Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jordfeilbryter løser ut hele tiden


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et merkelig problem. Jeg har en jordfeilbryter koblet foran kurs til to stikk på terrassen. Denne løser ut. Om jeg tar ut alle støpsler på terrassen fortsetter den å løse ut. Jeg er 99,99% sikker på at det ikke er koblet noen flere  (strøm)kilder etter jordfeilbryteren. Om jeg blokker ut sikringen forut jordfeilbryteren, kan "knappen" trykkes inn, slik at det er ingen mekanisk feil i jordfeilbryteren. Kan en jordfeilbryter ha en jordfeil? Eller andre tips? 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+234981
goglex skrev (2 minutter siden):

Den er fra 2003, en koloss på 10x10 cm. Ja, den løser ut når jeg kobeler ut de andre kursene.

Med bryter til å vri en kvart omdreining? 

 

Lenke til kommentar

Det hender at jordfeilbrytere ryker også. Hvis du ser at det har vært fuktig på stikkontaktene som den er koblet til så la den stå av til det har tørket skikkelig og test igjen.

Når du skrur av sikringen foran jordfeilbryteren så vil ikke testknappen fungere. Da denne simulerer en jordfeil, og trenger strøm for å fungere. Den legger inn en motstand mot jord som gjør at den løser ut. T som den er merket med står for Test.

Har ikke sett den typen jordfeilbryter før. I 2003 så var nok den løsningen en billigere en enn en dedikert i sikringsskapet.

Vil anbefale deg kombisikring hvis den må byttes.

Lenke til kommentar

Hei

Elektriker har vært her. Årsaken var fukt i utekontakt. Den var koblet fra jfb til tobben av stikket, noe jeg forsto man ikke skal. Jfb var montert inne. Elektrikeren hadde aldri sett denne typen jfb før. Jeg har byttet stikkontakt og ledninger, og skal ved en senere anledning sette inn en jfb for hele anlegget. Har i dag bare jfb på varmekabler og teknisk stikk.

Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til Jordfeilbryter løser ut hele tiden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...