Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tredje forsøk på utbedring av feiltenning - på tide å skifte verksted?


geir__hk

Anbefalte innlegg

Nissan bensinbil fra tidlig 2000-tall.

For ca 3 uker siden hadde jeg time på verkstedet for å feilsøke og utbedre en feil der motorlampa var tent. Tennplugg #3 ble skiftet. Kun kort tid etterpå, samme dagen - begynte motorlampa igjen å lyse. Etter en kjapp tur inne, fant de at det fremdeles var feiltenning på sylinder 3. Verkstedet konstaterte at det måtte være feil på tennspolen, så denne ble bestilt og skiftet. Så langt er alt vel.

Forrige uke kom indikator på motorfeil på igjen. Tok en kjapp tur innom et annet verksted (tenkte ikke at det kunne være samme feil) - og joda, det var feiltenning på sylinder 3 - på nytt. Ettersom dette peker på en garantisak, var det klart at jeg måtte tilbake til det verkstedet jeg hadde benyttet opprinnelig.

I morgen har bilen time på verkstedet, og jeg er jo selfølgelig spent på utfallet av dette. Jeg tenker at utfallsrommet inneholder:

  • Ble gjort feil eller en allerede skiftet komponent er defekt. Tas på garanti og alt ok.
  • Feilen har en helt annen årsak (hva enn nå dette måtte være) som ikke eksisterte eller var en reéll feil de to første gangene bilen var inne på verksted.
  • Feilen er egentlig en helt annen (fikk et tips fra en kompis om at ledningen til coil/plugg kan være en årsak, men det gjelder for Ford) - og da kan jeg allerede ha betalt for utskifting av deler som kanskje var fullt funksjonell.
  • Kanskje tennplugg og tennspole må skiftes samtidig, og at avvik fra dette kan medføre at en av delene kan bli bli defekt tidlig. Dette er spekulasjon fra min side, men begrunnelsen før tennspolen skulle byttes, mente verkstedet at kjøring med dårlig/defekt tennplugg kan medføre at tennspolen ødelegges. Spørsmålet er om dette går begge veier.

Vet jeg kanskje er litt tidlig ute (siden jeg forhåpentligvis får fasit i morgen) - men synes det er greit å vite så mye som mulig (så kan jeg kanskje vite om dette er noe verkstedet burde ha visst / gjort annerledes).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liten oppdatering:

Ble ikke funnet noe feil, og motorfeil-lampa var ikke tent mens bilen var inne på verkstedet. Det ble visstnok byttet ut noen kontakter, men ikke konkludert med noe feilårsak. Ble bedt om å prøve huske (evt. notere) dersom lampa begynner å lyse igjen for å se om det kan være noen fellesnevnere (f.ex rett etter mye gass opp bratt bakke).

Og dermed vites det ikke mer nå enn før bilen var inne til sjekk :nei:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ingen feilkoder? høres merkelig ut.

Men er det vits å fortsette? Solgte en rimelig strøken 2006 Mondeo for 18 tusen, og dama som kjøpte blir å ha i mange år uten problemer.

Skal vel ikke opp i mange timene med feilsøking før denne Nissan er oppe i samme vekstedpris?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Bor desverre ikke i nærheten av et merkeverksted. Fikk egentlig samme spm på FB som "kremt" spurte over, om hetta på pluggen ble skiftet, sitat  :  "Could be a dodgy connection on the plug lead". Dog litt usikker på om dette er et navn på en del relevant i mitt tilfelle. . .

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (12 timer siden):

Nytt forslag fra en som mener å ha hatt et tilsvarende problem, i hans tilfelle var det en utbrent eksosventil (?)

sitat: "It was a burnt out exhaust valve"

Da er det jo bare og kjør en billig komptester på Biltema og teste alle sylindrene, en brent ventil bør gi lavere kompresjon på problemsylinderen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppdatering.

tirsdag denne uken kjørte jeg innom verkstedet ettersom motorfeil-lampen lyste.

Den umiddelbare feilkoden da var ifølge verkstedet "feiltenning på en eller flere sylindre". Det ble skiftet tennplugg på nr 2 og 3, men viktigst var at tomgangsturtallet ble justert opp fra 600 til 750 RPM. I følge verkstedet kan dette ha vært årsaken til at motorfeil-lampa har begynt å lyse.

Da de startet bilen opp igjen, var det ikke lenger lys i motorfeil-lampa.

Ser bra ut, men spent på om det holder seg ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdatering:

noen få dager etter forrige post kom feilen (les: sjekk-motor -lampa lyste igjen) tilbake atter en gang.

Da er det gjort en kompresjonstest på verksted. Denne viste at sylinder 3 kun hadde 6,5 bar (øvrige sylindre lå på rundt 9 - 9,5 bar).

De tror nå at det er stempelringene som må byttes. Fikk et grovt prisestimat på rundt 19 - 30kkr (hele motor demonteres og mer enn kun stempelringer som kanskje må byttes). That's it. Bilen er gått for langt og er for gammel til at det er verdt slike pengesummer å reparere.

Regner med det ikke er nubbekjangs i h... å prøve å gjøre noe slikt selv (mhp krav til spesialverktøy og finne riktige deler) uten en kompis med riktig kompetanse ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...