Gå til innhold

Elsparkesykkel til voksen, hvilken modell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stayclassy har noen modeller som skal være vanntette. Det har vært noen klager på det selskapet opp igjennom, men min erfaring med tidligere bestilte elsparkesykkel har vært god. Raske svar på kundeservice.

Jeg har HX X7 bestilt fra e-wheels.no, men det er noe kødd med dekkene og de er forferdelig trege med å hjelpe til med det. Så jeg vil dessverre ikke anbefale det produktet lenger, ei heller å handle fra dem. Men jeg mener det -er- det beste produktet på markedet i medium størrelse-kategorien. Jeg veier 105 kg og bruker ofte ryggsekk med varer 5-10 kg,, og den drar meg fremdeles opp små bakker. Kan sparke opp brattere bakker. Brukte den hele forrige sommer, fungerte ypperlig. Skifta dekk 2-3 ganger, men siden i høst, så har de endret formatet på dekkene, som de ikke direkte ville innrømme, men som gjør at HX X7 ikke lenger kan brukes slangeløst, så man må bruke slager på dem. Men ventilen er fastmontert med hard gummi, og foreløpig er jeg i dialog med dem hvordan eller om det er riktig å fjerne den for å få plass til ventilen til slangen gjennom det hullet, og om man da permanent mister muligheten til å bruke de gamle typen dekk, altså slangeløse. Man kan bestille de gamle typene dekk, men det er 8 ukers ventetid, og de virket ikke som å ha særlig lyst til å bestille dem. Så det er en ekstremt rar prosess. Har snakka med forbrukerrådet, og de sier jeg har retten på min side, at de skal kunne tilby produkter og reservedeler som passer og virker, og -de- skal ta seg av eventuelle endringer. Kan de ikke det, eller nekter å samarbeide, så kan jeg kreve kjøpet hevet.

Stayclassy har heller ikke reservedekk til HX X7, og jeg vet ikke om de selger reservedekk til sine andre produkter. Du må spørre dem på e-post.

Så der har du den historien ^^

 

Du veier 85 kg, og skal bruke dem til sånne korte turer, da trenger du ikke noe større enn 700 watt motor, Minst mulig betyr minst mulig vedlikehold, og hvis du kjøper et beist som veier 20-30 kilo, blir du fort lei av å drasse rundt på den. Jeg eide en som veide ca 28 kg (S420), den var svært kraftig, men forferdelig tung, og hvis du ikke var trent i armene fra før, så ble du det av å bruke den. I tillegg hadde den harde dekk, som var en stor ulempe.

Hvis du skal kjøre på rette sletter, glatt asfalt, så -kan- jeg anbefale harde dekk. De holder antageligvis i mange år, du har ingen sjans for punktering. Men da må det være virkelig slett og glatt asfalt, enhver liten bump og ujevn asfalt blir en forbannelse å kjøre på. Man kan med et sterkere produkt bremse raskt ned, og askelerére raskt opp igjen, men det forringer opplevelsen en del hvis det er mange sånne stopper på ruta.

Og man har egentlig ikke lov til å kjøre så fort. 22 km/t er grensa. Min HX X7  er stilt inn på 30 km/t, og jeg har aldri blitt stoppet. Man trenger heller ikke å kjøre noe fortere, det blir fort farlig. Den S420 jeg hadde gikk i 60-70 km/t, og det var livsfarlig. Jeg ble skremt av å bruke den i de hastighetene. Kræsjer du da, så slår du deg skikkelig. Men .. man kom seg dit man skulle i en fei, da. Man må se an bruken.

Ta en titt på Stayclassy.no og E-wheels.no, hovedforhandlerne i Norge per i dag. Kom med noen du liker, så kan jeg se nærmere på det hvis du vil. Det er en del tilbud på Stayclassy også.

Lenke til kommentar

Altfor mange modeller å velge mellom ?

Ikke ønsker jeg å bruke særlig mer enn 4000 på den, og ønsker nok rekkevidde til å unngå å måtte ta med meg ekstra batteri på tur. Vil anslå at jeg trenger rundt 15 km rekkevidde, da har jeg også litt å gå på. 

Høres ut som jeg trenger luftdekk fremfor harde, altfor mye ujevnheter de fleste steder til at jeg orker å ha det som et irritasjonsmoment.

Ellers må den ikke være for tung å bære. Ikke at det er så veldig mye trapper det er snakk om, men inn og ut av buss, inn på kontoret osv så er det greit at vekten er håndterbar uten at det blir et slit. 

Siste kriteriet er at den ikke gir etter så snart jeg møter på en bakke. Nå er det ikke veldig mye bratte bakker der jeg skal, men er gjerne lengre bakker som jeg ønsker å holde oppe tempo i.

S200 ser jo ok ut, samme med S250. Alternativt S260/280 for å få den vanntett men da øker også prisen. Siden jeg bor i Bergen så må jeg vel nesten ha en modell som er vanntett, eller tåler de alle noe vann så lenge en unngår de største dammene på veien?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...