Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pusse gulnede frontlykter fra ebay


tezzo

Anbefalte innlegg

Saken er sånn at jeg kjøpte sportsbil ikke lenge siden, impreza wrx sti,

så viser det seg at den ene frontlykta (høyre) er annerledes enn den andre.

nKID5kS.jpg

https://imgur.com/nKID5kS https://imgur.com/nKID5kS https://imgur.com/nKID5kS 1Ho70Qs.jpg

GLbPcvB.jpg

Så jeg vil veldig gjerne ha det helt likt, men det er ikke bare-bare å finne disse lyktene lenger, de kommer i utrolig mange forskj. variasjoner, men den som jeg absolutt vil ha har chrome hus inni, oransj. blinker + oransj. sidereflex. + HID & Xenon.

Men hvis jeg vil ha ett par av akkurat typen som jeg er på utkikk etter må jeg godta at de er greit brukt siden de er laget 2003-2005 og de er fra det eneste stedet jeg har klart å finne, nemlig ebay.. Fordi etterligninger som DEPO (Chinese piece of shit quality) er fullstendig uaktuelt.

Så jeg har funnet de jeg skal ha, problemet er at de er gulnet.. eller oksidert kanskje ?..

https://www.ebay.com/itm/04-05-2004-2005-SUBARU-WRX-STI-XENON-HID-HEADLIGHTS-SET-LH-RH-OEM/223867921470?hash=item341f91643e:g:sFYAAOSw~5ReJ51j&autorefresh=true

Da blir spørsmålet, går det ann å redde disse lyktene ? Har noen vært borti å pusse/polere frontlykter ? Dette er ikke glass forresten.. har lest at det er vanlig å polere plastlykter fordi glasslykter er mere en ting som døde ut fra 80/90-tallet, og at man får kjøpt f.eks. "Meguairs Headlight Restorer"

https://bilpleiekongen.no/produkt/meguairs-headlight-restorer-heavy-duty/

Så jeg bare lurer på om noen har erfaring med dette, jeg ser på youtube at folk får det til, men da er ikke lykta så gulnet som de jeg ser på heller da, de er mere bare blass/falmet.. ellers tenkte jeg kanskje spørre en dyktig fyr i byen som driver med bilpleie han burde sikkert også kunne svare greit på dette.

Takker for all innspill på forhånd :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, finner massevis av flott instruksjoner om hvordan man kan gjøre dette med tannkrem og spesialiserte midler. Felles er at levetiden er begrenset.
Glassene består nemlig av polykarbonat, en plast som er sterk, men som ikke tåler UV-lys hverken fra lyspæren eller fra solen. Derfor er de fra fabrikk lakkert både utvendig og innvendig, tykt ute og tynt inne. Denne lakken vil svekkes over tid, spesielt av enkelte kjemikalier (så vær forsiktid med sterke avfettinger, felgrens, etc). Men noen tåler mindre enn andre.

Om det kun er gulning i lakken og ikke i selve plasten, er ikke dette noe problem å ordne, permanent. Men glem disse forskjellige kit-ene hvor du skal slipe lett, polerer og så stryke over med en slags behandling. Det blir gjerne bra der og da, men det varer ikke.

Skal du ha det til å vare så sliper du ned til alt som er gulnet er borte, deretter sliper med finere papir, før du lakkerer med egnet spesial-lakk. Dette KAN du gjøre mens de er på bil, men det er lettere å gjøre det før du setter de inn. Lakken er 2-komponent, kommer i 2 spraybokser nok til 2 lykter. Når lakk er herdet skal dette igjen slipes lett ned og poleres opp til høyglans.
Skal du ha en bedrift til å gjøre det vil jeg tippe vi snakker om rundt 2000,- per lykt. Vil du gjøre det selv vi ljeg tippe rundt 800,- i alt materiell. Selve sprayboksene får du kjøpt hos større forhandlere, er av merket SprayMax, og kommer som sagt i sett med 2 små sprayboksen.
Søker du på youtube etter "spraymax" og "headlight" får du flere videoer laget av produsenten selv. Der finnes flere produsenter av slik lakk, men hver obs at du ikke bruker vanlig lakk for plast, for den skal være spesielt  sterk mot UV og samtidig være ganske sterk mot slag og steinsprut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...