Gå til innhold

Formel 1-guruen vil revolusjonere bilproduksjon og transport med denne R2D2-bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Det er ingen hemmelighet at mange av bilturene i storbyer kun frakter ett menneske, og nå vil Murray & co. ha slutt på alle storbyens tomme seter.

Det er riktig, men slike biler vil neppe kjøre to i bredden gjennom gatene og sikkerhetsavstanden mellom bilene vil nok være nesten den samme som hvis bilen var lengre. F.eks utgjør 3 sekunder sikkerhetsavstand i 65 km/t 54 meter. Om kjøretøyets lengde legger til 2,5 eller 5 meter har derfor liten betydning for hvor stor plass den tar på veien. Med andre ord, vil det ikke spare nevneverdig veiareal at den bare har 1 sete i stedet for f.eks 7 som en del 5-meters biler har. Den sparer riktignok en del parkeringsareal.

Bilen sparer nok vekt (med klasse inntil 450 kg totalvekt), men det ser ikke ut til å bety at den er spesielt energigjerrig. Selv om topphastigheta er lav. 17,5 kWh / 100 km rekkevidde = et forbruk på hele 175 Wh/km, altså på høyde med 5-7 seters elbiler.

Ser man realistisk på det (bruk av energi og veiareal) så ser jeg ikke helt problemet med å kjøre med tomme seter f.eks 80% av tida. De resterende 20% av tida der 2+ personer samkjører vil nok veie mer enn nok opp for ulempen med at den tar litt mindre plass på veien.

En annen ting er at en topphastighet på 65 km/t er problematisk lavt ettersom man gjerne må ut på større veier for å komme seg effektivt fra et sted til et annet. Man kan ikke drive å kjøre kun på småveiene til fare for myke trafikkanter. Poden vil nok gi mange unødvendige kødannelser på de litt større veiene.

Sitat

samme kollisjonskrav som personbiler

Det høres tilsynelatende imponerende ut, men man skal være obs på at biler kun testes "mot seg selv" (= en vegg) i kollisjonstester. Kollisjonssikkerheten mot andre 450 kg biler skal altså være bra, men når 99% av bilene den møter i trafikken veier mer enn det dobbelte så er det en elendig målestokk. Den vil antagelig gjøre det temmelig dårlig i møte med vanlige biler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som beskrevet i artikkelen så er nok denne først og fremst tenkt brukt i bygater. Ved kø eller stillestående vil nødvendigvis en halvering av lengden være en betydelig fordel. Det er da heller ingen grunn til at de da ikke skulle kunne stå to i bredden (ref. "tuctuc'er i en del land), da er man ned mot en fjerdedel av arealet i tillegg til parkeringsfordelen.

Som nevnt på slutten så er løsningen tenkt å være skalerbar. Tilsvarende løsning med f.eks. 4 seter og samkjøring vil jo da fort bli et meget godt alternativ til kollektivt for pendlere. Man vil ende opp med en miks av størrelser på biler som er tilpasset behovet. Det er ikke slik at man må velge å ha bare 4-setere eller bare 1-setere. Størrelsen på de fleste privatbiler i dag er tilpasset peak behov for eieren, ikke nominelt behov. Bildeling med autonome biler vil kunne eliminere dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Gunnar Mo Disse podene er 1,31 meter brede. Hvis vi antar kun 10 cm avstand mellom to poder som står ved siden av hverandre i kø så blir det totalt 2,71 meter i bredden. Det er nok bredere enn det man får plass til i svært mange av Londons bygater, der disse er tenkt brukt. Når køa begynner å bevege seg så vil nok de fleste foretrekke langt mer enn 10 cm margin til bilene ved siden av så da tar det nødvendigvis ennå mer av den bredden som ikke finnes. En annen ting er det blir vanskeligere å kjøre riktig med tanke på vikeplikt påbudte kjøreretninger, venstresvinger osv. Ergo, de fleste blir stående etter hverandre. I stillestående kø må man regne med 1 meter avstand mellom kjøretøyene.

Pod: 2,5m lengde +1m sikkerhet = 3,5m / 1 sete -> 286 seter per km vei

WV e-Up: 3,6m lengde + 1 m sikkerhet = 4,6m / 4 seter -> 870 seter per km vei (3,0 ganger mer enn Poden)

T Model X: 5,0m lengde + 1 m sikkerhet = 6,0m / 7 seter -> 1167 seter per km vei (4,1 ganger mer enn Poden)

Når køa begynner å bevege seg i 20 km/t må man regne størrre sikkerhetsavstand. Med 2 sekunder sikkerhetsavstand er det 11,1m mellom bilene. Da endrer tallene seg til:

Pod: 74 seter/km vei

e-Up: 272 seter/km vei (3,7 ganger mer enn Poden)

TMX: 435 seter/km vei (5,9 ganger mer enn Poden)

I Podens toppfart 65 km/t med 3 sekunders sikkerhetsavstand blir det:

Pod: 18 seter/km vei

e-Up: 69 seter/km vei (3,8 ganger mer enn Poden)

TMX: 118 seter/km vei (6,5 ganger mer enn Poden)

Det skal veldig mye til for at de ekstra setene blir så lite brukt at det veier opp for arealkravet til Poden.

Lenke til kommentar

Det kommer vel an på hva du legger i "veldig mye til": gjennomsnittlig antall personer per bil ligger per i dag på ca 1,6 i England. Antall seter per kilometer er da ikke så veldig viktig. Selv med dine antagelser om at selvkjørende biler vil ha samme krav til avstander i alle retninger som en menneskestyrt en så kommer poden greit ut i lave hastigheter. Uansett er ikke det så relevant, siden dette er biler som vil fylle en bestemt del av markedet (den der 1 person trenger transport i en by). Det blir feil å anta at det er enten poder eller større biler. Ut fra antall seter per kilometer vinner buss.

Nå skal ikke jeg påstå at akkurat denne bilen er den ultimate løsningen. Det er konspetet som er interessant.

Lenke til kommentar

Syns det blir for teit om ein slik pod skal kjøre 1 person fra A til B og så får muligheten til å ta med 2 personer fra B til C, men pga bare plass til 1 må poden enten gå i dvale ved nærmaste ladepunkt eller ta opp parkeringsplass/holdeplass for å vente på at akkurat 1 person skal fra B til neste destinasjon. Ville gitt meir meining om denne poden hadde plass til 4 personer/2 rullestolbrukere. Det gir akkurat passe fleksibilitet i byområde og reduserer resursbruken betraktlig. Skal da 2-4 stk som ikkje kjenner kvarandre fra B til D kunne ein pod-app gitt rabatt ved at desse 2-4 tok samme pod. Pod-appen kunne og bydd på dating-turer, swingers-turer osv alt etter kva brukerene og likesinnede hadde ynskje om.

Lenke til kommentar

@simen1 En av fordelene med selvkjørende biler er vel at sikkerhetsavstanden kan være adskilig lavere, både sideveis og fram/bakover. De kommuniserer med hverandre, og har en reaksjonstid tilnærmet null i forhold til oss. Dine regnestykker er basert på at de kjører som mennesker. Selvkjørende biler vil ikke ha noe problem med 10 cm margin sideveis og trenger torlig bare noen få meter margin framover og bakover. Med to Pods i bredden, og for eksempel 3 meter sikkerhetsavstand for alle bilene, så blir tallene heller: 364, 526 og 875 seter/km vei. Da skal det ikke så mange ledige seter til før det blir fordel for Poden... Dessuten er det ikke enten-eller, e-Up og TMX bør absolutt brukes når 4 eller 7 personer skal samtidig fra a til b.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...