Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mini Cooper ´17 - fuktproblem, vann/is på innsiden etter parkeringsperiode


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har et problem jeg trenger litt hjelp med å feilsøke. Vi har to biler, kun den éne har dette problemet. De står utendørs på egen tomt nær kysten i Tønsbergområdet (6-700m fra kysten i luftlinje). Det har jo som ellers i Norge vært en mild vinter i år, og denne vinteren er første gang vi merker problemet. 

 

Problemet

Bilen er altså parkert over natten. Temperaturen er pluss/minus 0 grader. Når vi starter om morgenen er det svært fuktig i bilen. Det er vann på innsiden av vinduene som må tørkes av med absorberende håndklede, eller is som må skrapes av på innsiden. Ganske tykt lag tidvis. Bilen kjøres omtrent alltid kun med én person. A/C står på, og under kjøring er det ikke noen problemer med fukt. 

 

Årsaker

Jeg tenker jo at det jo må være et fuktproblem. Ved driftstemperatur inne i kupeen er den relative fuktighetsgraden kanskje litt høy, men ikke så høy at det merkes av meg eller at vann kondenserer på vinduene. Når bilen parkeres vil jo luften inne i kupeen kjøles ned grunnet lav utvendig temperatur. Jeg tenker videre at kald luft kan holde mye mindre vann enn varm luft, og når luften avkjøles vil relativ fuktighet nærme seg 100% og vannet vil kondensere. Tydeligvis er kupeen ganske tett slik at vanndampen ikke kommer seg ut av bilen. Dette er vel en åpenbar teoretisk forklaring, men hvorfor skjer dette nå i år? Og ikke på den andre bilen (BMW ´16)?

1) Er A/C defekt? Jeg forhørte meg med Mini verkstedet og de sa det var usannsynlig. Det skal visst være et tett system og AC-væske byttes ikke. Stemmer dette?
2) Andre ting jeg kan sjekke / fikse på selv?

 

På forhånd takk for svar ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva har temperaturene vært?

A/C er uansett vel uansett avslått til lufttemperaturen ute kommer over 5-6 grader, siden den da bare vil fryse til om den hadde gått.

Har selv bil med ødelagt A/C, og i vestlandsværet (reg og 0-10 grader) som har vært i det siste har jeg ikke hatt det problemet, men jeg får litt kondens inni bilen hvis det er ekstra mildt når jeg parkerer.

Men selv uten AC, så blir det ikke bli dryppvått i bilen så lenge man ikke drar inn masse vann hver tur.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De fleste biler har en såkalt "omluft-funksjon". 
På eldre biler/manuelt "varmeapparat" var det en spak man stilte på.
På nyere biler/"elektronisk" styrt "flap" så kan det skje at den kan låse seg i "omluft-funksjon".
Da får du akkurat de symptomene som beskrevet av trådstarter.

Lenke til kommentar

Takk for tips. AC og omluft er elektroniske knapper i denne 2017-modellen, kan jo forsøke å aktivere/deaktivere og se om det skjer noe. Det er ikke vått i bilen, drar ikke med meg snø inn. Temperaturen er nå rundt 0 (-2 - 8). Det er værst når det er -1 på natta og 2 på dagtid, altså når det veksler rundt 0. 

Lenke til kommentar

Hadde lignende problem på en eldre bil av annet merke, det som hjalp meg var å sørge for at bilen var ordentlig, fysisk tørr inni, samt å lufte skikkelig ut av bilen før man parkerer for å få it fuktigheten. Varm, fuktig luft på kald overflate (vindu når man ikke lenger har varme på) skaper kondens. Man kan også prøve andre triks som f.eks kattesand i en sokk, eller andre fukt-absorberende triks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...