Gå til innhold

Bredbånd på landet - løsninger?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kim_InnleggNO skrev (3 timer siden):

Da må det ha vært en feil som Ice skulle ha undersøkt. Ingen problemer å få 10 mbit her på flere abonnement. 

Til å begynne med er alt fryd og gammen som ny abonnent. Ting virker perfekt og farten er god. Men så etter litt tid blir brått hastigheten elendig. Uten at man har forandret noe som helst. Jeg husker det var flere på jobben som fortalte at de hadde opplevd nøyaktig det samme, og at det skjedde ganske nøyaktig etter 14 dager.

Jeg var selvsagt i kontakt med kundeservice mange mange ganger. Jeg prøvde virkelig alt for å få løst problemet.

Den eneste forklaringen ble til slutt at ICE begrenser farten hvis man laster ned for mye.

kim_InnleggNO skrev (3 timer siden):

Det er absolutt ikke noe sjansespill selv om du har opplevd problem, kan sikkert få noen til å fortelle om motsatt problem. Faktisk så vil TS med router fra Ice risikere å henge på 450 mhz istedenfor 800 mhz, noe han må unngå!

Jeg prøvde ruter fra Asus og Zyxel. Til tross for flere dager med knoting fikk jeg ikke nett på de. Ruteren jeg fikk fra ICE fungerte out of the box og kobler seg til det nettverket som gir best fart. Som regel kobler den seg til 1850 her, selv om signalstyrken er høyere på 800. (Kun de to å velge mellom).

Lenke til kommentar
6 hours ago, RAVKØM said:

Simkort i ruter fungerer helt fint, med tlf så går det selvfølgelig ikke.

Regner med du leste hva jeg skrev om LTE 450.

4 hours ago, kim_InnleggNO said:

Faktisk så vil TS med router fra Ice risikere å henge på 450 mhz istedenfor 800 mhz, noe han må unngå!

Trenger ikke å unngå å henge på 450 når mobilabonnement ikke får konnektivitet på 450.

Screenshot_20200214-173739_Chrome.thumb.jpg.65f6dd8d1b69dd4bd398b3bf58639bfe.jpgScreenshot_20200214-173845_Chrome.thumb.jpg.c2b0012a8ed9437441061fb811a433fc.jpg

 

Screenshot_20200214-173941_Chrome.thumb.jpg.d1b7ffe43f8bab1b841bfe07b52190bc.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (På 13.2.2020 den 15.30):

Telenors erstatningsprodukt for ADSL vurdert? https://www.telenor.no/privat/internett/hjemmebredband/

 

Jeg prøvde å høre med Telenor om dette, men jeg fikk det ikke så lenge de tilbydde ADSL på min adresse. Hastigheten ble satt ned i fjor høst til 2/0.5 Mbps som er uhorvelig tregt. Ente opp med å bare bruke mobilen som modem med et Chilli abb. Litt klønete løsning, men hadde ikke så mye valg.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Dubious said:

Du får starte ett AS på adressen, deretter bestille internett, så er det større sjanse for at du får det

Som privatperson ved bestilling av fiber, så måtte jeg bestille nedgraving av kabel selv, på egen tomt + at de skulle ha gebyr for tilkobling
Så jeg har fått firma til å bestille, og da skulle de ordne med graving, ikke noe gebyr for tilkobling, men 3 års binding 

Har også hørt om firma som har fått lagt inn fiber på "landet", hvor de ikke leverte til privatpersoner
Så jeg skjønner ikke noe av hva de driver med

Man har ikke lov å binde privatpersoner over lengre tid, det er derfor uinteressant, samt at 99% av privatpersoner ikke er villig til å betale et par hundre tusen for å legge fiber.

 

Du trenger dog ikke AS, det holder med ENK.

 

For de senere kommentarene; Det er ofte stor forskjell på infrastruktur og avtaler som brukes mot privat og mot bedrift, så ja det kan være litt optimistisk og tro at de vil tegne en avtale med deg privat.

Det som ikke er like optimistisk er at den bedriften som har bestilt bestiller et par ekstra IP adresser, dere setter en lag 2 switch etter mediakonverter og setter opp hver deres ruter i bakkant igjen, dere vil da dog dele hastigheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Janvik skrev (56 minutter siden):

Regner med du leste hva jeg skrev om LTE 450.

Trenger ikke å unngå å henge på 450 når mobilabonnement ikke får konnektivitet på 450.

Jeg leste hva du skrev, akkurat nå sitter jeg å ser på film fra netflix, når jeg ser på ruteren fra Ice som jeg strømmer fra med tvillingsim  fra Ice så står det 450 og Ice+, og datamengden jeg bruker kommer  fra data frihet, jeg kan ikke forstå annet enn at dette fungerer, det er godt mulig dette slutter å fungere etter 14 dager må bare vente å se.

Endret av Uderzo
Fjernet bilder i sitat
Lenke til kommentar
14 minutes ago, TheKims said:

Jeg prøvde å høre med Telenor om dette, men jeg fikk det ikke så lenge de tilbydde ADSL på min adresse. Hastigheten ble satt ned i fjor høst til 2/0.5 Mbps som er uhorvelig tregt. Ente opp med å bare bruke mobilen som modem med et Chilli abb. Litt klønete løsning, men hadde ikke så mye valg.

Telenor tvinges snart til å dele denne løsningen med sine MVNOer, så da kommer det nok flere tilbydere på banen.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, RAVKØM said:

Jeg leste hva du skrev, akkurat nå sitter jeg å ser på film fra netflix, når jeg ser på ruteren fra Ice som jeg strømmer fra med tvillingsim  fra Ice så står det 450 og Ice+, og datamengden jeg bruker kommer  fra data frihet, jeg kan ikke forstå annet enn at dette fungerer, det er godt mulig dette slutter å fungere etter 14 dager må bare vente å se.

1; Kan du ikke ta deg de to sekundene til å fjerne bildene fra sitatet?

2; Hva med å laste opp bevis slik som lå i posten du svarte på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MariusJS skrev (7 minutter siden):

1; Kan du ikke ta deg de to sekundene til å fjerne bildene fra sitatet?

2; Hva med å laste opp bevis slik som lå i posten du svarte på?

Beklager men jeg er for lite kyndig med dette til at jeg kan laste opp noe som helst og hvis dere ikke trur på meg så er det helt iorden jeg legger ikke noen prestisje i dette men jeg vet jo hva som står i vinduet på ruteren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, RAVKØM said:

Beklager men jeg er for lite kyndig med dette til at jeg kan laste opp noe som helst og hvis dere ikke trur på meg så er det helt iorden jeg legger ikke noen prestisje i dette men jeg vet jo hva som står i vinduet på ruteren.

Hvor fikk du ruteren fra? Sikker på at du ikke har MBB SIM i ruteren?

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (1 minutt siden):

Hvor fikk du ruteren fra? Sikker på at du ikke har MBB SIM i ruteren?

Ruteren kjøpte jeg fra Ice for 3-4 år siden sammen med mobilt bredbånd, det er den minste ruteren de har, først på desember 2019 bestilte jeg prøveabonnement fra Ice med nytt nr., satte det simkortet i ruteren og brukte det, det fungerte helt fint så i januar la jeg inn bestilling på et 6 GB abonnement med data frihet og tvillingsim, tok dette i bruk den 28 januar med hovedsim i ruteren og tvillingsim i tlf. ringte og tekstet med tvillingsim, etter ca 1 uke så byttet jeg om på simkortene så nå har jeg tvillingsim i ruteren, dette gjorde jeg for jeg savnet Bank-Id på mobil.

Lenke til kommentar
1 hour ago, nightowl said:

Til å begynne med er alt fryd og gammen som ny abonnent. Ting virker perfekt og farten er god. Men så etter litt tid blir brått hastigheten elendig. Uten at man har forandret noe som helst. Jeg husker det var flere på jobben som fortalte at de hadde opplevd nøyaktig det samme, og at det skjedde ganske nøyaktig etter 14 dager.

Jeg var selvsagt i kontakt med kundeservice mange mange ganger. Jeg prøvde virkelig alt for å få løst problemet.

Den eneste forklaringen ble til slutt at ICE begrenser farten hvis man laster ned for mye.

Jeg prøvde ruter fra Asus og Zyxel. Til tross for flere dager med knoting fikk jeg ikke nett på de. Ruteren jeg fikk fra ICE fungerte out of the box og kobler seg til det nettverket som gir best fart. Som regel kobler den seg til 1850 her, selv om signalstyrken er høyere på 800. (Kun de to å velge mellom).

14 dager, akkurat som det skal bety noe, angrefrist eller noe? Nei, bare sprøyt. Mulig en sender gikk ned og sendte dere på en belastet sender. Du vil helst være koblet til 1850 pga bedre båndbredde. Signalstyrke er irrelevant så lenge signalet er godt nok. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, kim_InnleggNO said:

@Janvik mulig det ikke var klart nok, men jeg svarte på mbb produktet til Ice, der du får 450 mhz. Vet ikke hva slags Web interface du har screenshottet, men om det er Ice router så er det bra man kan skru av 450 mhz. 

Hvorfor ønsker du å skru av 450mhz om det er den eneste frekvensen TS kan få dekning via?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, kim_InnleggNO said:

mbb produktet til Ice

 

2 minutes ago, kim_InnleggNO said:

men om det er Ice router så er det bra man kan skru av 450 mhz.

Riktig.

Så lenge man tar rennafart og holder seg langt unna miniruteren (den er 100% søppel) og bruker en av de andre modemene Ice har/hadde (A1/W1) så er det mulig å velge hvilke bånd modemet skal bruke.
Skjermbildene er fra A1 modemet til Ice.

 

36 minutes ago, RAVKØM said:

men jeg vet jo hva som står i vinduet på ruteren.

Kan du være en engel og ta en ekstra titt for meg? Det at du har fungerende LTE 450 med mobilabonnement virker litt rart ettersom KS sier det motsatte. Jeg fikk jo forsåvidt bekrefta det nå nettopp :P


 

 

1 minute ago, kim_InnleggNO said:

450 med 5 mhz båndbredde

Vil nå påstå at det fungerer helt greit under gode forhold. Topphastighet med 5 MHz LTE båndbredde er litt over 30 mbit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...