Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstebil i 2020


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er snart 18 og tenker å kjøpe meg bil. Har aldri vært noe bilinteressert, men ett bilmerke har fått oppmerksomheten min, Mercedes Benz. Dieselbil med automatgir er absolutt bilen for meg. Har 60000 å bruke på bil og vet ikke hva jeg bør gå for. Ønsker selvfølgelig mest mulig kvalitet for pengene, og hvis dette ikke er noe dere synes Mercedes gir, må dere også gjerne komme med andre forslag til førstebil. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du med kvalitet meiner driftstryggleik og låge kostnadar, hadde eg unngått Mercedes. Det er eit premium-merke, og det speiler seg både i kjøpspris, og dele-/verkstadprisar. Du får fort ein bil av anna merke med tilsvarande alder og kilometerstand til ein tredjedel av prisen. Dei fleste Mercedesane som er aktuelle med ditt budsjett, er dessutan sterkt plaga med rust.

Automatgir er òg ein ting ein helst unngår i såpass gamle bilar. Dei kan fort gå i stykker, og kostar då meir å skifta enn bilen er verdt. Viss du likevel vil ha automat, må du forsikra deg om at girolja er skifta på dei intervallane produsenten tilrår.

Min personlege meining er at Ford og Opel gir mykje bil for pengane - europeisk komfort, langt mindre feil enn franskmennene, og kostar veldig lite i bruktmarknaden.

Japanske bilar, især Toyota og Honda, har det beste ryktet når det gjeld driftstryggleik. Ulempa er at dei gjerne er mindre komfortable, og at det gode ryktet gjer at dei er dyrare i bruktmarknaden. Enkelte japanarar har for øvrig hatt nokre utfordringar med rust.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

brukt bil , har en litt oversikt kunskap så er bruktbil bra
den har trommelbremser bak og skivebremser forran
max 150ooo km , alder 1990 frem til 2010
naf kontroll er greit men ikke nødvendig, eu kontroll nyelig
gir en liten god sikkerhet, men rust finnes på gammle biler
null dødgang på rattet, og gir går som det skal

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Bare et generelt tips fra meg: Ikke kjøp brukt. Kjøp ny, vedlikehold den godt, og ta vare på den hele dens levetid.

Man kjøper da for guds skyld ikke ny bil som førstebil! Mercedes er gode driftsikre biler men modellene fra sent 90 tall til tidlig 2000-tallet er ofte sterkt preget av rust. Kjøper du en slik bør du inspisere bilen godt før du evt kjøper den. For 60 000 tror jeg du skal få en grei Mercedes C eller kanskje en litt gamlere E-klasse.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Hoppidioten skrev (5 timer siden):

Man kjøper da for guds skyld ikke ny bil som førstebil! Mercedes er gode driftsikre biler men modellene fra sent 90 tall til tidlig 2000-tallet er ofte sterkt preget av rust. Kjøper du en slik bør du inspisere bilen godt før du evt kjøper den. For 60 000 tror jeg du skal få en grei Mercedes C eller kanskje en litt gamlere E-klasse.

Gud har ingenting med noe å gjøre. Ikke dra h*n inn i bildet.

I samme innlegg fraråder du å kjøpe ny bil og vedlikeholde den, men du skriver at alle andre biler må inspiseres nøye hvis de skal kjøpes brukt. Det er ikke særlig tillitsvekkende for noen som ikke har peiling på bil og skal kjøpe førstegangsbil. Det er demotiverende å kjøpe en bruktbil og med én gang begynne å få problemer som koster tusenlapper på tusenlapper å fikse og reparere.

Det er best å ha en ny bil med én gang. Da har man 100% oversikt over alt som har skjedd med den. Det er mye lettere å ivareta noe som er nytt enn å drive og fikse på gammel dritt. Bekymre seg om den starter om morran, hva som brytes ned neste gang.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (7 timer siden):

Bare et generelt tips fra meg: Ikke kjøp brukt. Kjøp ny, vedlikehold den godt, og ta vare på den hele dens levetid.

Gi gjerne tips til nybil å kjøpe til en ung sjåfør. Som du leser av førstepost er budsjettet 60.000. 
 

Mitt råd  er å kjøpe brukt. Bulker og riper trengs ikke fikses på i like stor grad (trekker mye ned på nybil). Volvo? Saab?

Sjekk denne: https://www.abcnyheter.no/amp/motor/bil/2018/07/03/195412278/topp-3-ungdomsbiler-til-under-50-000-kroner

og denne: 

 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
hopperoppelopp skrev (22 timer siden):

Hei, jeg er snart 18 og tenker å kjøpe meg bil. Har aldri vært noe bilinteressert, men ett bilmerke har fått oppmerksomheten min, Mercedes Benz. Dieselbil med automatgir er absolutt bilen for meg. Har 60000 å bruke på bil og vet ikke hva jeg bør gå for. Ønsker selvfølgelig mest mulig kvalitet for pengene, og hvis dette ikke er noe dere synes Mercedes gir, må dere også gjerne komme med andre forslag til førstebil. :)

Hvis du ikke har interesse for bil og da heller ikke har ønske eller kompetanse til å utføre eventuelle reparasjoner selv, så ville jeg nok styrt unna eldre premium dieselbiler. Det kan fort blir veldig dyrt. Hadde nok heller satset på noe litt "traustere" bensinbil.

Endret av bas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

FYI: Møter definitivt ikke kravene for billån, går skole enda, er lærling om noen måneder.

Takk for gode innspill, leser alt og setter pris på det! Kan jo selvfølgelig bruke 10000-20000 på en "kjip" bil, men tenker å ha samme bil i hvertfall 2 år og tenker å bruke så lite som mulig på vedlikehold. Lønner det seg da å kjøpe en kjip bil uansett? Takk for svar.

 

Lenke til kommentar
hopperoppelopp skrev (24 minutter siden):

FYI: Møter definitivt ikke kravene for billån, går skole enda, er lærling om noen måneder.

Takk for gode innspill, leser alt og setter pris på det! Kan jo selvfølgelig bruke 10000-20000 på en "kjip" bil, men tenker å ha samme bil i hvertfall 2 år og tenker å bruke så lite som mulig på vedlikehold. Lønner det seg da å kjøpe en kjip bil uansett? Takk for svar.

 

Nå mente jeg kjip bil type utseendemessig og kjøremessig. Får 2013 skoda fabia til 70 000 som har gått under 100 000km feks

Endret av Softis12
Lenke til kommentar
Taurean skrev (5 timer siden):

Kanskje han kan få lån.

Så du mener en 18-år gammel fersk sjåfør skal ta opp billån for å kjøpe en ny bil? Det mener jeg er et useriøst og meget dårlig råd. 

TS: Eldre volvo? Skoda er også en bra bil etter min lille erfaring. Jeg tror du må gå litt i deg selv og finne ut av hva du ønsker. Selv er jeg (altfor) bilinteressert og min første bil var en BMW E36 320 (6-sylindre) som da var 14 år gammel tror jeg. Hadde gått ca. 200.000 km. Jeg brukte en del penger på den (service, bakdiffen gikk adundas og måtte finne en uskadet diff på et huggeri), kanskje 20-30.000 kr på et år. Men for meg var det absolutt verdt det. BMWs 6-syl bensinmotorer er meget gode og driftsikre motorer. Dersom du ikke vil bruke en del penger på bil, bør du som skrevet her se på nyere "billigere" biler ?

 

Lykke til!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Så du mener en 18-år gammel fersk sjåfør skal ta opp billån for å kjøpe en ny bil? Det mener jeg er et useriøst og meget dårlig råd. 

TS: Eldre volvo? Skoda er også en bra bil etter min lille erfaring. Jeg tror du må gå litt i deg selv og finne ut av hva du ønsker. Selv er jeg (altfor) bilinteressert og min første bil var en BMW E36 320 (6-sylindre) som da var 14 år gammel tror jeg. Hadde gått ca. 200.000 km. Jeg brukte en del penger på den (service, bakdiffen gikk adundas og måtte finne en uskadet diff på et huggeri), kanskje 20-30.000 kr på et år. Men for meg var det absolutt verdt det. BMWs 6-syl bensinmotorer er meget gode og driftsikre motorer. Dersom du ikke vil bruke en del penger på bil, bør du som skrevet her se på nyere "billigere" biler ?

 

Lykke til!

Da får du mene det!

1) Å kjøpe en brukt bil man aldri vet hva som er feil med, er en dårlig investering.

2) Det er demotiverende å eie en skraphaug av en bil. Man bryr seg ikke like mye som om man eier noe man har et eierforhold til fra dag 1, og vedlikeholder over veldig mange år.

3) Det er like god eller bedre økonomi i å ivareta noe nytt, enn å drive og lappe og fikse på gammel dritt.

4) Det er tryggere å kjøpe noe nytt og ivareta det.

5) Ved å eie en bil dens hele levetid, så mister man ikke verditapet ved et eventuelt salg, noe som åpenbart er en stor ulempe ved salg av bil og kjøp av ny bil. Men den ulempen forsvinner ved å eie bilen dens hele levetid.

6) Man sparer seg for å leve i psykologisk usikkerhet, om hva som går i stykker neste gang.

Hvor mye koster et lån på 100 000 i dag? La oss si han betaler det ned på 5 år = 60 måneder. 100 000 + 5% = 105 000 kr / 60 = 1 750 kr i måneden. Lånet koster kanskje mellom 5000 og 10 000 kr. Det er en veldig billig investering for å kjøpe en ny og driftssikker bil, enn å ta over noe man ikke har oversikt over fra andre.

Bare folk som prøver å prakke dritten sin på andre, her i tråden.

Kjøp nytt, noe som ikke koster 500 000. Man får nye biler til 150 000 i dag. Hvis du ikke trenger noe større, ikke kast bort penger på det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Å ta billån som 18åring er jo helt idiotisk.

Har man mulighet til å ta lån så tar man lån til å kjøpe seg hus eller leilighet først. Ikke en bil som er verdiløs om noen år.

Ford Mondeo MK4 (2007-2014) er i grove trekk en Volvo V70 til halv pris. Veldig gode biler.

Å jasså? Når man er 18, må man komme seg på jobb og skole punktlig. Da er pålitelighet en stor faktor. Bedre å investere litt og få noe nytt, som man vet starter og har 100% oversikt over alle feil på, enn å stole på at andre er ærlige. Jeg skulle ønske jeg tenkte på det da jeg var 18 og fikk lappen. Kasta bort så mye penger, tid og ressurser på å fikse småting og bekymre meg for ting som ikke virka, som aircondition, vifter, varmeapparat, rust, alt mulig slags drit som går i stykker. Med en ny bil, og ivareta den, så betaler man -kanskje- like mye, men man er 100% sikker på at den virker som den skal.

 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Man tar ikke opp billån som 18 åring til sin første bil Taurean.

Skulle ønske jeg gjorde det. Bodde hjemme, hadde jobb, kunne lettere kommet meg på skolen enn å stå opp kl 05:00 for å ta buss i 3 timer, også 3 timer hjem igjen etter skolen. Kasta bort så utrolig mye tid. Og samme poeng som i andre poster, skrap som går i stykker og koster tid og penger. Man sparer dette ved kjøpe av en ny og billig bil. Et billån koster ikke så mye penger. Jeg lånte 50 000 til å kjøpe en brukt bil, det lånet kosta meg 2000 kr. Latterlig billig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...