Gå til innhold

App'er som ikke støttes - kjøpslov


Dingy

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i juni 2015 en dyr TV ("topp modell"), Samsung UE65HU7505.

Nå dukket det akkurat opp en melding i TV2 Sumo appen om at den kom til å slutte å fungere i mars.

Samme er det forøvrig med netflix o.l. 

Jeg skjønner jo selvfølgelig grunnen, at OS/HW i TV'en ikke lengre skal støttes.

Men jeg synes det er tragisk (for ikke å snakke om at det ikke er bra for miljøet) at en bra TV til mangfoldige titusener for 4 år siden plutselig skal miste kjernefunksjoner.

Da slo det meg at norske kjøpslover sier vel noe om dette? Er det ikke at produktet skal fungere som forventet i 5 år?

De utenlandske tilbyderene kommer man ikke langt mot, men iogmed at nå selv norske app'er slutter å supporteres på TV'en så må da saken stille sterkere?

Edit:  jeg har allerede chromecast ultra, og ett par vanlig chromecast, men det er ekstremt tungvint å bruke kontra å bruke smart-tv, spesielt da for barn. TV'en er knallbra og hadde det ikke vært for bortfallet av disse app'ene ville jeg ikke engang vurdert å bytte den ut.

Endret av Dingy
chromecast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet så er jeg vel enig, men for meg som dum bruker så er det rett og slett det det er, en mangel.

Når funksjonen TV'en er kjøpt for forsvinner uten at jeg har gått løs på den med en hammer, på under 5 år, så skulle jeg mene det teller som en mangel ved TV'en.

Lenke til kommentar
BIGG skrev (4 timer siden):

Eller en Chromecast...


 

Edit:  jeg har allerede chromecast ultra, og ett par vanlig chromecast, men det er ekstremt tungvint å bruke kontra å bruke smart-tv, spesielt da for barn. TV'en er knallbra og hadde det ikke vært for bortfallet av disse app'ene ville jeg ikke engang vurdert å bytte den ut.

Som var grunnen til at jeg anbefalte en Apple-TV

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det kan vel sies noe om Samsungs valg av software for TV, og at de har et ansvar for å velge noe framtidsrettet som varer. Vi ser jo chromebooks som går ut på dato etter få år... et valg produsenten tar.

Lenke til kommentar
21 hours ago, Nidar2 said:

Det kan vel sies noe om Samsungs valg av software for TV, og at de har et ansvar for å velge noe framtidsrettet som varer. Vi ser jo chromebooks som går ut på dato etter få år... et valg produsenten tar.

Vel, alle streamingtjenester har utvikler seg raskt med nye måter å gjøre ting på. Og med dette, så medfølger et nødvendig behov for å oppdatere app'en som mottar streamingtjenesten. Når en da har får 20-50 nye TV'er hvert år, som igjen trenger oppdatert app et par ganger i året, så er det veldig mye arbeid. Jeg skjønner godt at streamingtjenstene ikke gidder støtte TV'ene lengre enn de må.

Det sagt, jeg er optimistisk at EU kan fikse et litt strengere lovverk på slikt. Slik som de bestemte at reservedeler skal være tilgjengelig i 5 år (såvidt jeg har forstått).

 

Men i din sak, så tviler jeg på at du får medhold på evt. klage til forbrukerrådet. En kan ikke regne med at all software er tilgjengelig 5år etter kjøp. Det sagt, om det er en sumo-knapp på fjernkontrollen, eller om det sto TV2 sumo utpå TV-eska, så vil jeg påstå du har en sak siden tv2 sumo da beviselig er en vesentlig funksjon med TV'en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (7 timer siden):

Men i din sak, så tviler jeg på at du får medhold på evt. klage til forbrukerrådet. En kan ikke regne med at all software er tilgjengelig 5år etter kjøp. Det sagt, om det er en sumo-knapp på fjernkontrollen, eller om det sto TV2 sumo utpå TV-eska, så vil jeg påstå du har en sak siden tv2 sumo da beviselig er en vesentlig funksjon med TV'en.

Enig med denne. Eller om det stod eksplisitt på eska at appen sumo støttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...