Gå til innhold

Vestland fylke sier nei til Northconnect-kabelen​


Anbefalte innlegg

Ikke mulig å sette merkelapp på elektroner, det er egentlig marked som bestemmer prisen. Og dersom Danmark samtidig importer vindkraft fra Tyskland, hva da. Bokføring her blir en smule vanskelig, vi snakker om et spottmarked. Norge eksporter ofte strøm til Sverige, hvilken kontroll har vi på Sveriges import/eksport i de samme tidsperiodene?

Proton svarer:

Selvsagt har ikke elektronene merkelapp om hvor de kommer fra. Men kraftmarkedet fungerer ved at der er balanse mellom kraft inn og ut på nettet. De som sender kraft inn på nettet får betalt avtalt pris, og de som kjøper kraft betaler, mens netteierne måler belastningen og beregner nettleien deretter. Siden det må like mye kraft inn på nettet som ut, så spiller det ingen rolle hvor de forskjellige elektronene tar veien og ender opp. Det er nettopp styring og kontroll av dette markedet som er NordPool sin oppgave. NordPool har for øvrig en svært god hjemmeside med masse nyttig informasjon om kraftmarkedet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kahuna

Er DoE uenig med meg? Alt jeg ser er en masse enkeltfaktorer, ingen komplette prosjekter eller systemer. Dessuten er gratis overskuddskraft omtrent som å finne penger på gata, ikke noe jeg ville basert privatøkonomien min på.

Proton svarer:

Ja, det kan se ut som DoE er uenig med deg, og med all respekt så tror jeg de har bedre peiling på dette enn du har. Siden du er forvirret av "en masse enkeltfaktorer, ingen komplette prosjekter eller systemer" som får energi fra hydrogen så må du huske at PV-paneler og vindmøller har de samme systemene (likeretter, frekvensomformer, transformator) med unntak av elektrolysør og brenselcelle. De to siste kan ha en samlet virkningsgrad på 56 % (80% x 70%). Det er et godt stykke unna dine påståtte 18%. Om du ser på NordPool vil du finne at kraftprisen varierer mye fra dag til natt, fra helligdag til virkedag, fra vinter til sommer, fra varme til kalde dager, og selvfølgelig fra vindfulle til vindstille dager. Du kommer til å finne "mye billig/gratis kraft på gata" i fremtiden etter som innslag av vindkraft øker på nettet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

På den tiden det tar å få kabelen realisert kan det godt være at kineserne har britene i skvis for å få lov til å bygge reaktorene sine i UK. MAO så er det en god sjanse for at business casen er fordampet før kabelen er ferdig lagt.

Kinerserne sier at de skal bygge minst 300 1GW thorium baserte reaktorer før 2030. Planen er at byggetid ikke skal være mer enn ett år. Og de vil eksportere løsningen.

Lenke til kommentar
Proton1 skrev (På 15.2.2020 den 16.02):

Ja, det kan se ut som DoE er uenig med deg, og med all respekt så tror jeg de har bedre peiling på dette enn du har. Siden du er forvirret av "en masse enkeltfaktorer, ingen komplette prosjekter eller systemer" som får energi fra hydrogen så må du huske at PV-paneler og vindmøller har de samme systemene (likeretter, frekvensomformer, transformator) med unntak av elektrolysør og brenselcelle. De to siste kan ha en samlet virkningsgrad på 56 % (80% x 70%). Det er et godt stykke unna dine påståtte 18%. Om du ser på NordPool vil du finne at kraftprisen varierer mye fra dag til natt, fra helligdag til virkedag, fra vinter til sommer, fra varme til kalde dager, og selvfølgelig fra vindfulle til vindstille dager. Du kommer til å finne "mye billig/gratis kraft på gata" i fremtiden etter som innslag av vindkraft øker på nettet.

Det er fortsatt bare et knippe med tall, det må settes sammen til et system/prosjekt og brukes over tid før det kan brukes til noe. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 14.2.2020 den 23.53):

Ok, her får du samme link du har fått før. Du kommer til å ignorere dette også er du tilbake med 18% idiotien igjen om noen dager. 

https://fuelcellsworks.com/news/fcw-exclusive-tokyo-fuel-cell-expo-2019-300000-ene-farms/

Kall meg løgner så mye du vil, alle andre ser helt klart å tydelig nivået du er på.

Du svarer jo ikke på det jeg spør om så 18% står seg til du gjør det. 

Hva er det egentlig du viser til her? En brenselcelle som bruker overskuddsvarme til å varme varmtvann? Hvor kommer gassen fra? Blir tilkjørt regner jeg med? Da gjør du samme feilen som du har gjort mange ganger før, i stedet for å kunne vise til et helt system viser du bare til enkeltkomponenter eller delsystemer. Det du ikke har klart å svare på ganske lenge nå er hva totalvirkningsgraden er for å lagre strøm med hydrogen som 'batteri'. Jeg er ikke så fryktelig interessert i virkningsgrad på enkeltkomponenter da jeg ikke har tenkt å bygge et slikt system selv, dessuten vil jeg aller helst ha et *konkret* prosjekt og ikke en idealisert skrivebordsøvelse hvor man risikerer å 'glemme' faktorer. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Når du må spørre hva jeg viser der på to kilder, så har du vitterlig ikke brukt 5 sekunder på å gå inn på kildene. Eventuelt kuttet du ut den ene kilden fordi du ikke fant en mulighet til å kjøre en stråmann derifra. Bra jobbet. 

Denne da?

https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/round-trip-efficiency

 

Jeg spør fordi du har en lei uvane med å poste enorme mengder ufiltrert skrot. Det virker som du bevisst prøve å kaste bort tiden vår så vi skal 'akseptere' ditt tullprat om hydrogens fortreffelighet. Forventer du for eksempel at jeg skal finlese de japanskspråklige kildene?

Viser de til et *konkret* prosjekt? Altså noe som på et eller annet tidspunkt har eksistert i virkeligheten? Skrivebordsøvelser er vel og bra men den virkelige testen krever at ting *bygges*

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (36 minutter siden):

Jeg spør fordi du har en lei uvane med å poste enorme mengder ufiltrert skrot. Det virker som du bevisst prøve å kaste bort tiden vår så vi skal 'akseptere' ditt tullprat om hydrogens fortreffelighet. Forventer du for eksempel at jeg skal finlese de japanskspråklige kildene?

Hæ? Hvilke av de kildene var japanskspråkelige? Du har jo tydeligvis - igjen - ikke kikket. Hva er så vitsen med å mase om kilder døgn inn og døgn ut når du uansett gir beng? 

De som var fra Japan var heller ikke japanspråkelige, de viste til en effektivitet i en brenselcelle med opptak av restvarme opp mot 97% effektivt. Enda ei kilde du ikke har sett på, men antatt var noe annet? Wow! 

InGRID prosjektet var et prosjekt uten opptak av restvarme verken på elektrolyse-siden eller brenselcelle siden, og selv der var de på 35%, så dine 18% kaster du ut kun fordi du trur jeg bryr meg. Problemet er bare at du driter deg ut her inne ved å gjøre det. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Power-to-gas

Nok av materiale og prosjekter å lese om. Ikke det at du noen sinne kommer til å gidde. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 timer siden):

Hæ? Hvilke av de kildene var japanskspråkelige? Du har jo tydeligvis - igjen - ikke kikket. Hva er så vitsen med å mase om kilder døgn inn og døgn ut når du uansett gir beng? 

De som var fra Japan var heller ikke japanspråkelige, de viste til en effektivitet i en brenselcelle med opptak av restvarme opp mot 97% effektivt. Enda ei kilde du ikke har sett på, men antatt var noe annet? Wow! 

InGRID prosjektet var et prosjekt uten opptak av restvarme verken på elektrolyse-siden eller brenselcelle siden, og selv der var de på 35%, så dine 18% kaster du ut kun fordi du trur jeg bryr meg. Problemet er bare at du driter deg ut her inne ved å gjøre det. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Power-to-gas

Nok av materiale og prosjekter å lese om. Ikke det at du noen sinne kommer til å gidde. 

La du seriøst ikke merke til at du postet en link til en side med japansk tekst?

Du har kastet bort for mye av tiden min allerede til at jeg gidder finlese linkene dine med lupe. Direkte link til prosjektet takk. Her slenger du ut nok en link til noe greier og overlater til andre å grave i det for å finne den ekte informasjonen. InGRID? Hva er det? Artikkelen er snart 8 år gammel, er prosjektet faktisk i gang nå? Hvis ja, hvorfor har du ikke postet link til hvordan det går?

Tenk så mye tid du ville spart om du bare kunne innrømmet at heller ikke du kjenner til et prosjekt hvor strøm har blitt lagret som hydrogen med bedre enn 18% effektivitet. Er det skamfullt å si 'dette er det beste vi kjenner til'?

Edit: Jøsseball. Du har faktisk klart å finne et relevant prosjekt! Jeg har bare spurt etter det 30-40-50 ganger!! Til en annen gang. Kan du til *H* se til å spa opp relevant informasjon *litt* raskere!

Edit2: Det fremgår ikke om prosjektet faktisk er, eller har vært, operativt. Teksten er selvmotsigende ved at de sier 'operational' et sted og 'will be' et annet sted. Dessuten ser data ut til å ligge bak en betalings/medlemsmur.

Endret av Kahuna
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

La du seriøst ikke merke til at du postet en link til en side med japansk tekst?

Om du snakker om de Japanske brenselcellene på hydrogen til hjemmemarkedet, med husvarme og matlaging, så er det en stund siden. Er det den du reagerer på først nå, fordi du ikke klarer å finne på noe annet å si for de linkene som er i denne tråden? Samt jeg snakket om noe fra kilden, og da legger jeg til kilden. Om du ikke klarer å forstå hvordan du oversetter sider med google-translate, så kanskje det er på tide å lære deg dette? 

 

Kahuna skrev (1 time siden):

Du har kastet bort for mye av tiden min allerede til at jeg gidder finlese linkene dine med lupe. Direkte link til prosjektet takk. Her slenger du ut nok en link til noe greier og overlater til andre å grave i det for å finne den ekte informasjonen. InGRID? Hva er det? Artikkelen er snart 8 år gammel, er prosjektet faktisk i gang nå? Hvis ja, hvorfor har du ikke postet link til hvordan det går?

INGRID er bevis på at dine 18% er tøys. 

Så joda, prosjektet er godt i gang og lever fremdeles - denne gangen større enn det originale prosjektet. 35% effektivt er altså prosjektet fra tidligere, der man ikke brydde seg om eller hadde fokus på å teste å utnytte restvarme. Tar du vare på dette, så blir det altså betydelig mer effektivt. 

På tide å legge seg langflat? 

Kahuna skrev (1 time siden):

Tenk så mye tid du ville spart om du bare kunne innrømmet at heller ikke du kjenner til et prosjekt hvor strøm har blitt lagret som hydrogen med bedre enn 18% effektivitet. Er det skamfullt å si 'dette er det beste vi kjenner til'?

Jeg takker deg hver gang du bumper opp ei diskusjon om hydrogen jeg, så jeg får hjulpet folk som kan være interessert uten å diskutere det til å lese mer om det. Deg bryr jeg meg ikke så mye om. Du har jo bevist at du ligger rimelig lavt i kunnskapsnivået angående segmentet, og ikke klarer å tilegne deg ny kunnskap. 

Når Cummins som er en av verdens største produsenter av diesel-motorer for transport bransjen kjøper opp et hydrogen-selskap - så er det kanskje på tide å utfordre seg selv i hvorfor når man har et kritisk standspunkt for segmentet. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 timer siden):

På tide å legge seg langflat?

Ja det er på tide at du legger deg langflat og ber om unnskyldning for at du har kastet bort tiden vår og forurenset den ene tråden etter den andre med uhorvelige mengder tullprat. Vi er flere som har bedt deg dokumentere bedre effektivitet enn 18% i lang tid nå. Jeg ser to muligheter her, ingen taler til din fordel. Enten har du hele tiden kjent til dette prosjektet men unnlatt å fortelle oss om det, i så fall har du hundrevis med troll-poster å svare for. Alternativt så har du *ikke* kjent til dette prosjektet men har fortsatt å argumentere for at det finnes bedre resultater enn 18%, uten å kunne bevise noe som helst. 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 18.2.2020 den 10.29):

Vi er flere som har bedt deg dokumentere bedre effektivitet enn 18% i lang tid nå.

Noe du nettopp har fått...... Har du stoppet helt å lese alt nå? INGRID viser 35% effektivitet uten noe utnyttelse av restvarme. Og allikevel gjentar du 18%? 

Hva med at du dokumenterer et prosjekt som lagrer energi på batterier? Hva er kostnadene på de prosjektene for å inkludere batteri-lagring, og hvor lang tid har man kapasitet til å balansere nettet om vinden stopper, og sola går ned? 

Jeg vet svaret, og har linket til undersøkelser på dette før, hvor konklusjonen var 2,5-3 timer med lagring av energi før kostnadene på batterier blir for store. Hva skal man isåfall utnytte om man trenger å lagre energi over 2,5-3 timer? Hydrogen vil være standardsvaret utover andre muligheter som først dukker opp grunnet lokasjon og topografi. 

Kahuna skrev (På 18.2.2020 den 10.29):

Enten har du hele tiden kjent til dette prosjektet men unnlatt å fortelle oss om det, i så fall har du hundrevis med troll-poster å svare for. Alternativt så har du *ikke* kjent til dette prosjektet men har fortsatt å argumentere for at det finnes bedre resultater enn 18%, uten å kunne bevise noe som helst. 

Svarene mine har vært de samme. Er det noen som må ta selvkritikk her, så er det jo personen som verken leser sin motparts argumenter, ber om kilder, og nekter å lese kildene når de kommer, og bryter enhver rød tråd en kan bryte på veien. Enkelte poster du har hatt har kun hatt innholdet "18%" akkurat som om du håpte at jeg ble irritert eller noe av det. Tvert imot. Da kan jeg bumpe tråden, og opplyse folk som er interessert i å lese om segmentet med fakta. 

Ta til deg ny informasjon, så slipper jeg gjenta meg så ekstremt mye til deg. 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...