Gå til innhold

kodak SSD 240 GB ekte eller falsk?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (5 timer siden):

Ja men det finnes 1.8" harddisker/SSD?

https://www.addonics.com/products/diagrams/ad18m25s-HDD-installation.jpg

Så hvorfor er de poeng å ha 2,5" kabinett der?

Kun fordi folk skal tro SSDen er bedre eller for de 1.8" disker sitter dårligere i pcen?

LMH1

Wikipedia gir deg mange svar. Enkelt sagt er det en god grunn til at et format/formfaktor som 1.8" er obsolete/discontinued

 

In the 2000s and 2010s, NAND began supplanting HDDs in applications requiring portability or high performance. NAND performance is improving faster than HDDs, and applications for HDDs are eroding. In 2018, the largest hard drive had a capacity of 15 TB, while the largest capacity SSD had a capacity of 100 TB.As of 2018, HDDs were forecast to reach 100 TB capacities around 2025,[but as of 2019 the expected pace of improvement was pared back to 50 TB by 2026. Smaller form factors, 1.8-inches and below, were discontinued around 2010. The cost of solid-state storage (NAND), represented by Moore's law, is improving faster than HDDs. NAND has a higher price elasticity of demand than HDDs, and this drives market growth. During the late 2000s and 2010s, the product life cycle of HDDs entered a mature phase, and slowing sales may indicate the onset of the declining phase. https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive

 

 

1.8-inch
54 mm × 8 mm × 78.5 mm[c] = 33.912 cm³. This form factor, originally introduced by Integral Peripherals in 1993, evolved into the ATA-7 LIF with dimensions as stated. For a time it was increasingly used in digital audio players and subnotebooks, but its popularity decreased to the point where this form factor is increasingly rare and only a small percentage of the overall market. There was an attempt to standardize this format as SFF-8123, but it was cancelled in 2005, SATA revision 2.6 standardized the internal Micro SATA connector and device dimensions.https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_disk_drive_form_factors

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei må si jeg er veldig skuffet over aliexpress, går ikke ann å gi tilbakemeldinger på selgerne, og de mener at h2testw ikke er bevis nok å kunne bevise man har kjøpt falsk SSD disk eller det er noe feil med produktet.

Så husk det når dere kjøper SSD disker fra aliexpress dere taper pengene i slike tilfeller.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 timer siden):

Hei må si jeg er veldig skuffet over aliexpress, går ikke ann å gi tilbakemeldinger på selgerne, og de mener at h2testw ikke er bevis nok å kunne bevise man har kjøpt falsk SSD disk eller det er noe feil med produktet.

Så husk det når dere kjøper SSD disker fra aliexpress dere taper pengene i slike tilfeller.

Man må nok ta høyde for slikt når man handler på steder som selger hva som helst og ikke har noe forbrukerrettigheter osv å forholde seg til. Nå er jo også Kodak SSD litt mer ukjent vann enn å kjøpe kjent merkevare.

 

Lenke til kommentar

Nå er det slik det er også i butikk, får ikke ny SSD eller pengene igjen for OCZ trion gir dårligere ytelse en samsung SSD så butikkene prøver å være vanskelig uansett hva man kjøper, er man heldig å få defekt SSD når man kjøpe den kan man få ny vare eller pengene igjen men som regel er butikkene vanskelige. Har ingen dårlig sanvittighet å kjøpe SSD på ebay eller aliexpress, men er synd det finnes useriøse butikker og selgere.

Man har ofte lite mulighet å teste varen før kjøp i butikk. De sier ofte man ikke kan selge brukte SSD\harddisker på grunn av risikoen å selge personlig informasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Virker SSD-en defekt på andre måter enn at det ene testprogrammet du bruker gir en feilmelding? Er dette et program som forsøker å lese data fra samme fysiske adresse som det ble skrevet til i stedet for logisk adresse? Er dette egentlig egnet for SSD-er, som har en helt annen type kontroller enn det man vil finne i de fleste minnepinner eller ved adressering av at minnekort?

Er det noe som skiller ytelsen på ditt eksemplar på det man ellers finner på nett rundt denne SSD-en? Et enkelt Google-søk sier med en gang hvem som egentlig står bak SSD-en osv. Ikke en spesielt kjent produsent, men en kontroller og flashminne man ellers finner i billige og ikke spesielt raske SSD-er - og det er en ganske gammel SSD-modell. 

Handler man på en norsk nettbutikk kan man angre kjøpet. Flere norske butikker gir mulighet for at man får pengene tilbake. Det er enkelt å gjøre det slik at man ikke kan gjenopprette data. Men siden man har begrensede muligheter for å teste, og fordi det for de fleste av oss er ganske upraktisk å sysle med returer, gjør man gjerne en undersøkelse før man handler. Kanskje betaler man også noen kroner ekstra, i stedet for å kjøpe noe totalt ukjent.

Lenke til kommentar
NULL skrev (8 timer siden):

Virker SSD-en defekt på andre måter enn at det ene testprogrammet du bruker gir en feilmelding? Er dette et program som forsøker å lese data fra samme fysiske adresse som det ble skrevet til i stedet for logisk adresse? Er dette egentlig egnet for SSD-er, som har en helt annen type kontroller enn det man vil finne i de fleste minnepinner eller ved adressering av at minnekort?

Er det noe som skiller ytelsen på ditt eksemplar på det man ellers finner på nett rundt denne SSD-en? Et enkelt Google-søk sier med en gang hvem som egentlig står bak SSD-en osv. Ikke en spesielt kjent produsent, men en kontroller og flashminne man ellers finner i billige og ikke spesielt raske SSD-er - og det er en ganske gammel SSD-modell. 

Handler man på en norsk nettbutikk kan man angre kjøpet. Flere norske butikker gir mulighet for at man får pengene tilbake. Det er enkelt å gjøre det slik at man ikke kan gjenopprette data. Men siden man har begrensede muligheter for å teste, og fordi det for de fleste av oss er ganske upraktisk å sysle med returer, gjør man gjerne en undersøkelse før man handler. Kanskje betaler man også noen kroner ekstra, i stedet for å kjøpe noe totalt ukjent.

Du må gjerne teste det programmet sammen med samsung 830 evo jeg mener den gjør det bedre på samme test, får 330 mb\S stabilt, mens kodak X100 240 GB faller ytelsen som stein. Så jeg mener det  er god nok test men til motsettning til deg gir du omtrent samme svaret som selger som avviser både returrett og pengene tilbake, men nytter ikke å be verken komplett eller noen selgere om informasjon før kjøp, får skylden selv i begge tilfeller for vanskelig retur for risikoen for problemer oppstår senere.

Er jo slik å drive butikk er en grunn for det koster dyrt for utdaterte produkter, men erfaringer og kunnkap mangler. Eneste fordelen i butikk vs ebay er raskere levering og bedre forbrukerkjøps rettigheter noen ganger, men vi vet jo hvordan forbrukerrådet er i norge, faktisk tror jeg på raskere behandlig på ebay selv også der kan være vanskelig.

Nå tviler jeg på elkjøp ville gitt særlig gode returrett i butikk, ellers må man betale frakt.

Komplett betaler frakt, men man betaler ganske stiv pris for dårlig service så du må gjerne mene hva du vil.

Skulle tro de bruker samme lager som ebay. Men godt mulig de har økonomi bedre hvis noe feil skjer. Derfor får man dårlig behandling på ebay og aliexpress.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
10 hours ago, LMH1 said:

Du må gjerne teste det programmet sammen med samsung 830 evo jeg mener den gjør det bedre på samme test, får 330 mb\S stabilt, mens kodak X100 240 GB faller ytelsen som stein. Så jeg mener det  er god nok test men til motsettning til deg gir du omtrent samme svaret som selger som avviser både returrett og pengene tilbake, men nytter ikke å be verken komplett eller noen selgere om informasjon før kjøp, får skylden selv i begge tilfeller for vanskelig retur for risikoen for problemer oppstår senere.

Er jo slik å drive butikk er en grunn for det koster dyrt for utdaterte produkter, men erfaringer og kunnkap mangler. Eneste fordelen i butikk vs ebay er raskere levering og bedre forbrukerkjøps rettigheter noen ganger, men vi vet jo hvordan forbrukerrådet er i norge, faktisk tror jeg på raskere behandlig på ebay selv også der kan være vanskelig.

Nå tviler jeg på elkjøp ville gitt særlig gode returrett i butikk, ellers må man betale frakt.

Komplett betaler frakt, men man betaler ganske stiv pris for dårlig service så du må gjerne mene hva du vil.

Skulle tro de bruker samme lager som ebay. Men godt mulig de har økonomi bedre hvis noe feil skjer. Derfor får man dårlig behandling på ebay og aliexpress.

Bruker samme lager som eBay? Du forstår at dette ikke er én forhandler, men markedsplasser med mange selgere. Og ja, det er nok mange av dem som selger via AliExpress som også selger vie eBay.

Og det er praktisk talt umulig for en forhandler å ha detaljkunnskap om et stort antall produkter. Da blir det heller til at innkjøpsansvarlige innenfor en rekke segmenter har litt kunnskap om sitt område, men der også vil det være begrenset. Men joda, de vil kutte ut produkter/leverandører som de får dårlige erfaringer med.

Tviler på at Elkjøp hadde gitt særlig god returrett i butikk? Hvorfor tviler du? På bakgrunn av de mange tusen som har tatt produkter tilbake til butikken og benyttet seg av "Åpent kjøp", der man for de fleste typer produkter har rettigheter langt ut over det Elkjøp er pålagt. Eneste jeg har hørt som har "problemer" med dette, er de som i praksis ser ut til å aktivt utnytte det og driver å kjøper produkter hele tiden for å bytte ut. I praksis gjort helt hensiktsmessig.

Uten at jeg vet om noe egentlig er galt med din SSD eller ikke: Er det kanskje slik at de aller fleste ikke hadde merket noe problem under praktisk bruk, men med spesifikke tester?

 

Lenke til kommentar
NULL skrev (16 minutter siden):

Uten at jeg vet om noe egentlig er galt med din SSD eller ikke: Er det kanskje slik at de aller fleste ikke hadde merket noe problem under praktisk bruk, men med spesifikke tester?

Du får vurdere selv, om pris eller tilbud er årsaken eller ikke, tviler på den vil gjøre særlig god jobb under windows 10 til generielt bruk, selgerne vil ikke gi pengene tilbake eller godta retur hvis det er noe feil med produktet.

Så du får vurdere selv hvor du vil handle.

Sitat

Eneste jeg har hørt som har "problemer" med dette, er de som i praksis ser ut til å aktivt utnytte det og driver å kjøper produkter hele tiden for å bytte ut. I praksis gjort helt hensiktsmessig.

Du må gjerne legge all skyld over på meg, får ikke testet produktene uten fysisk teste de tar ikke butikkene så veldig mye tid å lage en test, med H2testw.

Problemet også i norge er også mye som selges på ebay eller aliexpress er kun tilgjengelig der. Uten ser grunn til det.

Lenke til kommentar
1 hour ago, LMH1 said:

Så du får vurdere selv hvor du vil handle.

Alltid. Og da gidder jeg ikke spare i praksis en hundrelapp på å kjøpe noe ukjent som man ikke vet noe om fra et nettsted hvor man vet mye man være av tvilsom kvalitet. Da kjøper jeg noe jeg kan finne god informasjon på at andre har gode erfaringer med, eller er fra et merke som normalt sett er kjent for å ha gode produkter - eller ellers ser ut til å være seriøse og ha et produkt som er interessant.

Men har handlet en god del hos eBay også. Her har man gjerne fått penger tilbake eller tilsendt nytt produkt om det skulle vært noe. Og om selger skulle krangle vet jeg at jeg kunne tatt det med Paypal. Evt. at det har vært så "billige enkle greier" at det ikke har vært noe problem om jeg "tapte" noen tiere.

Men egentlig kjøpt lite komponenter. Det man har kjøpt har vært fra selgere som har solgt mye og der andre kjøpere har uttrykt at produktene de mottok var OK. Bl.a. kjøpt Xeon-prosessorer og ECC-minne til latterligere priser, samt wifi-kort for å oppgradere bærbare PC-er med .11ac eller .11ax som egentlig mer bare brukes til testformål. Mao - litt kalkulert risiko. 

Av annet ræl man har kjøpt har det vært en del med svært dårlig kvalitet. Men har vært kalkulert risiko og man har ikke gidde å bruke noe mer energi enn å gi en tilbakemelding på at produktet var dårlig. Noen ganger har da pengene også kommet tilbake....

Lenke til kommentar
NULL skrev (25 minutter siden):

Men har handlet en god del hos eBay også. Her har man gjerne fått penger tilbake eller tilsendt nytt produkt om det skulle vært noe. Og om selger skulle krangle vet jeg at jeg kunne tatt det med Paypal. Evt. at det har vært så "billige enkle greier" at det ikke har vært noe problem om jeg "tapte" noen tiere.

Ikke alltid de som driver useriøst, vil neppe gi deg pengene igjen eller de sier de sender deg nytt produkt men selv etter 60 dager får du aldri noe, sier de gir deg refusjon men pengene ser du ikke noe til, paypal er til lite hjelp i enkelte saker, har en sak med utlandsporing både ebay og aliexpress og sier hvis selgeren gir deg shippinglabel fra utlansk firma er det nok å få ditt problem å betale for retur. Ebay sier det er gyldig i norge, men fraktselskapene sier man må betale fraktprisen uansett. De ønsker ikke å bruke tiden sin på bevise at fraktseddelen er ugyldig.

Så nei har også god erfaringer det er lett å drive useriøst ebay lover deg pengene igjen men holder ikke løftet sitt, de gir kun deg skylden fordi du handler på ebay. Så du må gjerne hjelpe meg å bevise at tyske sporingsnummer fra deutsche post er gyldig i norge, både posten og DHL og postnord bekrefter de kun funger i tyskland, Så man må ta returkostnaden selv. Gir selv dårlig tilbakemeldinger men hjelper lite når selger har 1500 postive og kun 100 negative tilbakemeldinger er ikke unormalt at de som selger så mye får noen dårlig tilbakemeldinger.

Største problem i enkelte saker er ebay er til lite hjelp en del ganger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (2 timer siden):

Jeg foreslår at du slutter å handle fra Kina og på Ebay.

Tja heldigvis er ikke alt søppel, men generielsett så blir ting dårlig testet, og dårlig informert om mangler.

Hvis det blir retur, er du heldig om selgeren vil gi prisavslag, eller det går gjennom for money back warranty.

Men viser seg hvis selgeren kommer med skipping label gyldig i hjemlandet er det kjøperens feil hvis det ikke virker i landet man bor i? For jeg mener det er feil det ikke finnes EU løsning der for shipping label er kun gyldig i landet man bor i?

Så har flere dårlig erfaringer der? Eller er det lite brukt dermed har ingen opplevd problemet før.

Finnes jo noen seriøse selgere men desverre risiko for dårlig varer og billig pris. Supporten er dårlig det er verfall sikkert.

Men ville blitt for dyrt å kjøpt alt jeg kjøper i butikk.

Edit, fikk tilslutt tilbake pengene men var helvetes styr så er ikke verdt tiden det tar for små hundrelapper.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...