Gå til innhold

Solcellerpanel erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med det kunnskapsnivået du oppviser her er det eneste rådet å kjøpe et ferdig system, satt opp slik du ønsker det, og montert av kvalifiserte fagpersoner. For du har ikke tilstrekkelig forståelse av elektro til at du kan gjennomføre hverken valg av komponenter, eller installasjon av komponentene. 

I beste fall kaster du bort penger, fordi du ikke greier å tilpasse ting, slik at du får et anlegg som er unødig dyrt. I verste fall brenner du ned huset. Dette er ikke nettverkskabler, @LMH1. Gjør du feil med strømstyrkene det er snakk om her kan det føre til brann eller alvorlig personskade.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
barfoo skrev (1 time siden):

I beste fall kaster du bort penger, fordi du ikke greier å tilpasse ting, slik at du får et anlegg som er unødig dyrt. I verste fall brenner du ned huset. Dette er ikke nettverkskabler, @LMH1. Gjør du feil med strømstyrkene det er snakk om her kan det føre til brann eller alvorlig personskade.

Velger å ignore dette svarer, må si Professor Balthazar

er til mere hjelp så langt, men du må gjerne liste eller gi svar på hva du mener er farlig, f.eks bruke usb portene til solsellepanelet om det kan føre til defekt minnebrikker, eller om 0.77mm kabler er risiko?

Unødvendig dyrt? tror faktisk det å leie elektrikker og få det å ordne dyrt ferdigoppsett er unødvendigdyrt.Vi snakker fort 150 000 kr for et system som er beregne å klare 10 kw\t i dagen.

Lenke til kommentar
3 hours ago, LMH1 said:

er til mere hjelp så langt, men du må gjerne liste eller gi svar på hva du mener er farlig, f.eks bruke usb portene til solsellepanelet om det kan føre til defekt minnebrikker, eller om 0.77mm kabler er risiko?

Hæ? Defekte minnebrikker? Hvor kommer det fra? Og nei, det er ikke usb-portene med 5V/2A som er problemet; det er batterier som kan levere hundretalls ampere i kortslutningsytelse. Og om du alvorlig spør om 0.77mm kabler, så understreker det poenget mitt; man måler ikke diameter eller radius på kabler, man måler tverrsnitt - som vanligvis oppgis i kvadratmillimeter. 

3 hours ago, LMH1 said:

Unødvendig dyrt? tror faktisk det å leie elektrikker og få det å ordne dyrt ferdigoppsett er unødvendigdyrt.Vi snakker fort 150 000 kr for et system som er beregne å klare 10 kw\t i dagen.

Ja, og bygger du det selv med egne komponenter får du ingenting utav det, fordi du bommer på komponenter ;) Forøvrig roter du også her med benevninger. Energi måles i kWh, kilowatt-timer. 1kWh = 1kW i en time. kw/h er noe helt annet. 10kWh er forøvrig ganske mye energi. Om du regner med 8 timer sol per dag i snitt må du ha 1.25kW fra solcellepanelene dine, pluss tap - la oss si 1.5kW. Det er 7.5m^2. Med såpass liten effekt kan du i praksis droppe batterilagring, og kjøre det direkte til forbruk, ettersom forbruket stortsett alltid er over 1.5kW. Da får du også mindre tap.

Men igjen. Du leker med relativt store strømstyrker når du blander inn batterier. Det er ikke ufarlig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, barfoo said:

Men igjen. Du leker med relativt store strømstyrker når du blander inn batterier. Det er ikke ufarlig.

Og hvis effekten overskrider 200VA så er det vel strengt tatt ikke lov engang.

Edit: Hvis det monteres som en installasjon.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

@LMH1 Hvis du bygger et stort anlegg og gjør det feil så kan du i verste fall brenne ned huset ditt. Da virker plutselig ikke 150 000 for en ferdig installasjon så dyrt.

Hvis du vil bygge et lite anlegg for å teste litt så kan det sikkert gjøres på en relativt trygg måte selv.

I denne tråden så snakker du om alt fra anlegg som skal gi flere kW til om du kan få strøm fra solceller i kunstig belysning. Og så drar du plutselig inn noe om USB og minnebrikker som jeg ikke skjønner noe av.

Hvis du kommer med konkret eksempel på hva du har lyst til å bygge så får du helt sikkert hjelp til det. Lykke til.

Endret av oyoygard
Lenke til kommentar
oyoygard skrev (23 minutter siden):

@LMH1 Hvis du bygger et stort anlegg og gjør det feil så kan du i verste fall brenne ned huset ditt. Da virker plutselig ikke 150 000 for en ferdig installasjon så dyrt.

Hvis du vil bygge et lite anlegg for å teste litt så kan det sikkert gjøres på en relativt trygg måte selv.

I denne tråden så snakker du om alt fra anlegg som skal gi flere kW til om du kan få strøm fra solceller i kunstig belysning. Og så drar du plutselig inn noe om USB og minnebrikker som jeg ikke skjønner noe av.

Hvis du kommer med konkret eksempel på hva du har lyst til å bygge så får du helt sikkert hjelp til det. Lykke til.

Hvorfor kommer dere ikke minste fall forslag hva er mest problemer med? for dere gi kun samme svar, men det er til lite hjelp.

Hva er typisk feil man kan gjøre som der mener er brannfarlig? gi eksempeler så er dere til litt hjelp, for blir frustert over forumet.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

Hvorfor kommer dere ikke minste fall forslag hva er mest problemer med? for dere gi kun samme svar, men det er til lite hjelp.

Problemet er at du ikke har konsept om elektro. Du kan ikke grunnlaget, så som Ohms lov, effektberegning, ledertverrsnitt også videre. Du roter med fundamentale begreper. Da er det vanskelig å forklare deg mer avanserte ting som bygger på det grunnlaget.

Om det faktisk interesserer deg, så skaff deg kompetanse tilsvarende det man lærer på elektro VG1.

Når du har det grunnlaget går det an å ha en fornuftig diskusjon. Men når du vaser i vei om å ødelegge minnebrikker med USB-lader, så forsvinner det grunnlaget.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Foreløpig er det minianlegg for testing, godt mulig jeg vil utbygge det etter hvert, men først er å få 2 solcellepanel + omformer, batteri og 230 volt omformer å fungere, helst noe som kan fungere med 230 volt som backup. Hvis batteriet er for flatt. Spessielt viktig å få tips om kabling og om utstyret fra ebay er brukbart eller om det kan være brannrisiko?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

OK. La oss ta utgangspunkt i et lite anlegg for testing da. Jeg har selv et lite mobilt oppsett. Mitt behov er først og fremst å kunne ta det med på tur og drive en liten amatørradio, lade PC, telefon osv. Vekt, størrelse og fleksibel bruk har derfor vært styrende for mine valg. Det stemmer sikkert ikke med ditt behov, men kan jo være et utgangspunkt.

Sammenleggbart solcellepanel: https://www.powerfilmsolar.com/products/foldable-solar-panels/60-watt-foldable-solar-panel

MPPT laderegulator (denne er til LiFePO4 batteri, siden det er det jeg har. Finnes også til andre batterityper): https://genasun.eu/products/genasun-gv-10-lithium-14-2-volt-mppt

Eksempel på lader til USB fra 12V. Fant ikke den jeg har lenger. Jeg har også ladere for panelmontering. Finnes masse alternativ her. https://www.ebay.com/itm/Nekteck-Auto-Ladegerat-2-Port-45W-UBS-C-Kfz-Ladegerat-Power-Delivery-PD-45W/113940311923?hash=item1a875f2f73:g:0~AAAOSw3ehdt1k-

Sikring. MINIMUM en så nært batteri som mulig Jeg bruker 20A sikring i slike: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/sikringer/sikringsholder-2000016466

Kabel. Jeg har ikke noe stort strømtrekk(ref sikring), så jeg har brukt 6mm2 kabel. Spenningsfall gir ekstra mye tap på lave spenninger som 12V. Kabel er tungt, så det lønner seg å kjøpe lokalt. Eks: biltema 35-3923

Strømmonitor for å følge med strøm, spenning og ladestatus: https://powerwerx.com/watt-meter-analyzer-inline-dc-powerpole

Jeg er stor tilhenger av Anderson Powerpole koblinger slik at alt passer over alt. (Det er litt skummelt også, for det er ikke alt som KAN kobles sammen!) Finnes masse steder, se lenken over til powerwerx for eksempler.

Batteriet mitt finner jeg ikke i Norge lenger, men det er et Topband LiFePo4 12V 20Ah, Bluetooth. Batteri er også tungt, så det lønner seg å handle så nært som mulig. Dyr frakt ellers.

Ikke prøv å spare penger på ledninger og komponenter som (potensielt) kan se høye strømstyrker og sørg for å sikre utstyret ditt med ... sikringer! :)

Ut over det har jeg ingen tips til deg, men du kan jo se litt på denne YT-kanalen. Lykke til.

https://www.youtube.com/watch?v=kF_cVEYxj3E

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja det er farlig å kortslutte alle batteri.

Ja det er farlig å bruke for tynne kabler. Du får store tap ved spenningsfall og dette gir varmeutvikling og fare for brann og kortslutning når isolasjonen smelter.

Nei det er ikke direkte farlig å ha for "kraftig" batteri. Det er spenning som ødelegger utstyr. Sikring skal man ha. Alltid.

Igjen ser det ut til at det er et startbatteri du har funnet. Et forbruksbatteri gir større kapasitet og delvis levetid pr krone.

https://www.youtube.com/watch?v=cX4s-bxn4fs&list=PL7bvIB2TPsCjTUIr9WISFg8JcAPrJfzxz

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Men syns den informasjonen er for lite generielt? hvordan farlig kan batteriet fungere som bombe TNT som gir permament skade på boliger? For farlig kan jo diskutere, røyk er ikke bra men det er foreløpig verste jeg har opplevd med liteon batteri.

Men solseller og kontrolleer tror du de på ebay er greie? Eller bør de kun brukes ved oppsyn ikke på dagtid når man ikke er hjemme?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Men syns den informasjonen er for lite generielt? hvordan farlig kan batteriet fungere som bombe TNT som gir permament skade på boliger? For farlig kan jo diskutere, røyk er ikke bra men det er foreløpig verste jeg har opplevd med liteon batteri.

Men solseller og kontrolleer tror du de på ebay er greie? Eller bør de kun brukes ved oppsyn ikke på dagtid når man ikke er hjemme?

Det farligste med Solcelle paneler er berøringsspenning når strømmene blir høye nok, og man skulle være uheldig å få støt fra det. Som kursholder sa på det ene kurset jeg var på. De har hjertestarter i bilen, men det er kun for syns skyld. Det hjelper ikke.

Lenke til kommentar

Så hvis tempraturen blir 40 grader det kan bli om sommeren hvis man plasser det i et vindu så er det ikke farlig for panelet?

Så å plassere panelet i vindu er ikke særlig lurt? Eller gjelder det større paneler ikke 50\100 watt av de billige typene på ebay?

Lenke til kommentar

Solcellepaneler er som regel laget for å stå i solen, så temperaturen skal ikke være noe problem. Temperaturområdet bør være oppgitt fra produsenten. Hvis det ikke tåler mer en 40 grader så ville jeg holdt meg langt unna. Det blir langt varmere i solen selv her i Norge. Og de bruker solcellepaneler i land hvor det er er 50 grader i skyggen om sommeren.

Lenke til kommentar
11 hours ago, LMH1 said:

Men syns den informasjonen er for lite generelt! Hvordan farlig, kan batteriet fungere som bombe TNT som gir permanent skade på boliger? Hva som er farlig kan man jo diskutere. Røyk er ikke bra, men det er foreløpig det verste jeg har opplevd med litium batteri.

Den største faren er ikke nødvendigvis selve sprengkraften i et batteri som eksploderer, men at det åpner seg og spruter kokende syre og ugreie gasser utover. Det under er et random sitat fra Internet og gjelder blysyre-batteri. Andre batterikjemier har andre problemer. Batteri trenger ikke være farlig, men man skal vite hva man gjør og ha respekt for farene.

Quote

 

Yes – a lead acid battery can explode due to either or a combination of the following reasons :

1) The battery can explode if it is subject to a overcharge i.e. charged continuously though it is fully charged.

When a battery is fully charged it means the active material has converted to sponge lead on the negative plates & lead dioxide on the positive plates. In such a condition there is no lead sulphate active material to be converted chemically on both positive & negative plates.

The electrical energy fed by the charger which is supposed to be converted to chemical energy is converted to heat energy. The electrolyte is heated & the evolving explosive hydrogen gas generated builds up pressure under the vent plugs causing the vent plugs to pop up or builds up pressure sufficient enough to explode the battery.

2) The battery can explode if a improper charger is used to charge the battery. When a battery is connected to a charger which is meant for a larger capacity battery the charger starts charging the battery at a higher than recommended current.

In such cases the battery life is affected and the active material from the plates start shedding creating an internal short. The internal short causes heat and explosion. In this case the internal short is not because of a manufacturing defect but due to incorrect charger selection.

3) The battery can explode if sources of static electricity cause spark in the vicinity of batteries. Also naked flames or sparks of welding or any other sparks near batteries whilst batteries are on charge can cause a fire or explosion.

As and when batteries are on charge hydrogen gases are evolved. Hydrogen gas is very flammable and yields explosive mixtures with air and oxygen. Since hydrogen gas is flammable the source of spark with oxygen from the atmosphere can lead to a fire and explosion of battery. Hence even smoking cigarettes is not recommended in rooms where batteries are on charge.

4) The battery can explode if the batteries are on charge in a room with improper ventilation. When batteries are on charge hydrogen & oxygen are both evolved as gases.

They do recombine to form water but not fully. If the hydrogen gas is evolved to such an extent that the concentration of hydrogen gas is greater than 4% it can cause an explosion of the battery.

Hence batteries must be charged in an atmosphere where the gases can escape.

The battery manufacturers usually recommend battery charging areas or rooms to have adequate ventilation with at least six air changes per hour.

5) The battery can explode if batteries of smaller than recommended size or lower Ah capacity are used.

At times – due to non-availability of correct capacity batteries or cost consideratons – batteries of lower capacity are fitted to equipments or vehicles.

In such cases the charger being of a much larger capacity than required by battery – it tends to overcharge the battery, heating up the battery, causes bubbling & gassing with a possible explosion of battery due to pressure build up within the battery container.

6) The battery can explode if battery terminals are shorted externally with any metal object or conducting substance.

7) The battery can explode if battery has an internal shorting due to manufacturing defect.

? The battery can explode if the vent holes of vent plugs are clogged due to battery being kept or used in a dusty/dirty environment.

The batteries having such clogged vent holes of vent plugs shall not allow gases to escape due to which there shall be pressure build up leading to an explosion.

Please visit our websites Battery Manufacturer in India | Battery Company in India & UNIK Techno Systems Pvt Ltd. | for more information on battery manufacturing machines & batteries.

Ramesh Natarajan Kailad

Director

Unik Techno Systems Pvt. Ltd.

Bhosari, Pune, India.

 

 

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Trodde LMH1 er skikkelig kids ... men du er vel over 20 ;)

Jeg LEKER også med solcellepanel, har et lite 55W - 12V anlegg på hytta og 750W til energiproduksjon hjemme.

Ser at du snakker om 2000W osv ...... GLEM DET! Sålenge vi betaler ca 1kr/KW i norge blir det uøkonomisk!

Tar et hytteanlegg. Her har du ofte ikke tilgang til strømnett og derfor ønsker man seg strøm til små ting.

Da trenger du et solcellepanel, en laderegulator, et bra batteri og evt en 220V omformer.  Primært kan du ha små forbruker her som lading av telefon, LED-lys  eller bærbar pc. Kaffemaskin kobler du neppe på det, selvom det går en kort stund om du har bra batterie og selvfølgelig en omformer som greier det. Men her bruker man primær gass til koking. Joda, vet om en som har fullt anlegg på hytta slik du snakker om, men han har brukt 100.000kr og mer på det (jkirkebo)

Eller energiproduksjon. Sjekk https://www.otovo.no/  ja, det koster 70.000 -150.000 kr og om det blir lønnsomt??? 

Mitt minianlegg er satt sammen av 3x275W solceller og en kina 1000W GRID inverter. Betalte kanskje 6-7.000kr for alt.  Det produserer ca 2 - 3KWH dagen om solen skinner skikkelig og genererer ca 300KWH per år!  Ja, sparer altså 300kr/året! SUPERT. Tar altså ca 20år før det går med gevinst, men da er garantert kina invertern ødelagt 2 -3 x.

Og et 7KW anlegg fra otovo koster ca 150.000kr vil jeg tro. Og selvom vi nå er optimistisk og sier at det genererer 7000KWH året, betyr det at det må fungerer minst 20år før du få igjen det du betalte. Vel å merke med norges strømpriser som er ca 1kr/KWH (inkl nettleie, strømpris og transportpris). I tyskland har jeg hørt at strømmen koster ca 3.50kr/KWH så her er det 3x mere lønnsomt med solcelle.

 

Jeg har gått elektro grunnkurs ;) SÅ jeg har ihvertfall litt basiskunnskaper. Og ja, batterier er farlig og kortslutte!!! Derfor har man alltid en sikring mellom batteri og annet utstyr!  Og kobler du feil på pluss og minus ..... kabooom og da går din nyinnkjøpte inverter! 

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...