Gå til innhold

Vurderer å anskaffe en dyr filmscanner for Super 8 filmer


Anbefalte innlegg

Har i det siste vært på leting etter en filmscanner for type super-8 filmruller.

På ebay har jeg funnet noen til under 3kkr, men review av disse avdekker en del negative egenskaper (går på rett og slett på dårlig videokvalitet som følge av komprimeringsmetode og at holderne til filmrullene er veldig spinkle, etc. . .). Dermed har jeg ikke giddet å bestille noe slik filmscanner.

Nå har jeg imidlertid funnet flere varianter av denne typen (link amazon).

Problemet er jo bare:

  • Jeg finner ikke en eneste brukeromtale.
  • Klarer ikke finne enhetens egentlige navn (fabrikat og typebetegnelse e.l.)

Er jo ikke særlig gira på å ende opp med katta i sekken. Noen som har hørt om, eller har kjennskap til denne type filmscanner ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Den du har linket til på Ebay er jo egentlig bare en vanlig 8mm fremviser som er montert på en plate sammen med et vanlig videokamera…

Jeg har sett litt på 8mm scannere selv, men endte opp med omtrent samme konklusjon som deg; Bildekvaliteten er for dårlig, maskinene er av dårlig mekanisk kvalitet, den innebygde programvaren er dårlig, og hva gjør man hvis man kjøper noe sånt fra utlandet og det går i stykker?

De jeg har sett på var også forferdelig trege – de scannet vel omtrent 1 bilde pr. 2 sekunder. Super 8 gikk vanligvis på 16 eller 18 bilder/sekund, så det vil altså ta 32-38 sekunder å scanne ett sekund med film. Se da for deg å sitte der med en eske full med 30 minutters filmspoler…

Jeg har digitalisert et tresifret antall timer med 8mm og 16mm film, og løsningen jeg har brukt er å filme filmen med et videokamera. Ja, jeg vet det er litt uglesett, men det blir faktisk veldig bra om man gjør det ordentlig. Selv NRK skal visstnok ha gjort det på den måten på grunn av – nettop – mangel på gode 8mm scannere.

Det kreves litt teknisk forståelse, men det tror jeg nok du må ha uansett for å få gode resultater ut av dette.

Du må først og fremst skaffe deg en god 8mm fremviser. Den MÅ ha en mulighet for å justere avspillingshastighet (‘’varispeed’’). Stort sett alle slike fremvisere fra sent 70-tall og nyere har dette, enten innvendig eller utvendig.

Videre må du ha et godt videokamera, minimum en toppmodell fra forbrukermarkedet, helst noe semi-proft med 3 bildebrikker (3CCD eller 3MOS eller tilsvarende). Må selvfølgelig også ha mulighet for manuell innstilling av fokus og hvitbalanse. Slike kameraer dukker jevnlig opp på Finn til greie priser.

Sett opp filmfremviseren mot et lerret, og sett opp videokameraet ved siden av fremviseren. Sett på en film. Zoom inn så bilderuten på videokameraet er fylt best mulig. Bruk manuell fokus på videokameraet og still skarpt. Juster hvitbalansen så fargene blir mest mulig naturlige. Blenderåpning/lysfølsomhet kan vanligvis stå på automatisk.

Trikset her er at du må få filmen til å gå i en hastighet som er synkron med videokameraet, for ellers vil opptaket bare flimre. Det er her Varispeed-funksjonen kommer inn i bildet. Ved å justere forsiktig på hastigheten vil du til slutt treffe et punkt hvor bildet er helt stabilt, og da er hastigheten synkron. Denne hastigheten vil ligge ganske nær filmens opprinnelige hastighet, så det er bare en liten hastighetskorrigering i et redigeringsprogram som skal til for å få naturlig hastighet på opptaket etterpå.

Jeg vil si at denne metoden, hvis det gjøres riktig, vil gi minst like godt resultat som det jeg har sett fra disse ‘’billige’’ filmscannerne, hvis ikke bedre. Det er 8mm-formatet som blir begrensningen, ikke utstyret. På 16mm blir det selvfølgelig noe annet, selv om kameraløsningen gir gode resultater også der.

Bonus 1: Denne metoden kan også brukes på Super 8-filmer med lydspor. Ved å koble fremviserens lydutgang til videokameraets linje/mikrofoninngang får du med bilde og lyd i samme prosess.

Bonus 2: Du får med et godt videokamera ‘’på kjøpet’’, som også kan brukes til andre ting.

Det blir selvfølgelig litt utstyrskostnader, men det tjener du lett inn igjen om du tar på deg digitaliseringsoppdrag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...