Gå til innhold

Det er høyresiden som er «snowflakes»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
CommanderKeen skrev (På 13.2.2020 den 10.51):

Jeg trodde det var vi på venstresiden som visstnok skulle være hårsåre snowflakes, så hvorfor i alle dager griner nasjonalister på høyresiden over en reklamefilm fra SAS som utelukkende inneholder fakta? Her er et eksempel på reaksjonene.

BC7555F6-736F-4689-98F0-BDDA9198C605.thumb.png.3ad5e6438baffb39be60aa5c3c4facc2.png

Ærlig takt Andreas Møller & co, dette blir for dumt. Hver eneste gang noen på høyresiden anklager andre for å være «snowflakes», så er det bare å henvise til dette.

Har du funnet tre helt tilfeldige mennesker i et kommentarfelt, hvis politiske ståsted du ikke kjenner, og bruker dette som bevis på at en side av politikken er "snowflakes"? ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så, Skandinaviske land har ikke oppfunnet noe som helst
Ikke-skandinaviske land har oppfunnet ting som Binders, Danish og Kjøttboller.
Skandinaviere er ikke bedre enn vikingene

kritisere reklamen = snowflake
Gå ut i media og hevde at russere står bak kritikk av reklame = ikke snowflake

Har jeg forstått deg riktig TS?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (17 timer siden):

Det er fordi mange på venstresiden, spesielt venstrevridd media, er så høye på seg selv, og så bastant på at deres meninger er de eneste riktige, at alle som faktisk er uenige enten lyver eller bare enkelt og greit er russiske bots.

Hva er venstrevridd media, og hvorfor mener du at det er venstrevridd..?

Ja -- media er generelt sett mer enige i den politiske sentrum-venstresiden, enn de er den politiske høyresiden -- spesielt i sosiale spørsmål.
Men hva innebærer det -- og hvorfor tror du det er slik at de fleste som er motiverte nok og som klarer å fullføre en høyere utdannelse som handler om å formidle hva som skjer i verden, og som har kildekritikk, kildehåndtering og etikk som noen av sine spesialfelt, sitter med en helt annen forståelse av verden enn alt-right som hører på menn som Trump og horer som Ben Shapiro?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke problemet for å være ærlig..

Før i tiden da små-samfunn var nesten helt isolert så hadde plassene en mye mer definert kultur. De hadde det de var gode på men hadde ekstreme glepper i kunnskap, ting de ikke var gode på.

Helt siden folk oppfant kjerre til hestene sine i Mesopotamia så har sivilisasjoner hatt en kulturell påvirkning på andre sivilisasjoner.. på godt og vondt. Vi i Skandinavia hadde en stor kulturell påvirkning når vikingene var kongene på havet men tok også med seg mye tilbake fra sine handels og plyndretokter. 

Videre så hadde religion en ekstremt stor kulturell innflytelse.
Når kolonitiden startet så hadde de fleste nasjoner med store flåter en ekstrem innflytelse på verden.

Nå i dag med telefonlinjer, internet, biler, tog, båter og fly så begynner vi bli strake motsatsen av det vi var da de første samfunnene oppsto. Vi kan mye om alt, vi henter, leverer og deler informasjon og kulturelle unike ting som aldri før, vi er ikke lenger kun spesialiserte i noen få og snevre kunnskapsområder, vi har hele verden tilgjengelig med kun noen timers reise for å nå andre siden kloden. 

Unike kulturelle trekk har sin sjarm, men det har også sine svakheter..
Jeg er ganske så enig med deler av reklamen, i det minste den som påpeker at Skandinavia ikke har igjen mye av sin kulturell identitet sammenlignet med andre mindre teknologisk utviklede steder. Vi har reist så mye, hentet og lært oss så mye at det vi en gang hadde, en helt unike kultur med vikinger, småkonger og tradisjoner nesten har blitt helt utvannet med en salig blanding av det vi anser som (for det meste) det beste ifra alle verdens kulturer.

Vår nåværende kultur er en blanding av alt men med noen få tradisjoner som vi vedlikeholder for å føle en nasjonal stolthet.. for å huske hvem vi var.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Noxhaven skrev (1 time siden):

Jeg forstår ikke problemet for å være ærlig..

Jeg er ganske så enig med deler av reklamen, i det minste den som påpeker at Skandinavia ikke har igjen mye av sin kulturell identitet sammenlignet med andre mindre teknologisk utviklede steder. 

Reklamen konkluderer at vi ikke har noenting unikt i Skandinavia - men plukker fra andre. 

At kulturer påvirker hverandre vet alle - ingen lever i vakuum. 

I tillegg forteller de om noen "oppfinnelser" som jeg ikke vet helt om folk regner som skandinaviske? Sykkel? Vindmøller? Har aldri jeg tenkt på som skandinaviske. Derimot tenker jeg på propellen, kunstgjødsel osv.

Man har åpenbart valgt å prate ned noe - enn å være nøytral eller positiv.

Og jeg synes ikke man skal snakke ned seg selv - det er en dårlig egenskap, å snakke ned andre er enda verre.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (3 minutter siden):

Reklamen konkluderer at vi ikke har noenting unikt i Skandinavia - men plukker fra andre. 

At kulturer påvirker hverandre vet alle - ingen lever i vakuum. 

I tillegg forteller de om noen "oppfinnelser" som jeg ikke vet helt om folk regner som skandinaviske? Sykkel? Vindmøller? Har aldri jeg tenkt på som skandinaviske. Derimot tenker jeg på propellen, kunstgjødsel osv.

Man har åpenbart valgt å prate ned noe - enn å være nøytral eller positiv.

Og jeg synes ikke man skal snakke ned seg selv - det er en dårlig egenskap, å snakke ned andre er enda verre.

Alt har oppstått/blitt oppfunnet for første gang på et eneste sted, og verden er ekstremt stor og ekstremt gammel.

Det kan godt være at det er overdrevet i reklamen, at de sier at Skandinavia ikke har noe som er unikt ved seg i det hele tatt, men poenget med reklamen er vel å prissette hvor lett der er å reise nå i dag samt å finne/ta med seg/dele kultur med andre? Og kanskje overdrevent men sant, at den ekstreme majoriteten av den Skandinaviske kulturen kommer fra diverse plasser rundt kloden, at det vi har er adopsjoner og videreutvikling.

Som sagt så forstår jeg ikke alt ståheiet rundt denne reklamen. Det virker som en stor del av oss faktisk lever i et vakuum, at de tror vi er så unike her oppe med våre spesielle kultur at det er helt uhørt å fortelle dem at ikke alt vi har og er stolte over, faktisk kommer fra Norge. Jeg klarer iallefall være veldig stolt over mange av tingene som vi står for og gjør, alt vi har videreutviklet og fått til, selv om opprinnelsen til disse tingene ikke oppsto her til lands.

Ps. Propelleren ble oppfunnet i antikkens Hellas og kunstgjødselen kommer fra Tyskland.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Noxhaven said:

Det kan godt være at det er overdrevet i reklamen, at de sier at Skandinavia ikke har noe som er unikt ved seg i det hele tatt, men poenget med reklamen er vel å prissette hvor lett der er å reise nå i dag samt å finne/ta med seg/dele kultur med andre? Og kanskje overdrevent men sant, at den ekstreme majoriteten av den Skandinaviske kulturen kommer fra diverse plasser rundt kloden, at det vi har er adopsjoner og videreutvikling.

Hvis det var poenget så kunne de sagt det istedenfor å si "there is nothing scandinavian" og "we are no better than our viking ancestors".

Tenk deg hvis SAS hadde laget en reklame som sa "Kvinner har ikke oppfunnet noe som helst, alt er oppfunnet av menn. Kvinner har ikke utviklet seg på flere hundre år. Disse oppfinnelsene som mange tror er laget av kvinner er egentlig laget av menn." Tror du man da kunne bruke unnskyldningen at man bare overdrev litt.

Om målet var å overdrive for å provosere så fortjener de all kritikken de får.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (24 minutter siden):

Tenk deg hvis SAS hadde laget en reklame som sa "Kvinner har ikke oppfunnet noe som helst, alt er oppfunnet av menn. Kvinner har ikke utviklet seg på flere hundre år. Disse oppfinnelsene som mange tror er laget av kvinner er egentlig laget av menn." Tror du man da kunne bruke unnskyldningen at man bare overdrev litt.

Historisk sett så er det så tilnærmet korrekt at det ikke blir feil å generalisere på den måten (angående oppfinnelsene).
Angående at kvinner ikke har utviklet seg på flere hundre år må du nesten forklare litt nærmere.
Oppfinnelser som man tror er laget av kvinner men egentlig er oppfunnet av menn kan sikkert også være tilfellet men da må man nesten som i reklamen ta case for case der dette gjelder.

Og ja, joda, jeg tipper feminister hadde slått seg like vrang som den fornærmede gruppen ble av SAS sin reklamefilm. Begge gruppene virker ha en trang til å overbeskytte sitt spesielle felt så til de grader at det går ut over fornuft of objektivitet. Det grenser mot hysteri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, Noxhaven said:

Ps. Propelleren ble oppfunnet i antikkens Hellas og kunstgjødselen kommer fra Tyskland.

Hvis du ikke har kilder så går jeg ut ifra at det der ikke stemmer. 
Den norske Birkeand-Eyde-prosessen var en av de første for å produsere nitrogenbasert kunstgjødsel. 
Det var Wright-brødrene som først satte en propell på et fly. 
 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...