Gå til innhold

Aksjefond tips??


Garfield2

Anbefalte innlegg

Hei og takk for at du klikket inn på min tråd. Håper jeg kan få litt innspill ifra dere som har skikkelig peiling :)

Jeg har spart litt i fond før men aldri hatt mye kunnskap bak fondsvalgene. (Heldigivs har det uansett gitt god avkastning)
I de siste årene har jeg betalt ned mye på huslået som nå er rett under 50% av husets verdi. Jeg har ingen andre lån. Tjener bra. Jeg har planlagt fremover og sette av 5-8000kr pr mnd i fond.

Jeg har i det siste lest endel om fond og har tenkt å investere ca 100K i fond nå + har akkurat opprettet spareavtale i fond.

Jeg har følgende fond ifra før av: (ca 200k investert i dissse)

DNB Global Indeks A
DNB Teknologi A
DnB Global Emerging Markets Indeks
Holberg Norden
KLP AksjeNorden Indeks
KLP AksjeNorge Acc
Storebrand Global Indeks

Jeg har akkurat opprettet spareavtale i disse fondene: (5000kr mnd fordelt likt)
Holberg Rurik A
KLP AksjeNorden Indeks
Utsikt 2030
DNB Global Emerging Markets Indeks A
Handelsbanken USA Index Criteria A1 NOK

Disse fondene har jeg tenkt å ta en engangsinvesterin i akkurat nå....Ca likt fordelt
KLP AksjeAsia Indeks III DNB Grønt Norden A Nordea Global Dividend Fund NOK DNB Miljøinvest A  Handelsbanken USA Index

Jeg setter pris på alle innspill og tilbakemeldinger. Bør jeg fjerne noen fond? Har jeg for mange? Er det noen markeder jeg mangler?... Jeg tenker å investere ekstra mye i nå i fond som har med miljø og helse og gjøre (det tipper jeg vil få bra fremgang)

Tidsperskeptiv (4-10 år)

Jeg setter pris på all feedback..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 2/18/2020 at 8:04 PM, Garfield2 said:

Hei og takk for at du klikket inn på min tråd. Håper jeg kan få litt innspill ifra dere som har skikkelig peiling :)

Jeg har spart litt i fond før men aldri hatt mye kunnskap bak fondsvalgene. (Heldigivs har det uansett gitt god avkastning)
I de siste årene har jeg betalt ned mye på huslået som nå er rett under 50% av husets verdi. Jeg har ingen andre lån. Tjener bra. Jeg har planlagt fremover og sette av 5-8000kr pr mnd i fond.

Jeg har i det siste lest endel om fond og har tenkt å investere ca 100K i fond nå + har akkurat opprettet spareavtale i fond.

Jeg har følgende fond ifra før av: (ca 200k investert i dissse)

DNB Global Indeks A
DNB Teknologi A
DnB Global Emerging Markets Indeks
Holberg Norden
KLP AksjeNorden Indeks
KLP AksjeNorge Acc
Storebrand Global Indeks

Jeg har akkurat opprettet spareavtale i disse fondene: (5000kr mnd fordelt likt)
Holberg Rurik A
KLP AksjeNorden Indeks
Utsikt 2030
DNB Global Emerging Markets Indeks A
Handelsbanken USA Index Criteria A1 NOK

Disse fondene har jeg tenkt å ta en engangsinvesterin i akkurat nå....Ca likt fordelt
KLP AksjeAsia Indeks III DNB Grønt Norden A Nordea Global Dividend Fund NOK DNB Miljøinvest A  Handelsbanken USA Index

Jeg setter pris på alle innspill og tilbakemeldinger. Bør jeg fjerne noen fond? Har jeg for mange? Er det noen markeder jeg mangler?... Jeg tenker å investere ekstra mye i nå i fond som har med miljø og helse og gjøre (det tipper jeg vil få bra fremgang)

Tidsperskeptiv (4-10 år)

Jeg setter pris på all feedback..

 

Denne strategien skjønte jeg ikke så mye av....

Hvorfor ha både DNB Global Indeks og Storebrand Global Indeks?

I de globale indeksfondene har du allerede over 60% eksponering mot USA, hvorfor øke dette ytterligere med Handelsbanken USA Index Criteria A1?

Hvorfor ha to Norden-fond?

Jeg ville forenklet betydelig. Ut med alle aktivt forvaltede fond. Nesten all-in i et globalt indeksfond med 0,2% forvaltningshonorar. Evt supplert med et tech-fond dersom en ønsker mer en ca 15% eksponering mot tech-sektoren.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev Borregaard i Sarpsborg til noen for omtrent 3-6 måneder siden, nå har den økt med 20-25%. Den kommer bare til å vokse solid over årene. Jeg angrer bittert på at jeg ikke kjøpte for 50 000. Men det er jo ikke nok til å tjene særlig. 5 millioner hadde vært noe, jeg hadde gjort dét også.

https://aksjelive.e24.no/instrument/BRG.OSE

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bra tips vil alle ha, men det blir ditt ansvar uansett ;) 

Taurean: Borregaard i Sarpsborg ...... det er en enkelt aksje, som du selv sier du ikke ville behold i all evighet .....?

 

Holberg Rurik ???? Har jo kjøpt IPS i 2018 og denne er desidert dårligst med -24%. 

KLP Aksje Global Index V er på +19,4% og det er kurs per 15-4-2020

Det sier det som har gjort det dårlig før kan gjør det bra igjen ..... men men .....

 

Og forvalltningsavgift ........ Hadde Globalt fondt i både KLP og DnB.

DnB hadde 2x høyere avgift, men den gangen gav de likevel bedre avkastning.

Samme med andre fond,  BlackRock World Technologi, JPM US Teknologi, DnB Teknologi ...... Førstnevnte tar nesten 2% men gav likevel bedre avkastning en de andre som tok kun 1.5%.  Derfor ser jeg mere på historisk avkastning en forvaltningsgebyr.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Selg deg ut av en del fond. ville sagt max 5-8 gode fond. Ser ikke noe poeng med så mange, mister helt oversikten og en del av fondene har høy forvaltningsgebyr (noe du bør styre unna, sats på indexfond). 

Jeg har disse og hatt høy avkastning på alle: DnB USA index A: 21,1% avkastning siden jeg startet. 
DnB technologi A med 17% avkastning. 
DnB healt care A med 18,3% avkastning 
dnB grønnt norden A med 20,2% avkastning. 

Hadde også global index som jeg solgte meg helt ut med 10% avkastning. 

Vet jeg kun har 1 indexfond nå og 3 vanlige, men den høye avkastningen veier opp for dette. 

Ville også anbefalt å kun ha få fond med månedlige trekk framfor 20fond og bare la det ligge. 

Lenke til kommentar

90% global indeksfond med laveste mulig kostnader. 

10% fremvoksende indeksfond med lavest mulige kostnader. 

Egentlig alt du trenger. Du kan jo gamble på at noen aktive forvaltere vil fortsette å slå markedet i 20 år fremover med grei margin men det er veldig lite sannsynlig. 

 

Mange industrier er dessverre basert på falske forhåpninger og fravær av vitenskapelig bevis. Dette gjelder også innenfor økonomi. 

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...