Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ekstra batteri i bilen


Movano

Anbefalte innlegg

Hei.

Har en russebil jeg skal koble opp et anlegg i. Har litt problemer med at start batteriet ikke alltid klarer å starte bilen etter en god stund med null kjøring. Har et ekstra betteri stående av samme slag. Lurte derfor å koble opp enda et batteri slik at jeg bare kjører anlegget på dette. Men hvordan skal je gjøre dette, slik at det lader også osv? går det ann at dette ikke tapper startbatteri da?

setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke umulig å gjøre det du ønsker, men jeg tror at det blir såpass mye styr at du faktisk ikke kommer til å gidde. Kjøp deg heller en nødstarter som ligger i bilen, disse tar ikke all verden med plass lenger og det kan være kjekt å ha i egen bil senere. link

Du kan bruke begge batteriene du har i parallell, de vil da vare "dobbelt så lenge", men da dobles ladetiden også. Problemet blir da at er de tømt, så er de tømt, da må du få strøm fra noen andre eller bruke en nødstarter.

Lenke til kommentar

Sett inn ett slikt skillerelè, så kobles startbatteriet fra forbruksbatteriet når motoren ikke går.
Når du starter opp motoren igjen, kobles batteriene sammen, slik at begge lades.
Mye brukt i båt, jeg har ett slikt selv i båten så jeg slipper å tenke på at jeg må ha strøm igjen for å starte motoren.
https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018

Lenke til kommentar
E.C. skrev (På 17.2.2020 den 18.31):

Det er nok ikke umulig å gjøre det du ønsker, men jeg tror at det blir såpass mye styr at du faktisk ikke kommer til å gidde. Kjøp deg heller en nødstarter som ligger i bilen, disse tar ikke all verden med plass lenger og det kan være kjekt å ha i egen bil senere. link

Du kan bruke begge batteriene du har i parallell, de vil da vare "dobbelt så lenge", men da dobles ladetiden også. Problemet blir da at er de tømt, så er de tømt, da må du få strøm fra noen andre eller bruke en nødstarter.

Men da kobler jeg bare opp det andre batteriet med pluss på pluss (selvsagt med sikring) og minus på batteri nummer to i rammen?

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...