Gå til innhold

Trådløs bryter i elko/abb ramme, hva trenger jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg har 2 lamper på et rom som jeg ønsker å flytte bryteren. 

 

I stedet for å demontere vegg å trekke nye kabler, hva trenger jeg av utstyr? En bryter og et rele? 

 

Bryteren må kunne stå i en elko/abb ramme, og fint om det kan være 2 knapper på en bryter. Som kan fjernstyre 2 forskjellige rele. 

 

Jeg har satt opp Hass.io på raspberry pi, og har Conbe(zigbee), hadde jo vært en fordel om kanskje utstyret kunne kobles mot dette, men ikke noe krav. 

20200216_222433.jpg

Endret av RickyG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 timer siden):

Er xComfort kompitabelt med Zigbee?

Nei, Zigbee er ikke kompatibel med xComfort. Blir nok minst plunder om du holder deg til kompatible komponenter innen samme familie. Kjenner ikke til at det finnes særlig mange profesjonelle installatører som foretrekker Zigbee.  

 

XComfort løsningen som er nevnt lenger opp fungerer fint uten kontroller. For større anlegg kan det være greit med en kontroller. Kontrolleren fra Sensio vil kunne håndtere både profesjonelle xComfort komponenter og billige z-wave komponenter.  

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (På 19.2.2020 den 10.08):

Kontrolleren fra Sensio vil kunne håndtere både profesjonelle xComfort komponenter og billige z-wave komponenter.  

Samtidig er den forholdsvis låst greie, og vanskeligere å gjøre smart enn systemer med gode Z-wave komponenter. :)

Hvis man kan unngå xComfort, så gjør gjerne det er den generelle erfaringen. 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (13 timer siden):

OK, da venter vi spent på en liste med Z-wave komponenter som passer inn i trådstartes Elko-ramme.

Det finnes det jo masse av. :) 

F.eks. Fibaro Dimmer 2. Legges inn bak eksisterende bryter.
Vil man ha dimmehjul, så gå for f.eks. Heatit Z-DIM eller Sunricher sin nye. Elektroimportørens Namron-produkter kan også fås nå med dimmehjul.

For termostater kan man foreløpig gå for HeatIt Z-TRM2fx eller vente på Z-TRM3 hvis han trenger en romføler (Z-TRM2fx har kun mulighet for eksterne sensorer, for luft og gulv-føler).

Hvis man vil ha en enkel fjernkontroll, dsv. bryter, så kan man få K2, K4 og K8 fra flere produsenter, bl.a. Namron og Sunricher, som f.eks. denne:
https://www.elektroimportoren.no/namron-z-wave-2-kanaler-bryter-k4/4512720/Product.html
Den passer i en Elko-ramme. Finnes i varianter for å styre 1, 2 og 4 forskjellige lyskilder (dsv. man kan styre enda flere, men jeg regner separate signaler).

 

Trådstarter trenger en Z-wave interface med USB, f.eks. "UZB1", men det koster 328 kr. Fordelen er at det da blir fint integrert i hans eksisterende hass.io-system og kan automatiseres opp og i mente. I tillegg kan han bytte ut Home Assistant/HASS.io med noe annet hvis han vil han noe enklere. Z-wave fungerer med det aller meste. :) 

 

@RickyG Du kan fint bruke Z-wave og Zigbee samtidig med hass.io. Ellers er hjemmeautomasjon.no et fint sted å spørre hvis du savner info.

Lenke til kommentar
Moskus skrev (2 timer siden):

Det finnes det jo masse av. :)  ......

OK, ser det finnes. Mulig jeg er gammeldags, men når jeg skal oppgradere det elektriske anlegget i en bolig så er jeg lite gira på å bestille materiellet fra butikker som CDON, netonnet.no, Dustin, KjellCompany, Multicom, Komplett, Elkjøp, Power eller Deal.no

Hva sier elektrikeren din, synes han det er greit å montere opp slikt materiell som du har handla på nett? Får du han til å ferdigmelde, samt skrive ansvars-erklæring på installasjonen?

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (1 time siden):

OK, ser det finnes. Mulig jeg er gammeldags, men når jeg skal oppgradere det elektriske anlegget i en bolig så er jeg lite gira på å bestille materiellet fra butikker som CDON, netonnet.no, Dustin, KjellCompany, Multicom, Komplett, Elkjøp, Power eller Deal.no

Ja, da er du kanskje gammeldags.

Produktene som er linket til i innlegget mitt over er produkter som nå er helt mainstream og brukes så mye at enhver elektriker burde montere dem uten problem. Hvis ikke, så bytt elektriker til noen mer oppdaterte.

Bl.a. er noen av dem standardprodukter som brukes i stor-format av FutureHome. Og hvis man møter en elektriker som ikke har hørt om dem, så be ham bytte yrke. Eller gå på et kurs hos dem.

 

Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Hva sier elektrikeren din, synes han det er greit å montere opp slikt materiell som du har handla på nett? Får du han til å ferdigmelde, samt skrive ansvars-erklæring på installasjonen?

Har hatt null problemer med det i over 10 år. Elektrikere er stort sett fornuftige og oppdaterte folk. Jeg har hørt at noen, spesielt eldre, krangler på det, men nå for tiden sier det mer om elektrikeren enn produktene. Det er heldigvis sjeldent.

Lenke til kommentar

Skeptisk. En elektrisk installasjon bør ha en tidshorisont på 20-30 år. Har mer trua på at ELKO og Schneider er tilstede og gir produktsupport i lang tid, enn hva jeg stoler på at CDON, netonnet.no, Dustin, KjellCompany, Multicom, Komplett, Elkjøp, Power eller Deal.no er der når jeg trenger hjelp. Husk at installasjonen vil følge huset, ikke personene som bor der akkurat nå. Om noen år er det andre som eier og dem skal kunne leve med og få service på det du installerer i dag.

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (2 timer siden):

Skeptisk.

Det har du selvfølgelig lov til å være, selv om det ikke er noen grunn til det. Folk er skeptiske til så mye rart.

Men det betyr ikke at andre ikke kan ha nytte av teknologi som ikke er utdatert når man skrur den i veggen. ELKO har jo selv begynt med Zigbee, men man får særdeles ingen glede av "produktsupporten" hos dem, det virker rett og slett ikke som de har troen på sine egne produkter. Da heller Z-wave, f.eks. nevnte Fibaro Dimmer 2.

Vi har også noen gamle Z-wave-dimmere som er ca. 10 år. De fungerer fremdeles helt fint. Ser ingen grunn til at de ikke skal vare mange år til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...