Gå til innhold

kodak SSD 240 GB ekte eller falsk?


LMH1

Anbefalte innlegg

Kjøpte kodak SSD 240 GB for kunne teste hvor mye SSD disker man får for lav pris. Ikke overraskene støter antakelig ikke denne hotplug som gjør at om man kobler inn\ut SSD disken slutter den å fungere:

Ytelsen er ganske variabel selve ytelsen på crystaldisk mark er ikke så dårlig men har mistanke de jokser ved å ha cache på 1 GB mens resten er vesentlig dårligere ytelse, SSD disken blir aldri varm. er 4 minneceller burde hotplug virke for har ikke problemet med det på samsung SSD disker eller harddisker generielt. Finner ikke hvem som produser denne siden jeg finner den ikke med crystal diskinfo.

Ytelsen  faller fra 300 MB\ til 150 mb til slutt 80 og 58 mb\s i testen h2 test.

ssd error 2.png

ssd error.png

kodak ssd slow performance.png

kodak ssd.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kart sagt, er det noe fra utlandet, ebay, dx m.m. så må man beregne at det mest sannsynlig falskt når det gjelder enheter for lagring. SSD, minnekort o.l. derfra er ofte med solid fake kapasitet.

Aliexpress er intet unntak. Det mest artige er vel bare å se hva for noe merkelig man får. Lagringsmedium og skjermkort er det som selges under helt tullete påstander uten virkelighet.

De kan vise en kapasitet i Windows, men er ikke i stand til lagre den kapasiteten.

Noen kan glemme at det er fritt vilt med påstander og fake fra Kina, slik er det fra land uten noen forbrukerrettigheter.

Kodak og SSD ? Ikke bruk den til noe du ikke har råd til å miste når som helst. det er jo artig da å se hva man får.

 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.amazon.com/Kodak-480-Internal-SSD-Yellow/dp/B07N439HC8

Selger på amazon så litt rart hvis det ikke finnes?

Sitat

beregne at det mest sannsynlig falskt når det gjelder enheter for lagring. SSD, minnekort o.l. derfra er ofte med solid fake kapasitet.

Har vel kjøpt noe fra kingston jeg tror størst sansynlig er ekte, men litt vanskelig å vite, ytelse er vel neppe best på markedet. Men fikk ikke problemer.

Tester den først, som regel feiler den de første timene. Men syns det er rart man må formattere hyppig for å ungå problemer tror du minnekontrolleren eller selve brikkene med SSD disker er problemet?

Nå kan man kjøpe håpløse SSD disker fra OCZ eller kingston som blir ubrukelig til litt krevende ytelse.

Men ytelsen her kan tyde på dårlig firmware eller kontroller.

Sitat

for lagring. SSD, minnekort o.l. derfra er ofte med solid fake kapasitet. Lagringsmedium og skjermkort er det som selges under helt tullete påstander uten virkelighet.

Men er det penger å tjene å å selge slik søppel? er det mange som ikke klager? For antar ebay\aliexpress stopper betalingen hvis man er innenfor tiden, ellers kan selgerne være heldig at betaligen ved teknisk feil blir fullført selv om det er opprettet sak? For å selge søppel er ikke noe god butikk. Men godt mulig de selger ting produsentene kaster dermed taper de lite penger på det. For å bygge forflalsket varer er vel ikke noe å tjene på normalsett.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (41 minutter siden):

 

Aliexpress er intet unntak. Det mest artige er vel bare å se hva for noe merkelig man får. Lagringsmedium og skjermkort er det som selges under helt tullete påstander uten virkelighet.

 

 

Jeg ville ikke selv kjøpt skjermkort derfra, da jeg verdsetter reklamasjonstid, men det ser ut som at ikke alt derfra er fake. Vet jo at Siddis her på forumet kjøper mye SSD billig på Ebay, og han ser ut til å vite hva han snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen ekspert på lagringsmedium og skjermkort fra Kinautsalgene, men har sett over flere år videoer og innlegg av mengder med folk som har fått noe med helt andre (mye lavere) spesifikasjoner enn lovet.

I dette tilfellet med Kodak, så er min skepsis at det er et Kinamerke som ikke selges i butikker i USA og Europa, etter det jeg kan se.

Varer fra Kina ikke ment direkte til salg fra forhandlere i Europa og USA, kan være hva som helst, fordi man som sagt har meget dårlige forbrukerrettigheter i Kina. Dermed kan man lage hva som helst kvalitetsmessig.

Made in China for Kina er noe helt annet enn made in China for Europa/USA.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Største problemet med aliexpress, er det er så dyrt å sende, da de setter krav om sporingsnummer må liksom betale 300 kr for en liten pakke. Største problemet er også de kommer liksom med man må filme eller bevise at den er defekt før kan får sendt den i retur eller kan man be om liten symbols sum på 1 euro eller dollar som plaster på såret for ubrukelig ssd disk. Mens andre ganger er det lettere å få pengene igjen. Skulle tro de bevist laget SSD disken dårlig for å gjøre det vanskelig å bevise det, dermed får kjøperen skylden i at SSD disken er ubrukelig.

Testet den nå og virker plutselig mye bedre, forstår ikke hvorfor, for aldri hatt problemet med seagate, kanskje kablene ikke satt godt nok i eller dårlig tilkobling?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (11 timer siden):

Jeg ville ikke selv kjøpt skjermkort derfra, da jeg verdsetter reklamasjonstid, men det ser ut som at ikke alt derfra er fake. Vet jo at Siddis her på forumet kjøper mye SSD billig på Ebay, og han ser ut til å vite hva han snakker om.

Men nå er jo skjermkort så dyrt, at det antakelig de fleste ikke ville kjøpt det, uansett Nå vet jeg lite om det men betaler man 3000 kr for skjermkort må det være lengere garantitid en 1 måned og man bør få informasjon youtube med erfaringer. Men ja man kunne ønske å vite hva man faktisk får, for crystaldiskmark er ikke samme som fysisk opplevelse.

Men bare for å si det kodak ssd disken klarer kun 60 MB på det dårligste med h2w test.

Samsung 830 evo er vesentlig bedre ssd 250 GB klarer fint 330 mb\s med samme test.

Man får bedre til 1000 kr:

Samsung evo 860 1tb 950 kr

Men vet jo lite om den er kjøpt på ebay og er falsk. For høres litt for godt å være sant.

for når man snakker med selger sier de den er ekte, og prøver å legge skylden på meg. Så blir speende å se om det er bortkastet tid å filme forskjellen mellom den som samsung 830 evo.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Søker man etter Kodak-SSD-en på Google, finner man jo info med en gang om hvem som står bak denne. Du sier du ikke får opp noe informasjon om disken i Diskinfo - men hva heter SSD-en i device manager i Windows? 

Prisene her er jo ikke spesielt lave heller. 32 dollar for en 240GB - altså rundt 300 kr. Finner ellers en del 240GB SSD-er på det norske markedet til under 400 kroner - og da utgjør momsen en ganske stor del av prisforskjellen. Ved pickup hos f.eks. Elkjøp vil ikke prisforskjellen være stor. Da klarer jeg ikke helt å forstå hva hensikten skal være med å kjøpe noe man i praksis nødvendigvis ikke helt vet hva er, eller at det faktisk er en temmelig dyrt produkt med tanke på egenskapene det har.

Sandisk SSD Plus 240GB før du ved 389 ved opphenting hos Elkjøp. Kontra 39.89 (ca. 370NOK) hos AliE for noe du ikke føler deg sikker på og som i beste fall blir en god del ekstra jobb hvis det skulle være noe feil.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Har oppgradert flere gamle laptoper med SSD fra Sandisk, brukte også en Sandisk 120 GB PLUS som boot drive på stasjonær pc`n før jeg byttet til Samsung 970 EVO M.2. Merket ingen stor forskjell på ytelsen mellom SSD og M.2.

Jeg ville ikke kjøpt SSD eller minnekort fra Aliexpress, Ebay eller andre sider der du ikke har noen garanti for at de ikke sender et falskt produkt eller oppgir feil størrelse på kapasiteten.

Multicom har Sandisk 240 GB SSD PLUS til 495,- og da er det ikke verdt risikoen å handle fra Aliexpress for å spare noen kroner.

https://www.multicom.no/sandisk-ssd-plus-solid-state/cat-p/c/p8808032

Lenke til kommentar

Er til tider gode tilbud på PNY disker i norge.

Har 6stk 120gb SSD disker fra dem som jeg kjøpte for 150kr stk. Alle har fungert utmerket.

Har og en 500GB M2 disk fra PNY på tur i posten da det virker som den ga mest bang for buck blandt M2 disker.

Så istede for å kaste bort penger på å kansje få falske produkter fra kina kan man kjøpe legit kina produkter i Norge til nesten samme pris.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (16 timer siden):

Så istede for å kaste bort penger på å kansje få falske produkter fra kina kan man kjøpe legit kina produkter i Norge til nesten samme pris.

Tja har du erfaringer med disse? er ikke garantert du får samme ytelsen i generiel bruk som crystaldiskmark.

Test h2testw sjekk ytelsen på SSD i windows 10 oppgavebehandler.

Mistenker mange billig SSD vil gi langt lavere ytelse en de oppgir selv.

 

Regner med de fleste billig SSD disker kommer dårlig ut på slik test.

Selv om de kommer bra ut på crystaldisk mark

En ting vil kan sikkert på de fleste butikker er det noe feil må du størst sansynlig ta returfrakten uansett ellers må du krange med butikken å bevise du blir lurt. For er noen OCZ disker og andre som er helt håpløst ikke beregnet på windows 10 ytelsen er så dårlig at de er like greit med harddisk istedenfor bare man sparer strøm.

 

Sitat

Merket ingen stor forskjell på ytelsen mellom SSD og M.2.

Tja da må du ha kjøpt sata ellers er pcen din rett og slett for gammel. Svak cpu eller ligdene.

På crystaldiskmark og generielt ytelse bør du merke noe forskjell. Kanskje ikke på oppstartider da fleste SSD diskene sliter der.

Sitat

Sandisk SSD Plus 240GB før du ved 389 ved opphenting hos Elkjøp. Kontra 39.89 (ca. 370NOK) hos AliE for noe du ikke føler deg sikker på og som i beste fall blir en god del ekstra jobb hvis det skulle være noe feil.

Men må sikkert ta returfrakten der uansett, kunne håpe de solgt den i butikk men er jo grunn for de ikke har den der. Samsung 860 EVO 2,5" SSD (500 GB) til 949 kr er det billigste man får i butikk. Kun oslo\hønefoss eller andre butikker har den på lager.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 timer siden):

Det er jo nøyaktig det de har gjort med M2 standarden.

Ikke egentlig. M.2 er utviklet som erstatter for mSATA og minipci formatet.
 

@LMH1 2.5" er et format/formfaktor som naturlig viker til fordel for solid state disker på M.2 i enkelte sammenhenger. Men 2.5" formatet sammen med 3.5" kommer til å forbli i lang tid fremover så lenge man har dagens sata/sas kontrollere med sata/sas connectors.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (13 timer siden):

@LMH1 2.5" er et format/formfaktor som naturlig viker til fordel for solid state disker på M.2 i enkelte sammenhenger. Men 2.5" formatet sammen med 3.5" kommer til å forbli i lang tid fremover så lenge man har dagens sata/sas kontrollere med sata/sas connectors.

Ja men det finnes 1.8" harddisker/SSD?

https://www.addonics.com/products/diagrams/ad18m25s-HDD-installation.jpg

Så hvorfor er de poeng å ha 2,5" kabinett der?

Kun fordi folk skal tro SSDen er bedre eller for de 1.8" disker sitter dårligere i pcen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...