinne.
 

Var vel en utvikler som sa at når det kom til fanbaser, så var fanbasene til spillverdenen de beste og de verste.

Husker ikke hvem, og det kan hende jeg slaktet sitatet, men beskjeden om at de er fantastiske når de er fornøyde og grusomme når de er misfornøyde kom vel frem.

Endret av Randalf the Black
Lenke til kommentar

-----

+Randalf the Black

-----

- Det nyeste eksempelet av det du sier der var/er "WarCraft Nr.3.: Reforge".

Personlig så likte jeg ikke tanken på at dem føyde til nytt innhold.

Men på lik linje som med folk flest så var det, det faktum at dem ikke bare maltrakterte spillet ved å fjerne flere av funksjonene fra spillet var gale nok.

Hva som verre var/er at dem gjore det samme med orginalen.

-----

Når det kommer til Feeling...

Som jeg sa så kommer det an på spillet.

Alder har noe å si, ja, men som jeg også nevnte så kan det faktisk virke motsatt.

Som f.eks. det der med "Doom"-spillene.

Der den orginale oppskriften ikke lengre appelerer til meg som det gjor i ungdomen.

-----

Mens andre spill bygger på at grunnstenene i spillet bør være de samme for å kunne bevare på Feeling'en.

-----

Husker at jeg var veldig skeptisk til at "Broken Sword"-serien gikk fra å være 2D og over til 3D, for så å vende tilbake til 2D.

Men til tross for disse overgangene så beholdt dem Feeling'en fra spill til spill.

Som jeg også nevnte...

Ikke all forandring er av den negative sorten, men da kommer det an på hva og hvor stor forskjellen er fra ett spill til et annet i serien.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar
1 hour ago, BizzyX78 said:

-----

+Randalf the Black

-----

- Det nyeste eksempelet av det du sier der var/er "WarCraft Nr.3.: Reforge".

Personlig så likte jeg ikke tanken på at dem føyde til nytt innhold.

Men på lik linje som med folk flest så var det, det faktum at dem ikke bare maltrakterte spillet ved å fjerne flere av funksjonene fra spillet var gale nok.

Hva som verre var/er at dem gjore det samme med orginalen.

Behandlingen Warcraft 3 og Warcraft 3 Reforged fikk er forbi horribel. Jeg tror det stammer mye fra et ønske om lettjente penger: "puss opp grafikken, folk kjøper det uansett!"
Og en frykt for at et nytt "Dota" skulle oppstå fra deres merkevare igjen.

 

1 hour ago, BizzyX78 said:

-----

+Randalf the Black

Når det kommer til Feeling...

Som jeg sa så kommer det an på spillet.

Alder har noe å si, ja, men som jeg også nevnte så kan det faktisk virke motsatt.

Som f.eks. det der med "Doom"-spillene.

Der den orginale oppskriften ikke lengre appelerer til meg som det gjor i ungdomen.

-----

Mens andre spill bygger på at grunnstenene i spillet bør være de samme for å kunne bevare på Feeling'en.

-----

Husker at jeg var veldig skeptisk til at "Broken Sword"-serien gikk fra å være 2D og over til 3D, for så å vende tilbake til 2D.

Men til tross for disse overgangene så beholdt dem Feeling'en fra spill til spill.

Som jeg også nevnte...

Ikke all forandring er av den negative sorten, men da kommer det an på hva og hvor stor forskjellen er fra ett spill til et annet i serien.

-----

Men hva nøyaktig er feelingen i et spill?

Når en tittel kan gå fra 2D til 3D og tilbake igjen og beholde "feelingen" mens en annen tittel ikke forandrer seg så mye og får anklager om at "feelingen" er borte?

Retorisk spørsmål, du trenger ikke svare på den. Jeg har ikke svaret selv en gang, vet ikke hvordan jeg skulle begynt å prøve å forklare det. Bare illustrerer at det er vanskelig å sette ord på, og enda vanskeligere for utviklere å få til når de lager et spill 10-20 år senere med ny teknologi og mange nye folk som ikke var med på originalprosjektet.

Men jeg håper Baldur's Gate 3 blir en suksess, både for utviklerne og for fanbasen som venter på det.

Endret av Randalf the Black
Lenke til kommentar

-----

+Randalf the Black

-----

- Når det kommer "Broken Sword" som gikk fra 2D til 3D og så tilbake til 2D så ligger grunnen til at ikke feeling forsvant i det at det hadde en underliggende atmosfære som ikke tok skade av disse overgangene.

Karankterene hjalp også på å holde Feeling'en ved like.

Da var det mer avsporende med byttet av vinklingen fra et Templar-mysterium over til et Mayan-mysterium, men det jevnte seg ut igjen da de gikk tilbake til Templar-mysterium igjen.

-----

"Doom Nr.3." i motsettning til Doom Nr.1. og "Doom Nr.2." hadde en langt mer klaustrofobisk atmosfære som appelerer langt mer til meg nå enn den langt mer åpne løsningen som de første og nå også de senere spillene bygger på.

-----

Et annet meget godt eksempel som kan direkte sammenlignes med "Baldur's Gate" er spill-serien "Anno".

Spill Nr.1.: "Anno 1602"

Spill Nr.2.: "Anno 1503"

Spill Nr.3.: "Anno 1701"

Spill Nr.4.: "Anno 1404"

Spill Nr.5.: "Anno 2070"

Spill Nr.6.: "Anno 2205"

Spill Nr.7.: "Anno 1800"

-----

Der spill "Nr.1." til og med "Nr.4." hadde samme Feel og Atmosfære, i motsettning til spill "Nr.5." og "Nr.6." not so much...

Men nå har dem klart å hente seg inn igjen i "Nr.7.".

-----

"Baldur's Gate Nr.3." skal angivelig fortsette historien 100 år etter det forgje spillet.

Så jeg håper på at dem klarer å beholde den samme atmosfæren selv med et sprang på 100år frem i tid.

Det var handling-biten, men om spille-stilen blir for forskjellig fra det forgje spillet så taper Feeling'en seg noe.

Men i hvilken grad det vil være er umulig å si på forhånd.

-----

Vi får bare vente å se til dem presenterer spillets gameplay i slutten av måneden.

-----

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Dette er et av de tre spillene jeg virkelig ser frem til i tiden fremover. De to andre er Age of Empires 4 og Half Life Alyx.

Men sammenlignet med de to andre spillene hvor jeg i stor grad vet hva jeg får og ønsker meg så vet jeg ikke helt hva jeg ønsker ut av et Baldurs Gate 3. Jeg er veldig usikker på om bedre grafikk og mer av det samme vil være nok for meg.

BG1 og 2 er viktige for meg pga nostalgien jeg har til dem da jeg spilte dem i 12-13 års alderen og siden ved jevne mellomrom har spilt dem om igjen en rekke ganger. I dag nærmer jeg meg midten av 30 årene og vanlige spill på skjerm appellerer som regel lite til meg. Det jeg ønsker i dag er å oppleve spill fra innsiden med VR og føle at jeg er der (Half Life Alyx) eller jeg vil ha RTS/4X(Grand Strategy) spill jeg kan spille over LAN med venner og familie (Age of Empires 4).  

Hvor finner jeg glede i et BG3 når tilsvarende spill på skjerm i dag gir meg så lite? Hvis det er nostalgi som er faktoren som holder meg til denne serien og universet så er det lite annet enn VR som kan gi meg den følelsen tilbake.

Jeg frykter litt for dette spillet, samtidig så er jeg utrolig nysgjerrig på mer detaljer. Følelsen jeg har for de to forgående spillene er stor. Jeg vil tilbake i det universet igjen. Men det tradisjonelle formatet er muligens ikke nok for meg lengre.

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...