Gå til innhold

Utleier (PBM eiendom) vil ha 500kr


Anbefalte innlegg

Har sett eit par avgjerder hos HTU o.l. Som er tydelege på at utleigar ikkje kan ta seg betalt for eigen tidsbruk til administrasjon av utleige, sidan dette er ein del av å vera utleigar, og dermed inkludert i leigeprisen.

Som regel har desse sakene dreid seg om private utleigarar som har brukt mykje tid på å få utleigar til å gjera opp for seg, men prinsippet blir jo det same.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrujernet skrev (På 14.2.2020 den 14.56):

20200214_145612.jpg

Basert på vilkåra om gebyr og administrasjonskostnadar så fell dette tilfellet uansett utanom.
Du har ikkje fått ei ekstrateneste frå utleigar utover det som utleigar normalt skal levere, du har ikkje brutt husordensreglar, og du har ikkje misligholdt din del av leigeavtalen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Bytex skrev (15 timer siden):

"ikke betal" er et elendig råd uansett, da sender de regningen til inkasso, så sitter du med betalingsanmerkning på registeret. Snakk med noen istedet for å bare kaste regningen.

Det er ikke slik det fungerer. Er det tvist om et krav skal det ikke sendes til inkasso. Gjør de likevel det, så gir man bare inkassoselskapet beskjed om at det er tvist om kravet. Tvister skal i første omgang til forliksrådet. Det er den som stiller ett krav som må ta det inn der.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrujernet skrev (På 14.2.2020 den 15.18):

Godt mulig det var vår feil ledningen var løs. Måtte bare presse på micro-usb ledningen til delen som hunger under vifta

Det høres ut som det er noen som har nappet løs ledningen til sensoren for komfyrvakten. Dersom du selv har gjort dette og ettterpå ringer utleier for å få han til å leie inn elektriker som rykker ut og kjører til deg for å plugge den inn igjen, klart du skal betale! Elektrikeren har kjørt ut til deg, tatt med seg verktøy, parkert. Han har sikkert også sjekket dokumentasjonen, lastet ned manualen for komfyrvaken og brukt flere timer både på forberedelser, kjøring, parkering og på å generere faktura. Bare betal, 500,- var drittbillig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

13 minutes ago, Professor Balthazar said:

Det høres ut som det er noen som har nappet løs ledningen til sensoren for komfyrvakten. Dersom du selv har gjort dette og ettterpå ringer utleier for å få han til å leie inn elektriker som rykker ut og kjører til deg for å plugge den inn igjen, klart du skal betale! Elektrikeren har kjørt ut til deg, tatt med seg verktøy, parkert. Han har sikkert også sjekket dokumentasjonen, lastet ned manualen for komfyrvaken og brukt flere timer både på forberedelser, kjøring, parkering og på å generere faktura. Bare betal, 500,- var drittbillig!

Vel ..:

On 2/13/2020 at 3:29 PM, Skrujernet said:

En elektrikere ringte opp, så jeg fikk fikset det etter 2min på telefon med han.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I innlegget ditt over her, siterer du utleier? 

Normalt sett er det huseier som er ansvarlig for å utbedre feil og mangler i leiligheten. Hvis disse feilene skylles mislighold fra din side så er saken en annen. Hvis det er usikkert hvorfor feilen oppsto er det nok du som er tjent med den usikkerheten. 

For det første, kan du beskrive situasjonen litt bedre? Hva har skjedd, hva har du gjort, hva har huseier sagt og hvor villig er du til å gå i konflikt? For det andre, hvis huseier påstår at du har gjort noe galt burde du be om en begrunnelse. Husk at normal bruk av en leilighet kan påføre slitasje og føre til feil som må utbedres.
 

Lenke til kommentar

Bruk husleieloven §3-7 flittig. Du må SELV vite hva som er innenfor din rett og helst være trygg på det, ikke utelukkende godta diffuse svar på et forum.
Norsk lov vil alltid være over enhver kontrakt som skrives. Spesielt kontrakter hvor de ikke har noen sak utfra slik jeg tolker det.
Utleier sier: "Gjør oppmerksom på at det er å anse som mislighold av leiekontrakt" ? Hvor og hvordan i så fall? Ingen ting av det du har skrevet i tråden så langt tyder på det i det minste

Lenke til kommentar
Trontron skrev (14 minutter siden):

Bruk husleieloven §3-7 flittig. Du må SELV vite hva som er innenfor din rett og helst være trygg på det, ikke utelukkende godta diffuse svar på et forum.
Norsk lov vil alltid være over enhver kontrakt som skrives. Spesielt kontrakter hvor de ikke har noen sak utfra slik jeg tolker det.
Utleier sier: "Gjør oppmerksom på at det er å anse som mislighold av leiekontrakt" ? Hvor og hvordan i så fall? Ingen ting av det du har skrevet i tråden så langt tyder på det i det minste

Han sendte med bildet, samme bilde av kontrakt jeg har lastet opp tidligere. 

Flin skrev (18 minutter siden):

I innlegget ditt over her, siterer du utleier? 

Normalt sett er det huseier som er ansvarlig for å utbedre feil og mangler i leiligheten. Hvis disse feilene skylles mislighold fra din side så er saken en annen. Hvis det er usikkert hvorfor feilen oppsto er det nok du som er tjent med den usikkerheten. 

For det første, kan du beskrive situasjonen litt bedre? Hva har skjedd, hva har du gjort, hva har huseier sagt og hvor villig er du til å gå i konflikt? For det andre, hvis huseier påstår at du har gjort noe galt burde du be om en begrunnelse. Husk at normal bruk av en leilighet kan påføre slitasje og føre til feil som må utbedres.
 

Ja, siterer siste svar fra utleier. Kan gå igjennom hendelsesforløpet; 

1. Romkamerat sier platetopp ikke fungerer. 

2. Sjekker sikringer og sjekker litt ledninger inkl. Komfyrvakt

3. Romkamerat tror platetoppen er problemet og fikser reperatør fra siemens. 

4. Reperatør sier komfyrvakt er problemet, vi regner med den er gåen

5. Kontakter utleier og elektriker ber meg ringeopp

6. Får beskjed om å presse hardt på ledninger og alt funker igjen, 3m og 27sek på telefon. Elektriker sendte IKKE faktura

7. Utleier sender faktura på 500kr for å dekke admin kostnader

8. Jeg sender tilbake "beklager, men betaler ikke 500kr for at du skal ta en telefon"

 

Konflikt er ikke noe problemer, liker faktisk å krangle litt?? 

Har advokat via LO om det skulle gå så langt. Syns bare det er sykt å skal ha 500kr for en telefon. Må være en sinnsyk til timeslønn de har i bedriften? 

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar

Jeg hadde såpass enkelt sagt at de bryter norsk lov med kontrakten sin og at de ikke har noen rett til å kreve penger av deg. Videre hadde jeg sagt at jeg ville tatt det videre til forliksrådet hvis de ikke på dagen hadde stoppet med de ulovlige truslene sine.
Dette er riktignok ikke slik jeg hadde startet samtalen da det er smart å ha et greit forhold med utleier, men det finnes ingen tvil om at det er den veien jeg hadde gått til slutt. Det er også noe lignende jeg har gjort flere ganger den tiden jeg bodde i kollektiv med en bolighai som eier. Der passet jeg på å ordrett lære meg lovene som angikk meg, for han forsøkte stadig å finne på noe.

Så lær deg husleieloven

Lenke til kommentar
Skrujernet skrev (4 timer siden):

Han sendte med bildet, samme bilde av kontrakt jeg har lastet opp tidligere. 

Ja, siterer siste svar fra utleier. Kan gå igjennom hendelsesforløpet; 

1. Romkamerat sier platetopp ikke fungerer. 

2. Sjekker sikringer og sjekker litt ledninger inkl. Komfyrvakt

3. Romkamerat tror platetoppen er problemet og fikser reperatør fra siemens. 

4. Reperatør sier komfyrvakt er problemet, vi regner med den er gåen

5. Kontakter utleier og elektriker ber meg ringeopp

6. Får beskjed om å presse hardt på ledninger og alt funker igjen, 3m og 27sek på telefon. Elektriker sendte IKKE faktura

7. Utleier sender faktura på 500kr for å dekke admin kostnader

8. Jeg sender tilbake "beklager, men betaler ikke 500kr for at du skal ta en telefon"

 

Konflikt er ikke noe problemer, liker faktisk å krangle litt?? 

Har advokat via LO om det skulle gå så langt. Syns bare det er sykt å skal ha 500kr for en telefon. Må være en sinnsyk til timeslønn de har i bedriften? 

Hva svarte de på at du ikke vil betale? 

Lenke til kommentar

 

3 hours ago, Tmz said:

Hva svarte de på at du ikke vil betale? 

8 innlegg lengre opp:

9 hours ago, Skrujernet said:
Hei,

Gjør oppmerksom på at det er å anse som mislighold av leiekontrakt, med de konsekvenser det medfører.

Altså ble det indirekte svart med trusler om utkastelse.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Trontron skrev (På 21.2.2020 den 13.32):

Noe oppdatering? ?

Hei, beklager sent svar. 

Ja, utleier gir seg ikke. Sender varsel om fravikelse vær eneste måned ?

Avviste kravet deres senest idag, ''kravet opprettholdes'' kom det fra den avdanka RBK-spilleren etter 2 minutter.

Anbefaler alle som skal leie bolig i trondheim om å holde seg unna PBM-eiendom

Endret av Skrujernet
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...