Gå til innhold

Hva er din guilty pleasure sang?


Alkymedes

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...

Den var vel litt av ei landeplage i sommer 1997, og vel ikke noe mindre når Vålerenga sine tilhengere stokka om litt på teksten og gjorde den om til en Cup hymne foran NM finalen, samme året.

Usikker på om man noengang har hørt noe annet enn nettopp den låta fra britene, men var vel ei sånn "overraskelses" hit, som slo såpass godt an, at det meste som kom ut i forkant eller etterpå, bare "forsvant" i sammenligning.

Når det gjelder trådens tema, ser jeg liten vits i å "skamme" seg over noe som gir en glede, og synes mye av det som er posta her, er jo meget godkjent og flott pop-musikk. Men antar at dette er selvsagt meget forskjellig fra øre til øre.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Frank.N.Steen skrev (På 23.5.2020 den 11.38):

Den var vel litt av ei landeplage i sommer 1997, og vel ikke noe mindre når Vålerenga sine tilhengere stokka om litt på teksten og gjorde den om til en Cup hymne foran NM finalen, samme året.

Usikker på om man noengang har hørt noe annet enn nettopp den låta fra britene, men var vel ei sånn "overraskelses" hit, som slo såpass godt an, at det meste som kom ut i forkant eller etterpå, bare "forsvant" i sammenligning.

Når det gjelder trådens tema, ser jeg liten vits i å "skamme" seg over noe som gir en glede, og synes mye av det som er posta her, er jo meget godkjent og flott pop-musikk. Men antar at dette er selvsagt meget forskjellig fra øre til øre.

Jeg skammer meg ikke. Men når man snakker om guilty plessures. Det er jo ikke en objektivt annerkjent sang. Den kommer ofte høyt på ulike lister over dårlige sanger.

Litt off-topic. Men andre guilty plessures. 

Jeg ELSKER Ikea-pølsene av hele mitt hjerte og sjel. Jeg vet at det er det laveste man kommer i matverden....men steike så digge de er. 

Lenke til kommentar
J.Lomax skrev (8 minutter siden):

Den kommer ofte høyt på ulike lister over dårlige sanger.

Mulig jeg ikke er så opplyst lenger over hva som går igjen på slike lister osv, men inntrykket mitt har ofte vært av at band/artister som Chumbawamba ville vært mer "hjemme" blant type "one-hit-wonders" enn direkte "fæle/fryktelige" 90-talls slagere, og "forventet" muligens langt mer horrible musikkminner fra barndom/ungdommen enn det man hittil har hørt gjennom i tråden. 

Ikea pølsene har jeg faktisk aldri smakt før, utrolig nok. Men skal forsøke å gjøre noe med det neste gang man tar turen innom. For har jo hørt positive ting om de fra andre, men blir så fort stressa på slike steder, og vil vel egentlig bare kjappest mulig ut og hjem. Så kanskje best å ta pølsespisingen før handlingen.

 

Lenke til kommentar

Får se å røske ut noen "skjeletter" fra mitt musikalske skap, og kan jeg jo starte med en eller to favoritter og kanskje ikke av de man går rundt å skryter til alle og enhver at man digger, men noe med låta bare bringer så mye heftige nostalgiske minner fra 1997-98, at, nei jeg klarer ikke motstå den type fengende og catchy euro-dance rytmer, selv om man ikke har særlig "godt" av det i større doser, det blir for mye sukker og lite innhold, men godt en gang i blant:

Danskene visste å gjøre denne type musikk på tampen av 90-tallet, Aqua, Daze, Cartoon Heroes, Hit N' Hide, Toy-Boy og sikker ei drullion andre Aqua-kloner herjet hitlister og samleplatene på den tiden, men få greide vel å bli såpass suksessfulle som Aqua i perioden mellom 1996-2000, hvor de til og med maktet å klatre høyt på listene i statene, samt få selveste Mattel på nakken, grunnet Barbie Girl, som jeg tror Aqua faktisk vant i retten med.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (14 minutter siden):

90s Eurodance er en svakhet hos meg

Blir nesten som "kryptonitt" å regne når den slags musikk treffer øregangene mine, og blir automatisk ført tilbake til barndom/ungdomstiden, og har faktisk tatt vare på ekstremt mange musikk samle CDer, ene og alene grunnet mange av disse eurodance sangene. 

Tror jeg aldri har sett den videoen av Paradisio og Bailando, men alltid den "andre", og husker jeg dreiv å tok opp VG-Lista Topp 20 i sommer 1997, og når man så endelig skulle da få med seg Bailando, så hadde dusten Puff Daddy stikka av med førsteplassen og vippa Paradisio ned fra tronen, og dermed spilte de ikke den musikkvideoen, det var kjipt. 

DJ Bobo var jo også ei selvskreven favoritt på første halvdel av 90-tallet, reine hitmaskinen å regne, og hadde til og med egen hylle i ei platebutikk med en svær pappplakat av gubben, med sitt nye album "There is a Party over here!" eller noe slikt, og joda, mye heftig feel-good rytmer fra det holdet. 

Av hans mange hits, er nok Love Is All Around (1994) den jeg regner som min store favoritt, og husker den var med på ei Yabba-Dabba-Dance Volume. 3 CD samler, utgitt i tidlig 1995, og nei, masse gode minner fra den tiden.

 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar

Husker vi hadde ei liten "mimring" om boy-band og girl-band fra 90-tallet på VGD i fjor, og det ga jo utslag i en del hyggelige nostalgiske minner, som jo strømmet på, og synes selv i dag at en del av disse låtene er da slettes ikke så fæle:

East 17 - Stay Another Day (1994)

Disse gutta ble vel en gang i tia ansett som de mer "tøffe" rivalene til Take That og hvor vokalist/frontmann Brian Harvey etterhvert ble jo stadig mer beryktet for sitt privatliv enn det musikalske. Men Stay Another Day er jo faktisk en fin ballade og den man husker best av deres hits fra midten av nittitallet. Får alltid julestemning anno 1995 av å høre den igjen, masse snø og flotte barndomsminner.

Take That - Back for Good (1995)

Hm, tror faktisk at de britiske gutta gjorde definitivt større positivt inntrykk med tanke på musikk enn det deres amerikanske kolleger gjorde, og Back for Good er fortsatt en 90-talls pop-klassiker, og bringer mye gode minner fra barndommen. og da man satt og hørte gjennom hele Absolute Music samlerne, låt for låt og drømte seg bort om jenta man var "smått" betatt av. Dette var vel også en av de siste singlene bandet gjorde før Robbie Williams gikk solo.

Boyzone - Picture Of You (1997)

Alltid vært glad i denne låta. Tror jeg aldri så filmen om Mr. Bean men musikkvideoen og feel-good stemningen passet utmerket i den flotte og solfylte sommeren 1997.

En Vogue - Don't Let Go (Love) (1996)

Disse var vel, om ikke de største, så hvert fall et av de mestselgende jentebanda på første halvdel av nittitallet, og vil tro de hadde en stor innflytelse på kommende kolleger, som deriblant Destiny's Child. Jentene kunne synge som bare pokker, men igjen blir det nostalgien som bestemmer til slutt og ender så opp med en av deres siste store slagere.

Spice Girls - 2 Become 1 (1996)

Krydderjentene ankom jo med et brak i vår/sommer 1996 og ble vel raskt tidenes mestselgende jente band. På barneskolen var det minst 1 stykk "Spice Girls" for hvert klassetrinn og i min hadde 5 stykker av jentene øvd seg på hvert eneste dansetrinn og hvor hår, klær osv ble kopiert ned i minste detalj, da med et overraskende og ikke så fælt sluttresultat. Uansett, av alle deres slagere må nok 2 Become 1 bli den som får innpass. Fin låt, elegant video og en som ikke er helt utspilt på radio/tv og der igjen bringer med seg mange gode minner, som jo gjør at den alltid vil stå igjen et par hakk lenger opp enn "røkla" fra den perioden.

Eternal - Angel Of Mine (1997)

Nok et britisk jenteband, og denne gang går jeg for ei fin ballade der ikke fikk den helt samme oppmerksomhet på radio/tv som forgjengeren I Wanna Be the Only One, som igjen ble en av sommer 1997 aller største hits. Men oppfølgeren klarte likevel å klatre høyt på de norske listene før jentene forsvant bort. 

The Corrs - Breathless (2000)

Blir kanskje litt feil å innlemme dem i hop med div girl-band, da de hadde jo med et mannlig medlem innad, men han virket nå å holde seg mest i "bakgrunnen", så likevel velger jeg å inkludere den fengende og flotte pop-låta Breathless fra sommer 00. De hadde jo vært innom listene og radiokanalene i flere år førut, men er som oftest denne der går igjen når de spilles på tv-radio i dag.

Lenke til kommentar

Noen få låter (selv om de er blitt spilt og hørt ufattelig mange ganger) er så gjennomført spekket med ei søtladen feel-good stemning, eller grunnet nostalgiske årsaker, at det er vanskelig å ikke bli tatt med guarden nede, når de først har entret øregangene:

Boy Meets Girl - Waiting for a Star to Fall (1988)

Husker at man hørte denne som guttunge, tilbake på tidlig 90-tallet, da via oppfølgeren til Three men and a Baby (1987) ved navn Three men and a little Lady (1990) som jo benyttet seg av den, og låta ble liksom værende i minnet, men husket aldri navnet på gruppa/artisten. Mye seinere dukka den jo opp, her og der på norsk radio (men aldri virket som ei der blir fullstendig i hjel spilt, daglig, ukentlig osv) men igjen, navnet på artist ble aldri bragt opp, så det ble ei liten mysterium, før man så ved ei "tilfeldighet" fikk sett musikkvideoen på VH1 Classic, og da var man jo langt utpå 00-tallet.

Den var jo nesten mer oversukra enn låta, og endelig kom navnet til overflaten og fikk senere vite at denne amerikanske sing-songwriter duoen skrev flere av Whitney Houstons 80-talls hits, deriblant How Will I Know og I Wanna Dance (With Somebody), og virket å ha et meget godt talent for ekstremt catchy og søt power-pop musikk, og må si jeg blir aldri lei deres egen 1988 hit, Waiting for a Star to Fall, og det toppes selvsagt med herlig bruk av saksofon.

Kylie Minogue - Hand On Your Heart (1989)

I tiden som fremadstormende australsk såpe-TV stjerne og pop-stjerne, da godt backet med det "klassiske" SAW" soundet bakom seg, kom unge Kylie til å bli ei stor suksess, men selv om jeg heller foretrekker den mer rebelske utgaven der utover 90-tallet ditcha det etterhvert litt for maskinelle og generiske pop-preget, til fordel for alternativ rock og elektronika, så greier jeg bare ikke å mislike låter som Hand On Your Heart, der er så gjennomført søt, at man nesten må dra frem tannbørsten og tanntråden etter å ha sett og hørt igjen videoen. 

Kylie var vel også en av ytterst få av de utallige SAW artistene som maktet å bli mer enn kun ei "one-hit" wonder, og selv om hun sleit med overgangen fra mer "uskyldig" tenåringsstjerne til ei vampete og rocka pop-stjerne utover 90åra, så viste hun at det manglet ikke på vilje og det å ta litt sjanser, selv om hun mulig mistet en god porsjon lyttere i samme tid, men ville jo på den annen side vinne over mange av hennes kritikere og skaffe seg ei langt bredere tilhengerskare med årenes løp.

 Kim Wilde - You Came (1988)

Alltid digga frøken Wilde, helt siden man hørte hennes 80-talls versjon av You Keep Me Hanging On, og selv om hennes studio album ofte var ei, vel ujamn opplevelse, virket det som hun alltid hadde ei hit eller to liggende på lur, og You Came er nok en av hennes mest fengende og stemningsfulle bidrag fra det tiåret. Usikker på om SAW er involvert i produksjonen her, men tror låta og musikken er skrevet av Kim Wilde og hennes bror Ricky. 

Uansett, fortsatt ei meget flott dame, som jo i ei kort periode fremsto som ei minst like stor popstjerne som Madonna og Cyndi Lauper i tidlig 80-åra, med mange kjente hits bakom seg, men det er ett eller annet med You Came som er nærmest uimotståelig for min del, og greier bare ikke å bli "kvitt" den.

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar

LeAnn Rimes - How Do I Live (1997)

I tiden før Britney Spears og Christina Aguilera og lignende tenårings pop-stjerner , så virket det som at den 14-15 år gamle LeAnn Rimes skulle komme til å bli det neste store over Atlanteren, og der hennes flotte How Do Live ble ei enorm slager, men virket å ta litt tid (som det jo ofte gjør) før den nådde oss her til lands. Låta huskes best for min del, fra  Absolute Music 24 eller 25 (1998) og flere meget hyggelige rolig-danser i hop med ei jente fra parallellklassen, under ei større klassefest helt i tampen av 1998. 

Men, så ble det vel, ikke stille, men kan ikke huske at hun ble særlig hyppig spilt i etterkant, da mens Britney, Christina og andre pop-berter virket å total dominere musikkbransjen, likevel fikk hun jo et comeback via soundtracket til filme Coyote Ugly i sommer/høst 2000 og den flotte Cant Fight The Moonlight

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spilte faktisk vinylen med Kim Wilde - You Came her om dagen, så henne også live som forband til Michael Jacksons Bad konsert i Gøteborg.

Spilte også vinylen med Boy Meets Girl - Waiting for a Star to Fall.

Har handlet vinylspiller etter et opphold på over 20 år, jeg har behold vinylene, heldigvis. Begge skivene var moro å høre på igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Celine Dion - Where Does My Heart Beat Now (1990)

Når man først er inne på sangfugler, så må jo tidlig Celine Dion nevnes, og der spesielt hennes bidrag i hop med Peabo Bryson og deres Beauty and the Beast (1991) er ei total overdose med nostalgi, og selv om sistnevnte mulig er bedre kjent, så har jeg nå alltid vært svak for hennes mer oppløftende og "gitardrevne" power-ballader fra tampen av 80 og tidlig 90-tallet, og få oppsummerer det soundet bedre enn Where Does My Heart Me Now fra skiva Unison, der jeg tror var hennes første engelskspråklige utgivelse. 

En annen grunn til at Celine falt såpass godt i smak, var jo at hun på albumcoveret minnet meget mye om storesøstra til ei i klassen,  og hadde en "mindre" crush på henne, så mulig slikt også spilte inn på den tia. Uansett, sjansen for at man tar seg bryet med å høre igjen et helt album fra damen, er nok heller tvilsom, men nevnte låter samt en annen liten godlåt fra Unison kom jo via If Love Is Out of the Question der også tar godt i bruk gitar-lydbildet man likte langt mer enn de litt for dvaske balladene.

 

Endret av Frank.N.Steen
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 minutter siden):

Har handlet vinylspiller etter et opphold på over 20 år, jeg har behold vinylene, heldigvis. Begge skivene var moro å høre på igjen.

Var nok for ung til å oppleve Vinyl-formatet i sin prakt, men fikk jo med meg hele musikk-kassetten, med bånn-salat og det hele, og ble vel først virkelig hekta på musikk da gjennom CD formatet rundt 1994-95 og har heldigvis beholdt utrolig mye av disse album-samlerne der ble kjøpt inn som guttunge, for utrolig mye musikk fra de, som er nær umulig på finne igjen på nettet, smått utrolig, da flere var jo meget populære i sin tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...