Gå til innhold

Den evangeliske kirke og midt østen


Anbefalte innlegg

USA har en sterk evangelisk kirke. Det er mange kirkesamfunn i USA hvor alle står sterkere enn hva våre tilsvarende kirkesamfunn gjør. Etter å ha bodd i USA i en 3 års periode ble jeg kjent med det Amerikanske samfunn. Mitt inntrykk av kirkens posisjon i USA er at de tar opp en viktig del av samfunns oppgavene som staten har i Norge. De har en utøvende funksjon som kirken i mye mindre grad har her til lands. Sosiale nettverk som støtter folk i trange tider er en av dem. Støtte for skoler, politi og andre institusjoner er ofte organisert utfra kirkesamfunn. Derfor er det så sterk støtte i Amerika for kirken som helhet. Det er jo vel og bra. Men det finnes en mørk side av dette. Den evangeliske siden av USA som støtter opp om Israel for religiøse grunner. Her kan dere se en reportasje fra VOX.

 

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (8 timer siden):

Klarer ikke ta VOX seriøst som kilde. Venstrevridd. Politisk korrekt fremfor faktaorientert. Veldig lite troverdig medie. 

Venstrevridd sier du. VOX er en sentrums orientert kilde. Men du tenker vel Kanskje på hva Amerikansk høyre definerer den som. Et høyre som er utenfor skalaen i Europa.

debattklovn skrev (8 timer siden):

Klarer ikke ta VOX seriøst som kilde. Venstrevridd. Politisk korrekt fremfor faktaorientert. Veldig lite troverdig medie. 

Her kan du se hva VOX er for noe. https://en.wikipedia.org/wiki/Vox_Media

Endret av Oddvardm
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (5 timer siden):

Venstrevridd sier du. VOX er en sentrums orientert kilde. 

 

VOX Media er grunnlagt av tre av de mest radikale venstrevridde demokratene i hele USA, VOX og deres underselskaper gjør ingen forsøk på å skjule at de venstreradikale?

Hvorvidt alt som publiseres der er venstrevridd vet ikke jeg, men det er generelt ikke ansett som en "sentrumsorientert" kilde, tvert i mot.

Lenke til kommentar

Jeg har gitt deg en kilde som forklarer hva VOX er. Du kan lese hjemmesiden til VOX og du kan sjekke mange kilder. Gi meg en av dine Olaf. Siter en kilde som bekrefter påstandene dine.

Men VOX er ikke poenget med innlegget mitt. Poenget mitt er religiøs ekstremisme. Noe som burde være et kjent emne sett i betraktning av ISIS kvinnen og alle de synspunkter som kom frem der. Islamistisk ekstremisme skiller seg ikke fra kristen ekstremisme vil jeg hevde. Det var poenget.

Endret av Oddvardm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er en annen kilde. Kanskje den tilfredstiller mine meddebatanter's krav. Krav som egentlig kan tolkes som; "Hvis ikke kilden sier hva jeg synes den skal si så er den vridd i en eller annen retning". Angripe en kilde slik som her er et brudd på alle normer jeg ville trodd at folk i offentlig diskusjon ville forholde seg til.

https://www.independent.co.uk/voices/jerusalem-donald-trump-israel-capital-decision-reason-why-evangelical-voters-us-fear-a8099321.html

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vox er en venstreorientert nettside, er ikke spørsmål om det engang.

Quote

The AllSides team found that Vox consistently writes favorably about Left-leaning policies and never includes a Right-leaning perspective.

Når det gjelder religiøs ekstremisme finner vi jo mye oftere terror som et resultat når det gjelder islamister enn ekstreme kristne. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Vox er en venstreorientert nettside, er ikke spørsmål om det engang.

Når det gjelder religiøs ekstremisme finner vi jo mye oftere terror som et resultat når det gjelder islamister enn ekstreme kristne. 
 

Javel. Jeg vil hevde at det er en sannhet med modifikasjoner. Hvis du bor i Bagdad vil kanskje det synspunktet bli debatert kraftig i nabolaget. Eller du bor i nærheten av en abort klinikk i det Amerikanske bibelbeltet. Glad for at vi er på emnet nå. Hvis du vil diskutere religiøs ekstremisme er det første en må anerkjenne er at den volden som den gruppen representerer er unversal. Israel f.eks. er det eneste landet jeg vet om som har en statsorientert diskriminering av alle religioner foruten jødedommen. Statsstøttet apartheid intet mindre. Jeg tror at vi her til lands, fjernet paragrafen som omhandlet jøder for lang tid tilbake.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Oddvardm said:

Allsides er startet opp og ledet av en Republikaner. https://www.entrepreneur.com/article/282812 . Ikke for å si at det diskvalifiserer, men da vet vi ihvertfall at det er en høyre mann bak denne 'flotte' fasaden.

Mediabiasfactcheck har dem også som venstreorientert. Man trenger ikke lese mange av artiklene deres for å finne ut at det stemmer. 

Quote

Overall, we rate Vox Left Biased due to wording and story selection that routinely favors the left.

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Javel. Jeg vil hevde at det er en sannhet med modifikasjoner. Hvis du bor i Bagdad vil kanskje det synspunktet bli debatert kraftig i nabolaget. Eller du bor i nærheten av en abort klinikk i det Amerikanske bibelbeltet. Glad for at vi er på emnet nå. Hvis du vil diskutere religiøs ekstremisme er det første en må anerkjenne er at den volden som den gruppen representerer er unversal. Israel f.eks. er det eneste landet jeg vet om som har en statsorientert diskriminering av alle religioner foruten jødedommen. Statsstøttet apartheid intet mindre. Jeg tror at vi her til lands, fjernet paragrafen som omhandlet jøder for lang tid tilbake.

Vet ikke hva du sikter til når du sier at Israel er eneste landet ud kjenner med statsorientert diskriminergin av andre religioner. Det er jo allmenn kjent at islamske nasjoner som Iran og Saudi-Arabia deler ut strenge straffer til de som dyrker andre religioner enn islam. I Saudi tror jeg det er dødsstraff for det. 

Israel har jo utført diverse tvilsomme militæroperasjoner og okkupasjoner, men samtidig har landet blitt konstant bombet siden dets opprettelse, av islamske nabonasjoner. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Vet ikke hva du sikter til når du sier at Israel er eneste landet ud kjenner med statsorientert diskriminergin av andre religioner. Det er jo allmenn kjent at islamske nasjoner som Iran og Saudi-Arabia deler ut strenge straffer til de som dyrker andre religioner enn islam. I Saudi tror jeg det er dødsstraff for det. 

Israel har jo utført diverse tvilsomme militæroperasjoner og okkupasjoner, men samtidig har landet blitt konstant bombet siden dets opprettelse, av islamske nabonasjoner. 

Tenker at dette blir litt for dumt. Iran har den største minoriteten av jøder i midt østen. Sudia Arabia har vel kanskje dødstraff for å konvertere, men vet ikke hvordan minoritetene har det der. Det kan vel en rask google si noe om. Israel er et forferdelig land å forsvare med det du sier. At et land som stjeler land fra alle sine naboer og det er bare å sjekke fakta i dine 'godkjente' medier, vil nå legalisere sine tjuerier med godkjenning fra familien 'Kushner' i USA. Støttet av de ultra konservative kristne dreper og fordriver de folk fra landet sitt med en 2000 år gammel bok som skal retferdiggjøre et umennsklig fremtreden. Og dette synes du er helt ok? Ingen betenkligheter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Mediabiasfactcheck har dem også som venstreorientert. Man trenger ikke lese mange av artiklene deres for å finne ut at det stemmer. 

 

Hva skal man si. At innholdet i en artikkel skal vektres av hvem som skriver den og ikke innholdet sier vel sitt. Trangt nåløye å komme gjennom vil jeg hevde. https://mediabiasfactcheck.com/left/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Mediabiasfactcheck har dem også som venstreorientert. Man trenger ikke lese mange av artiklene deres for å finne ut at det stemmer. 

 

Og igjen, om virkeligheten gir den politiske venstresiden mest rett, og om den politiske høyresiden er mer umoralsk, så vil de mest objektive mediene ha et venstrebias.

...

Metastudier viser at kritikken mot politikk i nesten perfekt grad stemmer overens med uavhengige vurderinger av politikerene sitt politiske håndverk -- spesielt for presidenter.

De får kritikken og rosen de fortjener, og politikere på høyre side får noe mer ros enn de fortjener, fordi medier er redde for å bli stemplet som venstrelente -- selv om de er objektive -- og forsøker å være mer nøytrale, på bekostning av objektivitet til fordel for høyre side.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Oddvardm said:

Tenker at dette blir litt for dumt. Iran har den største minoriteten av jøder i midt østen. Sudia Arabia har vel kanskje dødstraff for å konvertere, men vet ikke hvordan minoritetene har det der. Det kan vel en rask google si noe om. Israel er et forferdelig land å forsvare med det du sier. At et land som stjeler land fra alle sine naboer og det er bare å sjekke fakta i dine 'godkjente' medier, vil nå legalisere sine tjuerier med godkjenning fra familien 'Kushner' i USA. Støttet av de ultra konservative kristne dreper og fordriver de folk fra landet sitt med en 2000 år gammel bok som skal retferdiggjøre et umennsklig fremtreden. Og dette synes du er helt ok? Ingen betenkligheter?

Om Irans forfølgelse av andre religioner:
 

Quote

Iran is a constitutional, Islamic theocracy. Its official religion is the doctrine of the Twelver Jaafari School.[1] Iran's law against blasphemy derives from Sharia. Blasphemers are usually charged with "spreading corruption on earth", or mofsed-e-filarz, which can also be applied to criminal or political crimes. The law against blasphemy complements laws against criticizing the Islamic regime, insulting Islam, and publishing materials that deviate from Islamic standards.[1] The regime uses these laws to persecute religious minorities such as the Sunni, Bahai, Sufi, and Christians and to persecute dissidents and journalists.

Ikke bare blir kristne og andre ikke-islamske religioner forfulgt, men til og med muslimer blir forfulgt. 
Så Iran og Saudi-Arabia er nok langt verre på menneskerettigheter enn Israel. 
Og Israel har gjennom sin historie konstant vært under angrep fra sine islamske naboer. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Om Irans forfølgelse av andre religioner:
 

Ikke bare blir kristne og andre ikke-islamske religioner forfulgt, men til og med muslimer blir forfulgt. 
Så Iran og Saudi-Arabia er nok langt verre på menneskerettigheter enn Israel. 
Og Israel har gjennom sin historie konstant vært under angrep fra sine islamske naboer. 

Argumentet mitt er at det ikke går ann å styre et land på religiøse prinsipper. Det er umulig. Religion er i utgangspunktet ekskluderende og vil for evig og alltid være diskriminerende overfor andre religioner, og vil dermed lede til autoritære regimer. Det eneste landet som kanskje er unntaket er Tibet. Religion er ikke egnet for å skape levelige forhold folk i mellom. Om det er Kristne, Jøder eller Muslimer.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...