Gå til innhold

Du kan få «vanlige» skilter på elbilen - og du kan velge bokstaver fra hvor som helst i landet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

– Med vanlige elbilskilt går det raskt for politiet å se om bilen er elektrisk. Dermed må elbiler med geografiske skilt påregne å bli stoppet oftere i kollektivfeltet, sier Frank Halse, avsnittsleder ved trafikkorpset i Oslo politidistrikt.

Så kort oppsummert gjør man arbeidet til politiet vanskeligere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er fritt frem å kjøre med El-bil brikken i dieselbilen din, for Fjellinjen kryssjekker aldri brikke mot bilnr.

Det burde de kanskje begynt med. Mulighet for å avsløre svindel med brikker, stjelte bilskilt, stjelte bom brikker osv.

Snakker av erfaring da jeg glemte å ta brikken ut av en bil som ble skrotet for flere år siden. Den begynte plutselig å kjøre rundt igjen nå. Og ikke mulig å finne ut hvilke bil som bruker den.

 

Lenke til kommentar

Det vil ikke være fornuftig i lengden å ha egne bokstavserier for elbil, når halvparten av nye biler er elektriske. I den grad det er nødvendig å lett se dette, bør man vurdere en egen farge for elbil eller nullutslipp. Merkelig at EU ikke har kommet med noe forslag. Tyskland har en E til slutt, utover det har jeg ikke sett andre land med enkel måte å se det på.

Ikke mange «ledige» farger i Norge, men kanskje rosa?

Lenke til kommentar

Har hatt personlig skilt på elbil fra starten og det er krav om Autopassbrikke for personlige skilt, nettopp pga prisene i bomringen. For å få elbilpris måtte jeg dokumentere med kopi av vognkortet. Trodde de kunne slå opp i Autosys.

Med personlig skilt får man et brev fra Statens Vegvesen som viser hvilket opprinnelig skilt man har «byttet». Dette vises til Politiet ved eventuell kontroll. Skal alltid ligge i bilen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, A.H said:

Men det er fritt frem å kjøre med El-bil brikken i dieselbilen din, for Fjellinjen kryssjekker aldri brikke mot bilnr.

Det burde de kanskje begynt med. Mulighet for å avsløre svindel med brikker, stjelte bilskilt, stjelte bom brikker osv.

Snakker av erfaring da jeg glemte å ta brikken ut av en bil som ble skrotet for flere år siden. Den begynte plutselig å kjøre rundt igjen nå. Og ikke mulig å finne ut hvilke bil som bruker den.

 

«Tone Hansen Finstad forteller at Fjellinjens bomstasjoner registrerer kjøretøyene ved hjelp av opplysninger fra motorvognregisteret.»

Så de henter inn dataene og må nødvendigvis også gjøre en kryssjekk for å koble det mot riktig abonnement det skal belastes, så det er fullt mulig å finne ut hvilken bil som er brukt. Spørsmålet er nok mer i hvor stor grad de har lov til å gi deg disse opplysningene, eller handle på dem.

Fjellinjen har ingen mulighet til å vite om du eier den brikken eller ikke. De kan kun se at du er oppført som eier av abonnementet den er registrert på. Si opp abonnementet og problemet er løst. Det burde du kanskje gjort da du vraket bilen. Da hadde du ikke trengt å bekymre deg for at brikken var gjenglemt. Om du har krav på å få tilbake pengene for registrerte utlegg er over min juss-kompetanse, men det virker som om du er på tynn is siden det var du som glemte brikken og du tydeligvis ikke sa opp abonnementet. Så må eventuelt den andre sjåføren stå til ansvar for å ha brukt brikken i en annen bil  enn den er registrert på.

 

Lenke til kommentar
OPV skrev (9 timer siden):

Det vil ikke være fornuftig i lengden å ha egne bokstavserier for elbil, når halvparten av nye biler er elektriske. I den grad det er nødvendig å lett se dette, bør man vurdere en egen farge for elbil eller nullutslipp. Merkelig at EU ikke har kommet med noe forslag. Tyskland har en E til slutt, utover det har jeg ikke sett andre land med enkel måte å se det på.

Ikke mange «ledige» farger i Norge, men kanskje rosa?

Det smarteste er nok at fossilbiler får skilt med egen farge fremover. F.eks. samme brune farge som på snusboksene :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 14.2.2020 den 21.24):

Eg skjønne ikkje heilt kvifor folk skal velja "vanlege" skilter. Personlege skilter er ein ting, generiske skjønne eg ikkje.

Tenkt om noen hadde trodd det var DU som støttet SV ?

Sitat

For eksempel ble det populært å velge vekk skiltserien SV i Bergen, da fintfølende bergensere var redde for at det skulle fremstå som en støtte til partiet som bærer denne forkortelsen.

I stedet ble det populært med ZZ fra Lakselv, eller BS fra Asker og Bærum. Heller skjeggrock eller bullshit enn Sosialistisk Venstreparti, der altså.

edit: Er forresten enig med deg. "Valg" av nummerskilter fra et gitt geografisk område er bare tull.

Endret av frohmage
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...