Gå til innhold

Dimme før pga. Jobb


Anonymsoldat

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et par spørsmål ang. Det å dimme før i Forsvaret fordi jeg har fått jobb? Har fått jobb tilbud av min gamle jobb som elektriker som jeg gjerne vil ta. Har hørt at det går an å dimme en måned før viss man har fått jobb. Stemmer dette? Noen som har erfaring med dette tema som kan gi meg litt informasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig å dimme 6 uker før dimmisjonsdatoen ved jobb. Kravene med dette er at dette er en ny jobb, og at det er kritisk behov på den nye jobben, som da er grunnen til at du må dimmitere tidligere. Men dette bestemmes av ditt nærmeste befal, det er en del forskjell om hvor strenge de er på div. regler. Bare forklar situasjon til ditt befal for bedre info, og evt. ta kontakt med arbeidsgiver hvis det er sterkt behov for deg der. 

Du kan også lese mer på forsvaret sin hjemmeside: https://forsvaret.no/tjeneste/forstegangstjeneste/rettigheter-og-plikter

Lenke til kommentar

Som nemnt kjem det litt ann på kvar du tenestegjer og om det er mulig å avsjå deg tidlegare.

Du kan som nemnt søke om førtidsdimisjon inntil seks veker tidlegare dersom det er nødvendig av hensyn til utdanning eller jobb.
Det er ganske vanleg å få innvilga førtidsdimisjon, særleg på juli/august inntaket ettersom mange av dei vernepliktige får skuleplass.

Du har ikkje rett på førtidsdimisjon ettersom forsvarets behov går foran, men det skal ikkje være særleg vanskeleg å få dimme tidlegare så lenge du ikkje har ei kritisk teneste.

Det er ikkje nødvendig at det er heilt kritisk at du tek jobben, det held å vise til at du står i fare for å miste jobbtilbodet dersom du ikkje får innvilga førtidsdimisjon.
Det kan ikkje være jobbtilbod frå same arbeidsgiver som du hadde før ettersom arbeidsgiver plikter å ta deg tilbake i den stillinga du hadde før militærtenesta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...