Gå til innhold

Kan en bonus fra staten være med på å redusere sykefraværet.


Anbefalte innlegg

Verdens beste land å bli født og leve i har paradoksalt nok verdens sykeste folk. Vi har dobbelt så høyt sykefravær som svenskene. På en eller annet tidspunkt vil systemet knele og jeg tenker at løsningen kunne vært et slags bonus fra staten til borgere som ikke har belastet samfunnet økonomisk med sitt sykefravær.

En bedrift med 30 ansatte jeg jobbet i, var sykefravær et stort problem og svært utbredt. Sjefen fikk en ide om at alle ansatte som gikk et helt kalenderår uten å være syk skulle få en gavekort på 5000 kr. Med et pennestrøk greide han rett å slett å utrydde sykefraværet, og ingen var lenger syke. Det hører selvfølgelig med i historien at han etter 3 år måtte legge ned bonusen fordi det ble for dyrt,  ingen var jo syke lenger. Men det viser jo at det går ann.

Jeg tenker at staten kunne hatt noe av det samme, enten ved en utbetaling eller skattereduksjonsmodell. Hva mener folk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobba for en del år siden på et kyllingslakteri med mange utenlandske arbeidstakere.
Der såg jeg blandt annet syke folk som hostet og tørket nørr og la kyllinglår inn i en stor grill for hånd riktignok med hansker på.
Åpenbart syk men på jobben.

Det er i hvertfall resultatet når folk enten taper penger eller kan tjene ekstra penger på å være syk på jobben.
Blir en av medaljens bakside.
Men ja med tanke på en hel nasjon og rettigheter så er det en del som vil se det å være hjemme med full lønn som en rettighet fordi de førler seg litt pjusk en dag, og da kan de like gjerne brenne av en 3-dager.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (5 minutter siden):

Jeg jobba for en del år siden på et kyllingslakteri med mange utenlandske arbeidstakere.
Der såg jeg blandt annet syke folk som hostet og tørket nørr og la kyllinglår inn i en stor grill for hånd riktignok med hansker på.
Åpenbart syk men på jobben.

Muligens de ikke kjente til rettighetene sine og er vant til hvordan ting er fra hjemlandet. Hadde de bare vist?

Lenke til kommentar

Det du skisserer her baserer seg jo på i hvert fall ett premiss, nemlig at folk tar ut sykefravær uten at de er syke, noe som ikke nødvendigvis er tilfellet. Et annet problem blir jo det du nevner om at "er de syke nok, så blir de hjemme". Da må man nesten klargjøre hva man mener er sykt nok. Og om man er syk nok etter den definisjonen, skal man da fratas bonusen? Dette er jo et problem som i all hovedsak dreier seg om korttidssykemelding/egenmelding virker det som. Og korttidssykemelding er det arbeidsgiver som betaler for. Samfunnet sparer jo ikke noe penger den veien da. (Med mindre du er statlig ansatt..)

Om vi så fokuserer på langtidssykemelding, så vil jeg anta at du anser fravær med en legeattest som gyldig fravær. Hva om fraværet skyldes skade i forbindelse med jobb? Mister man da krav på denne bonusen?

Jeg tror det blir et vanskelig system å bygge opp dersom man vil at det skal være og fremstå som rettferdig, når det kommer til slike detaljsaker. Jeg er mer fan av ting som f.eks. at et firma gir en ekstra ferieuke til de som ikke røyker. Grunnen til det er at røyking er når det kommer til stykket et valg individet har tatt, og kan så ta valget om å slutte, med de fordeler det har. Man kan ikke velge å ikke være syk. Og igjen, dette er jo uavhengig av staten, det er goder en privat aktør gir til sine ansatte.

Endret av Larzen_91
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Skribenten_ skrev (2 timer siden):

Verdens beste land å bli født og leve i har paradoksalt nok verdens sykeste folk. Vi har dobbelt så høyt sykefravær som svenskene. På en eller annet tidspunkt vil systemet knele og jeg tenker at løsningen kunne vært et slags bonus fra staten til borgere som ikke har belastet samfunnet økonomisk med sitt sykefravær.

En bedrift med 30 ansatte jeg jobbet i, var sykefravær et stort problem og svært utbredt. Sjefen fikk en ide om at alle ansatte som gikk et helt kalenderår uten å være syk skulle få en gavekort på 5000 kr. Med et pennestrøk greide han rett å slett å utrydde sykefraværet, og ingen var lenger syke. Det hører selvfølgelig med i historien at han etter 3 år måtte legge ned bonusen fordi det ble for dyrt,  ingen var jo syke lenger. Men det viser jo at det går ann.

Jeg tenker at staten kunne hatt noe av det samme, enten ved en utbetaling eller skattereduksjonsmodell. Hva mener folk?

Du bekymrer deg nok unødig. Systemet kommer nok ikke til å knele. Har du noe statistikk eller noen kilder som kan underbygge påstanden din? 

Lenke til kommentar

Om det er staten eller kvar enkelt arbeidsgiver som betaler ut bonus til dei som ikkje har sjukefråvær går for det samme. 

Utfordringa med slike ordningar er at den er svært effektiv for å forebygge skulk og latskap, men på den andre sida så motiverer ordninga også til å møte på jobb til tross for sjukdom. Kor stort dette problemet er vil variere alt etter kva type jobb ein har. 

Det å møte sjuk på jobb medfører ei rekke utfordringar som ikkje er så lette å måle. Ein sjuk arbeidstakar vil sjeldan kunne yte 100%, og det kan føre til meir arbeid for kollegaene eller at ein er på jobb utan å yte arbeidsinnsats. I verste fall vil ein sjuk arbeidar dra med seg kundar og kolleager ved å smitte dei.

Skillet mellom der du bør bite tennene saman og gå på jobb til tross for at du er redusert, og der du bør holde deg heime av hensyn til alle andre er ofte vanskeleg å identifisere.

Du har både dei som tek seg til rette og latar som dei er for sjuke til å gå på jobb, og dei som ikkje forstår når det er betre for alle å ikkje møte på jobb. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, BeyondALL said:

Karensdager vil løse dette, men ingen tør å innføre det 

Lurer virkelig på hvor mye det er å spare på Karantenedager.
For meg virker det i allefall sannsynlig at det går tapt en god del arbeidsdager når du først får spredd smitten innomhus. 1-2 dager med karantene er ikke allverden mot 2-3 dager med sykdom ganger antall smittede ansatte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Skribenten_ skrev (19 timer siden):

Verdens beste land å bli født og leve i har paradoksalt nok verdens sykeste folk. Vi har dobbelt så høyt sykefravær som svenskene. På en eller annet tidspunkt vil systemet knele og jeg tenker at løsningen kunne vært et slags bonus fra staten til borgere som ikke har belastet samfunnet økonomisk med sitt sykefravær.

 

Nettopp det faktum at vi ikke "straffes" for å bli syke er jo en av grunnene til at Norge er et av de beste landene å bo i. 

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått så er det langtidssykefraværet og antallet uføre som er unormalt høyt i Norge. Korttidsfraværet tror jeg er sammenlignbart med diverse naboland. Karensdager eller bonus for 0 fravær vil vel neppe løse det problemet.

Her er tall fra ssb som går på langtidsfravær og uføre og sammenligner med naboland https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/norges-sykefravaer-passerte-sveriges-og-nederlands-etter-lovendringer

Endret av nirolo
La til kilde
Lenke til kommentar
21 hours ago, Larzen_91 said:

Jeg tror det blir et vanskelig system å bygge opp dersom man vil at det skal være og fremstå som rettferdig, når det kommer til slike detaljsaker. Jeg er mer fan av ting som f.eks. at et firma gir en ekstra ferieuke til de som ikke røyker. Grunnen til det er at røyking er når det kommer til stykket et valg individet har tatt, og kan så ta valget om å slutte, med de fordeler det har. 

Hvordan ville det fungert i praksis, hva om en ansatt hevdet at han var røykfri mens han egentlig røykte? 
Røyk er jo et usunt rusmiddel men det er jo ikke det eneste usunne rusmiddelet folk bruker. Blir jo urettferdig om man da ikke har ordninger for andre rusmidler i tillegg. 

Scenario: Marte som er avholds men festrøyker en gang i blant får ikke ekstra ferieuke, mens Pål som drikker 40+ enheter alkohol i uken men ikke røyker, får ekstra ferieuke. 

Det er jo en incentivordning som ikke nødvendigvis vil belønne helsefremmende atferd hos ansatte. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (3 timer siden):

Lurer virkelig på hvor mye det er å spare på Karantenedager.
For meg virker det i allefall sannsynlig at det går tapt en god del arbeidsdager når du først får spredd smitten innomhus. 1-2 dager med karantene er ikke allverden mot 2-3 dager med sykdom ganger antall smittede ansatte. 

Karantenedager betyr ikke at du må på jobb når du er syk. Fremdeles lov til å være hjemme ved sykdom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...