Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tredje forsøk på utbedring av feiltenning - på tide å skifte verksted?


geir__hk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vann gir misfire koder, ofte P0300 og "feiltenning på en eller flere sylindre" som TS har fått. Prøvekjør bilen med en tester å man ser random feiltenninger på flere sylindre, men 1 av dem er ofte mest utsatt pga oppbyggingen av fuel rail. Man må ofte kjøre en stund og varme opp railen før feiltenningene viser seg.

P0300, P0302, P0303 er de feilkodene verkstedet krangler med.

Er 6,5 bar for lite til at en sylinder skal tenne? Hva er grensa? Og kan det være et resultat av at sylinderen fusker, kanskje stempelringene er vasket rene?

For meg så er 6,5 bar godt nok, det er kompresjon til stede og det kommer til å fyre.

Evt. fyll litt olje i sylinder 3 å kjinn litt så er den sikkert oppe å går igjen, men jeg hadde ikke begynt å kline med det i dette tilfellet. Den henter seg inn igjen etterhvert som fusken er borte.

Selv hadde jeg nok demontert fuel rail, tøm og fis litt inni den. Det koster ingenting å prøve.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt ed vann. Nå vet jeg at for ca 5'ish år siden hadde jeg et tilfelle der det var misstanke om vann i tanken. Har ikke vært merkbar etter dette.

Har alltid vært nøye med at det er nok olje og kjølevann på motoren - så lenge jeg har eid den.

Men, kanskje stempelringene er det som kan forklare denne lyden jeg av og til hører når jeg slipper gassen "Lø'h-Lø'h'Lø, etc . . ." (i takt med turtallet) + trør clutchen helt inn.

Når det er sagt, så har jeg ikke merket noe feiltenning i det siste. Det vil si (når jeg nå tenker tilbake)  -  rundt juletider var det et forbigående problem med veldig merkbar vibrasjon i motor like etter start (antar det skyldes at ene sylindren ikke tenner i det hele tatt) - men problemet gikk over etter litt rusing.

Nå begynner jeg å lure på om jeg kunne ha berget(*) motoren dersom jeg umiddelbart hadde stoppet motoren der og da, og fått sendt bilen til verksted - istedet for å kjøre 70+ mil etterpå?

(*) dvs slippe at motoren går i en tilstand der det må store pengebeløp til for å utbedre.

 

4 hours ago, Mekker`n said:

Selv hadde jeg nok demontert fuel rail, tøm og fis litt inni den.

Tja, om jeg bare hadde funnet noe fornuftig på nettet som beskrev fremgangsmåte, ikke vet jeg heller hvor denne er plassert på bilen (i motoren? må toppen av? Trengs det spesialverktøy? Kreves det tilgang fra underside/grav?) - google er ikke iallefall til noe hjelp her.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...