Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tid for ny bil, hvilken skal jeg velge (E-tron vs. X3 Hybrid)?


Abnorm

Anbefalte innlegg

Det er nå tid for å bytte ut min gamle bil, og jeg har sett på to modeller jeg liker: Audi E-tron 50 og BMW X3 30e.

Problemet er at jeg har vanskeligheter med å velge, skal jeg gå for hybrid eller hel elektrisk?

 

Jeg er relativt ofte på langturer, rund 50mil, og da går turene til områder rundt Sognefjellet og Stryn, sommer og vinter. Ellers så kjører jeg i nærområdet, rundt 16.000km i året.

Er elektrisk så flott som mange sier, eller vill en hybrid være et bedre alternativ?

Må si det ikke frister med så mange stopp grunnet lading, da må isåfall fortjenesten være solid som en kompensasjon.

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du svarer vell egentlig deg selv her? Du drar ofte på tur som vill kreve lading og du ønsker egentlig ikke dette stoppet?

 

Det er noe en bare må finne seg i.

 

Til gjengjeld står bilen fulladet hver morgen(om du kan lade hjemme) til latterlig lave priser. Ellers skryter kolleger om e-tron. 

 

For min del hadde jeg skygget unna pga møller, men det er bare pga personlige erfaringer med bedriften hvor jeg bor.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Til gjengjeld står bilen fulladet hver morgen(om du kan lade hjemme) til latterlig lave priser. 

Gjelder ikke dette også med hybrid bilene?

 

Forskjellen på hybrid og elektrisk for meg blir vell på langtur.

Hva koster en elektrisk på langtur? Er besparelsen vært alle stoppene?

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar
Abnorm skrev (7 minutter siden):

Gjelder ikke dette også med hybrid bilene?

Det gjelder alle biler med batterier som bruker den batterikjemien som brukes nå.

Abnorm skrev (13 minutter siden):

Hva koster en elektrisk på langtur? Er besparelsen vært alle stoppene?

70kWh hjemmelading = ca. 70 kroner.

25 minutter hurtiglading = fra. ca 80 kroner (bare 1 stopp ved 50 mil sommerstid).

Lenke til kommentar
21 minutes ago, mobile999 said:

Det er sannsynligvis ikke lurt å fullade hver natt dersom man kan unngå det.

Det er ein del forskjeller mellom mobil-telefon og bil sine batteri, og også mobiltelefoner vil no typiskt ikkje lade etter dei er ferdig lada. Fleste elbiler vil eg og håpa har planlagt lading, osv.

Dvs lade ioniqen min til fullt, så berre tar den seg ein god lur. Eg kan og velja planlagt lading, men eg er ikkje heilt konkret sikker korleis den skilje seg, antar den berekne tida lading vil ta kontra målet ein setje, og byrje lading til rett tid då. Ein kan og velja tidsrom den skal lade, dvs. om strømleverandør har billigere priser om natta.

Til slutt har du jo 8 år (eller 100 000 km) garanti på batteri på nybil. For å få nytt batteri skal ein droppa under 80-90% total kapasitet, det eg har forstått. % variere frå eine produsenten til den andre.

Kort og godt: Eg ville ikkje bekymra meg så grusomt om akkkurat dette problemet.

Lenke til kommentar
Abnorm skrev (7 minutter siden):

Hva koster en elektrisk på langtur? Er besparelsen vært alle stoppene?

Så lenge du lader hjemme har du råbillig drivstoff. Må du hurtiglade underveis derimot...

https://www.nettavisen.no/livsstil/slar-alarm-hurtiglading-kan-koste-mer-enn-bade-bensin-og-diesel/3423852615.html

https://www.nettavisen.no/livsstil/prissjokk-pa-ladestasjonen-kostet-20-kroner-per-mil-pa-det-verste/3423892402.html

https://www.tu.no/artikler/flere-ladeoperatorer-endrer-sine-prismodeller-uoversiktlig-og-urettferdig-br/482536

Kjørten en tur med en kompis med hans Model 3 for noen uker tilbake og tok et "kjapt" ladestopp hos Grønn Kontakt underveis.

I løpet av 20 minutter fikk han for omtrent 70 kroner rekkevidde tilsvarende 4-5 liter diesel på en moderne dieselbil. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (19 minutter siden):

Det er ein del forskjeller mellom mobil-telefon og bil sine batteri, og også mobiltelefoner vil no typiskt ikkje lade etter dei er ferdig lada.

Nissan er klare på at man ikke skal drive å topplade bilen.

Hyundai har en funksjon der du kan avbryte ladingen etter X0%, likevel sier hyundai at det ikke er nødvendig å bruke denne funksjonen. Jeg kan ikke forstå at batteriet har det mye bedre uten topplading og ser personlig på denne informasjonen på linje med det jeg mener om påstanden at "automatgirolje ikke trenger å byttes".

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Valotunk said:

...

  Eg lada her om dagen for 114 kr (var nede i ~9%, oops). 17 kW. Eg har brukt veil... 13 kWh per 100 km, så veil 87 kr pr 100 km rekkevidde i mitt tilfelle. 

Som kontrast: Når eg køyrde RAV4 brukte eg veil 6.8 liter / 100 km. Gjennomsnittsprisen eg hadde for diesel her i distriktet var 13.5 kr per liter, men det varierte ganske ellevilt, men 6.8 liter til 13.5 kr per liter gjer ein pris på 92 kr.

TL;DR - 100 km rekkevidde kostet meg 87 kr med elbil, 92 kr med diesel.

Gitt at eg normalt lade heima eller på jobb tar eg den handelen ganske lett... ?

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Abnorm said:

Gjelder ikke dette også med hybrid bilene?

 

Forskjellen på hybrid og elektrisk for meg blir vell på langtur.

Hva koster en elektrisk på langtur? Er besparelsen vært alle stoppene?

Hybrid bilene har ikke ladning, men Plug-in hybrid har.

Kjører du langt, vil Plug-in hybrid være tingen. om ikke velg el bil.

Lenke til kommentar
Abnorm skrev (54 minutter siden):

Gjelder ikke dette også med hybrid bilene?

 

Forskjellen på hybrid og elektrisk for meg blir vell på langtur.

Hva koster en elektrisk på langtur? Er besparelsen vært alle stoppene?

Jo men en bruker ikke nødvendigvis kun strøm til vanlig når en kjører hybrid. 

Elektrisk på langtur kommer helt an på hvordan en velger å lade og hvilken bil en har. For meg har det kostet 0 kroner til nå. 

 

Besparelsen skjer i hverdagen, ikke på langtur. Betaler i snitt 1000 kroner i strøm og nettleie for bil og leilighet. Før betalte jeg minst dobbelt for bare drivstoff. Så har en vedlikehold, utgiftene er minimale. Med en hybrid skal en jo vedlikeholde to drivlinjer også. 

Lenke til kommentar
47 minutes ago, mobile999 said:

Nissan er klare på at man ikke skal drive å topplade bilen.

Hyundai har en funksjon der du kan avbryte ladingen etter X0%, likevel sier hyundai at det ikke er nødvendig å bruke denne funksjonen. Jeg kan ikke forstå at batteriet har det mye bedre uten topplading og ser personlig på denne informasjonen på linje med det jeg mener om påstanden at "automatgirolje ikke trenger å byttes".

På det heile skal ein jo absolutt vera obs, men det eg er forstått er vel det heller eit problem om du byrje la bilen stå og lade i lang tid - f.eks fleire dager uten bruk.

Men eg er ikkje batteri-kjemist. Eg er i hovudsak berre ikkje stort bekymra gitt 8 år garanti, når garantien også forutsetter at kapasitet faller under 80-90% av total kapasitet (veit ikkje kor Audi setje grensa).

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Beklager, har ikke lest hele tråden. Men dette med «du bør ikke fullade» er en gjenganger som jeg mener gir grobunn for misforståelser. 
 

Flere/alle produsenter (eg BMW) skiller melllm brutto og netto batterikapasitet. Det er helt riktig at man ikke bør fullade (brutto) et batteri, men dette er i flere situasjoner umulig da du kun har tilgang på netto kapasitet. Eksemplifisert med første generasjon BMW i3. Denne hadde en brutto batterikapasitet på 21,6 kWh, men kun 18,8 kWh tilgjengelig (netto). Mao. fullader du denne har du egentlig kun ladet ca. 87% (18,8 av 21,6). I bilen står det  selvsagt 100% (18,8 av 18,8). Andre produsenter gjør dette litt forskjellig. BMW mener (etter hva jeg har fått med meg) at det er uproblematisk å fullade hver dag, jeg har i alle fall ikke hørt/lest at de anbefaler å ikke gjøre dette. Teoretisk er jeg selvsagt helt enig i hva dere mener, men jeg mener at dette ikke er noe hvermannsen skal tenke over i nevneverdig grad. Trenger du 100% ladekapasitet hver dag, så fullad. I alle fall med BMW. :) 

Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom dere mener jeg tar helt feil, jeg er også her for å lære :)

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Kom gjerne med tilbakemeldinger dersom dere mener jeg tar helt feil, jeg er også her for å lære

Jeg har sett i3 som har rapportert 17,1 kWh tilgjengelig (altså netto) kapasitet etter ca. 40.000 km. Jeg vet ikke helt hva som har vært årsaken til dette (tror det er lading til 100% etter hver tur), men det er altså 91% av opprinnelig netto kapasitet. Jeg anser at dette oversetter til mindre enn 73% tilgjengelig netto kapasitet etter 120.000 km.

Jeg er derfor uenig med deg at dette ikke er et problem, men med slike biler med kort rekkevidde så har man kanskje ikke noe valg og må lade til 100% (bilens tall) uansett for å komme fram og tilbake fra jobb.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
46 minutes ago, mobile999 said:

...

BMW i3 har batteri-garanti på 8 år eller 120 000 miles, dvs 191 000 km. Batteri byttes når ein faller under ein terskel, ikkje når batteri er dødt. Dei terskelene er etter min viten nermare 80-90% total kapasitet.

Dvs er det usannsynleg at du køyre omkring med 73% tilgjengeleg netto kapasitet etter 120 000 km med den type tap av batteri-kapasitet.

Også må eg sjølv hugsa å sjekke om garanti seie miles eller kilometer. Er jo berre to jævla land i verda som nytte miles i daglige livet...

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...