Gå til innhold

Utdanning som "garanterer" jobb i mindre byer/ i distriktene?


Niram

Anbefalte innlegg

Hei,

Er for tiden på leting etter ny retning. Jobben jeg har nå finnes bare i de 3-4 største byene og jeg er lei av å pendle. Utdanningen jeg har er lite relevant ute på bygda.

Spørsmålet er, hva i all verden skal jeg velge som gir meg jobb? Jeg har stiftet familie og har ikke råd til å velge noe som ender uten jobb eller mer pendling.

Jeg bor ca et kvarter fra NTNU på gjøvik, så der eller eventuelt nettstudie er det mest aktuelle.

Har interesse for IT, men når jeg ser på finn er 90% (minst!) av de utlyste stillingene i de store byene. 

Lærer og sykepleier er ikke aktuelt. Heller ikke turnusarbeid (gjort nok av det).

Jeg har forøvrig aldri vært råsterk i realfag, men er villig til å ta opp et fag eller to om det er ekstremt lurt. Føler vel kanskje ingeniør er det tryggeste, men da ser jeg nok fort på 3-4 fag jeg må ta først.

Tar gjerne imot kortere studier, fagskoler om det er noe interessant der. 

Tips mottas med takk.

Endret av Niram
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du stø på elektro/mekanikk og fysikk, så kunne det kanskje vært muligheter som enten elektroingeniør eller maskiningeniør? Ser maskiningeniør og byggingwniør er deltid i Gjøvik. Det er jo ofte teknologi- og industribedrifter i distriktene som ofte har bruk for flinke folk. Da kunne jo en jobb + deltid vært greit. Jeg tok teknisk fagskole elkraft på deltid for to år siden, men da kreves det fagbrev, om du har det? 

Lenke til kommentar

Jeg kan pendle opp til en 30-40 minutter med bil hver vei. Men nå om dagen går det 4-6 timer i reise pr dag etter jobben flyttet, så litt lei!

Jeg tenker vel egentlig en utdanning fra scratch, siden jeg er internutdannet der jeg er nå. Har generell studiekompetanse fra vgs, men vurderer å ta opp matematikk for å ha litt flere muligheter innen IT.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...