Gå til innhold

Ny rapport: 5G vil være 13 ganger raskere enn alle andre mobilnett om tre år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

575 Mbit/s

Hastigheten for 5G vil nå 575 megabit per sekund innen 2023, og ifølge rapporten vil høye hastigheter og lav forsinkelse åpne for en infrastruktur som kan bære teknologier som selvkjørende biler, smarte byer og bedre helseteknologi. 

vel og bra ytelse om det gjelder gjennomsnitt ytelsen økes fra 70\100 mbit til 575 mbit, problemet er vel heller prisene og kostnadene rundt 5g er usikkert, og det er også usikker hvor mye vær og vind og vegger har å si for ytelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

1. Det mangler link fra artikkelen til forumet

Jeg tenker det er med vilje for å hindre alle "tin foil hat"-folkene som kommenterer negative og ikke-dokumenterte påstander i alle kommentarfelt under artikler hvor det er den minste antydning til 5G.

G skrev (16 timer siden):

Man kan av og til lure litt på hvorfor det har bitt sluppet 2G, 3G, 4G og 5G sånn stegvis. Lyset er jo like raskt uansett det, så det valget kan man ikke skylde på fysikkverdenen med.

Det er vel sannsynligvis pga. begrensninger i maskinvaren. Og man kan jo ikke endre på standarden hver gang det kommer ny maskinvare som i teorien kunne gjort det bedre, så da blir det stegvis.

Lenke til kommentar

"Man kan av og til lure litt på hvorfor det har bitt sluppet 2G, 3G, 4G og 5G sånn stegvis. Lyset er jo like raskt uansett det, så det valget kan man ikke skylde på fysikkverdenen med."

Jeg har ofte tenkt på det samme innen flyging. Hvorfor startet de først med dobbeldekkere, så var det bare propellfly en stund. Hvorfor gikk de ikke rett på jetfly fra starten av? De ville jo raskt frem uansett?

 

Endret av Roffee
tatt med opprinnelig post
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roffee skrev (18 minutter siden):

Jeg har ofte tenkt på det samme innen flyging. Hvorfor startet de først med dobbeldekkere, så var det bare propellfly en stund. Hvorfor gikk de ikke rett på jetfly fra starten av? De ville jo raskt frem uansett?

Fordi det er ikke behov på korte strekkninger. små fly skal ikke til kina\australia eller usa.

Men tror i dette tilfellet er produsentene av nettverkutstyr som vil tjene penger, de tjener mest å vente lengst mulig å komme med beste utstyret.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det har med hva som er mulig teknisk i gjeldende tidsepoke.

Ingen kan spå hvor teknologisk utvikling er om 20 år fra nå og hvilke nyvinninger som er oppfunnet. Det man mener noe i fremtidige mobilnett er utbredelse , kapasitet og trafikkbehov i det underliggende nettet.

Lett å glemme at 3G er TDM basert og fra 90 tallet.

En generasjons mobilnettverk (G versjon) og standarder omfatter hele mobilnettet inkl backbone , med underliggende topologi og teknologi og protokoller.Ikke kun baser og klienter.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (14 minutter siden):

Det har med hva som er mulig teknisk i gjeldende tidsepoke.

Ingen kan spå hvor teknologisk utvikling er om 20 år fra nå og hvilke nyvinninger som er oppfunnet. Det man mener noe i fremtidige mobilnett er utbredelse , kapasitet og trafikkbehov i det underliggende nettet..

Men er fult mulig å få 600 mbit trådløs.

Så ser ikke hvorfor det skulle være vanskeligere med 4g eller 5g.

Det som er spessielt nytt er det bruker høyere frekvenser, men også eldre 800\1800 mhz vil bestå som 5g.

Nå er det usikket om 4g vil beholdes eller bruke forskjellige kanaler med 5g.

Nå er jeg langt fra ekspert men tror 5g bruker samme coax kabelen som 3g og 4g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Men er fult mulig å få 600 mbit trådløs.

Så ser ikke hvorfor det skulle være vanskeligere med 4g eller 5g.

Det som er spessielt nytt er det bruker høyere frekvenser, men også eldre 800\1800 mhz vil bestå som 5g.

Nå er det usikket om 4g vil beholdes eller bruke forskjellige kanaler med 5g.

Nå er jeg langt fra ekspert men tror 5g bruker samme coax kabelen som 3g og 4g.

Mitt innlegg var hovedsaklig rettet til «Man kan av og til lure litt på hvorfor det har bitt sluppet 2G, 3G, 4G og 5G sånn stegvis»

Lenke til kommentar

Hva er påenget med 5g når jeg ikke får lov å koble til tårnet med det abonnementet jeg ønsker... FYI, i dag ville jeg satt med mobilt bredbånd fra Telenor (tror det er 1000GB måneden og dersom du går over reduseres hastigheten til 4mbit, tror jeg). Jeg får ikke lov pga det er fullt på tårnet, 4G, fiber... Tror vi er 30 hus i omkrets til det tårnet...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...