Gå til innhold

Etisk dillemma. Er dette tyveri?


Anbefalte innlegg

Scenario:

Klokken er 20:05. Alkoholsalget i butikken er stengt, men jeg plukker med meg en sekser. Jeg river av etikketen for scanning og skriver en lapp "slå inn denne på mandag du." Samtidig legger jeg ved 500kr for bryderiet. Det sitter ingen i kassen så jeg sniker meg ut med sixpacken.

Er dette det samme som tyveri? Eller hvilket lovbrudd blir dette? Er aldri snakk om en konsekvens for kjøperen å skaffe alkohol utenfor ølsalget. Så ha man gjort noe ulovlig i så måte?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, det var kreativt ^^ Du burde tatt med to eller tre da, 500 kr er vel nok til 3 sixpacks ^^

Jeg har spurt om det samme før, å kjøpe alkohol og andre varer og så kan de slå det inn på mandag, dog fordi jeg hadde klart å glemme lommeboka. Jeg fikk en grunn til hvorfor de ikke kunne gjøre det, men jeg husker ikke hva det var. De kan risikere jobben ved å gjøre sånt, tror jeg.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (27 minutter siden):

Tipper det er butikken som bryter loven ved å "la deg" slippe ut derfra med alkohol. Politiet ville neppe brydd seg om deg når du la igjen betaling.

Tror det ikke er lovlig å registere annet vare selv om prisen er samme om de nekter deg å kjøpe vare, kan man ikke gi de pengene og gå tror slik gir problemer for butikken og de må kalle på vakter\politiet men om de velger å prioritere slike saker er annen sak. Men normasett låser de inn alkohol i egne beholder eller ha plastduk over. Så sier seg selv at det ikke er greit å bryte seg inn for å kjøpe uten for tiden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hva om du hadde drukket det på stedet, og så vært betalingsvillig etter alkoholsalget var stengt?

Ikke at det kan være en så fantastisk nytelse som det å nyte det f.eks. i sofa mens man ser noe underholdning man liker. Men, sånn for kreative konsepters skyld.

Rapporteres det til politiet? Organiserer politiet så pumping av magen på vedkommende for å rette på lovbruddet om alkoholsalg?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, LMH1 said:

Tror det ikke er lovlig å registere annet vare selv om prisen er samme om de nekter deg å kjøpe vare, kan man ikke gi de pengene og gå tror slik gir problemer for butikken og de må kalle på vakter\politiet men om de velger å prioritere slike saker er annen sak.

Butikken må vel velge minste ondes vei?

Rapporteres det til politiet så opplever de kanskje å bli tatt for brudd på alkoholsalgsreglene. Underrapporteres det så kan de kanskje vente seg en enda sterkere sanksjon i fra kommunen enn om de hadde valgt å rapportere det inn?

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Hva om du hadde drukket det på stedet, og så vært betalingsvillig etter alkoholsalget var stengt?

Det er garantert ulovlig får nok bøter der hvis politiet eller vaktene tar deg og har film på det, sett det på politivideoer at folk har fått reaksjon på det. Ofte er de fylle.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Rapporteres det til politiet så opplever de kanskje å bli tatt for brudd på alkoholsalgsreglene. Underrapporteres det så kan de kanskje vente seg en enda sterkere sanksjon i fra kommunen enn om de hadde valgt å rapportere det inn?

De kan jo be deg å gå ellers kontakter de vaktene.

Uansett er lovverket der av en grunn. Er for å ungå fyll på kveldstid. Men syns de burde låst inn alkoholvarene slik det blir vanskeligere å ungå problemstillingen, ansatte følger nok med på selvbetjeningen og kassen, men alikevell kan man slippe unna.

Lenke til kommentar

Du har forlatt butikken med varer som ikke er kvittert ut, uten å informere noen som er ansatt/har autoritet til å godkjenne "lånet".
Så uansett hvordan du vrir og vender på det så er det ulovlig tyveri.

Når det er sagt så er det ingenting som tilsier at noe som er lovlig må være etisk eller at noe som er ulovlig må være uetisk.. men jeg kan ikke si at dette var en "etisk" måte å handle på.
Det å bryte butikken regler og rutiner samt landets lovverk for å anskaffe seg alkohol vil jeg ikke si at er et dilemma. Hadde det vært snakk om tantes hjertemedisin som du ikke fikk kjøpt fordi apoteket drev å stengte så hadde du hatt deg et dilemma.

Etisk.PNG.281f4a55a0a5f63919e86fc502c46e5b.PNG

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...