Gå til innhold

Need for Speed tilbake i Criterions hender


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg savner et nytt NFS: Hot Pursuit-spill av ren arcade type. Jeg har ikke blitt særlig underholdt av NFS siden Hot Pursuit 1 (HP 2 hadde alt for mange "ghost walls" man ofte kolliderte med).

Underground 1 fullførte jeg på 1 uke og ett tastatur og fjernet det for godt etter all frustrasjonen med "catch-up"-funksjonen (derav -1 tastatur). Man kan kjøre perfekt hele løpet for så å tape på oppløpet pga. AIen plutselig får superfart. Og det var det siste jeg ville ha å gjøre med gatekjøringsspillene.

Alt tullet med "realistisk" grafikk og fysikk har jeg heller ingen bruk for - skal fysikken vært bra i et NFS-spill kan man like gjerne spille en skikkelig simulator. Og uten en skikkelig simulator med hydraulisk risting til flere 100-tusen tar jeg heller meg en kjøretur og leker meg med håndbrekket hvis det er noe "ekte" jeg vil føle.

NFS har for lengst blitt til Fast & Furious-serien: start med en type film; end opp med noe helt annet.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, PaladinNO said:

Og uten en skikkelig simulator med hydraulisk risting til flere 100-tusen tar jeg heller meg en kjøretur og leker meg med håndbrekket hvis det er noe "ekte" jeg vil føle.

NFS har for lengst blitt til Fast & Furious-serien: start med en type film; end opp med noe helt annet.

Kanskje det dummeste jeg har lest i år?


Dog enig i det siste. Vi har nok bilsimulatorer i Forza og GT, håper de bringer tilbake den gode gamle NFS-formelen!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-----

+Evil-Duck

-----

- Hvorfor tror du jeg sa det var en skuffelse?

-----

Siden vi allerede er inne på tema...

"Need for Speed:Most wanted-(Remake)","Need for Speed:Most wanted-(2012)" eller "Need for Speed:Most wanted-(Nr.2.)".

Uansett hva man velger å kalle det, det ble en stor skuffelse, i motsettning til orginalen/Nr.1. fra 2005.

Samme kan sies om ny tolkningen av "Need for Speed:Hot Pursuit".

-----

Der er et gamelt og velkjent uttrykk som lyder...

"If it ain't broke, don't fix it!"

-----

Bedre grafikk og lyd er greit nok, dog strengt tatt ikke nødvendig.

Det virker som at dem prøvde å lage mat utifra en oppskrift skrevet i et fremmed språk ingen av dem klarte å tolke riktig.

-----

Lenke til kommentar

Jeg er faktisk glad for å se Criterion få roret på NSF serien igjen en liten stund. Jeg elsket Hot Pursuit 2010. Jeg likte Most Wanted 2012, selv om mange ikke var enige med meg der.

Dette kommer fra en kar som også elsket Porche Unleashed, og de første Hot Pursuit (2 spesielt) spillene, Underground spillene, og serien generelt (har styrt unna Shift).

Men jeg syns det er veldig rart at Ghost får fyken etter den siste utgivelsen, såvidt jeg har forstått er Heat stortsett anerkjent som ett av de absolutt beste NSF spillene det siste tiåret. Hva skjer?

Lenke til kommentar

Det er tre ting som har vært et stort problem med NFS de siste årene.

1. Elendig kjørefølelse og fysikk (brake to drift f.eks.)
2. Teit video/historie som ikke kan skippes og man må gjennom så uhorvelig mye kjedelige greier før man kan kjøre og style biler som man vil
3. Always online som var et problem i flere spill.

Jeg har testet alle nyere NFS, og det som irriterer meg mest er at jeg ikke bare kan sette meg ned og velge kule biler og tune de som jeg vil. Jeg vil ikke slite meg gjennom en forferdelig story for å unlocke alt.

En offline-modus ville gjort slik at jeg kunne brukt mods eller laste andres saves for å unlocke ting

Lenke til kommentar
GimleSag skrev (22 timer siden):

Kanskje det dummeste jeg har lest i år?

Dog enig i det siste. Vi har nok bilsimulatorer i Forza og GT, håper de bringer tilbake den gode gamle NFS-formelen!?

Godt jeg kunne bringe glede med en personlig mening...
Men det er virkelig ikke samme følelsen å kjøre i 160 og oppover, uansett hvor realistisk grafikken er, når man trykker på en tast fra godstolen kontra en pedal i bilen.

Derfor foretrekker jeg arcade spill, et spill som ikke tar seg selv for seriøst og hvor man kan gjøre de tingene man ikke kan i virkeligheten. Kjøre opp-ned i en tunnel, kjøre baklengs i 120 eller dra i brekket på tørr asfalt mens man gjør 300. Eller kjøre rett inn i fjellveggen og se bilen bare sprette tilbake.

NFS3: HP hadde moroa men manglet grafikken (litt mindre firkanter hadde vært å foretrekke), men som noen nevnte over: gi meg gjerne en ny Porsche Unleashed! ❤️

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (7 timer siden):

Det er tre ting som har vært et stort problem med NFS de siste årene.

1. Elendig kjørefølelse og fysikk (brake to drift f.eks.)
2. Teit video/historie som ikke kan skippes og man må gjennom så uhorvelig mye kjedelige greier før man kan kjøre og style biler som man vil
3. Always online som var et problem i flere spill.

Jeg har testet alle nyere NFS, og det som irriterer meg mest er at jeg ikke bare kan sette meg ned og velge kule biler og tune de som jeg vil. Jeg vil ikke slite meg gjennom en forferdelig story for å unlocke alt.

En offline-modus ville gjort slik at jeg kunne brukt mods eller laste andres saves for å unlocke ting

Da tror jeg Forza Horizon serien ken være din greie i større grad en NFS. NFS har vel alltid vært en arkade racer med stort trykk på arkade,  minus de fantastisk NFS Shift spillene fra  Slightly Mad. 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Da tror jeg Forza Horizon serien ken være din greie i større grad en NFS. NFS har vel alltid vært en arkade racer med stort trykk på arkade,  minus de fantastisk NFS Shift spillene fra  Slightly Mad. 

Er enig i at jeg liker horizon bedre, og forza motorsport enda bedre, men der mangler det fortsatt litt som nfs har. 

Forza motorsport sin kjørefysikk med byen og stylingen til nfs. Perfekt ? 

Såklart urealistisk så jeg hadde godtatt kjøringen til horizon. 

Og igjen, ikke tving folk til å gjøre story som åpenbart er for Hollywood og klisjé. 

Beste nfs er i mine øyne Underground 1 og 2 og hot pursuit 2.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar

Denne serien synes jeg ikke levert noe godt på leeenge. Need for Speed II og Need for Speed III: Hot Pursuit var glansdagene for meg. Første underground var artig en stumd når det var nytt. Ellers så jeg mener Fast and the Furious eraen var med på å sende dette spille til det ugjenkjennelige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

-----

+Peteguy

-----

- Er enig i det at de første spillene i serien var de beste på mange måter, dog jeg er ikke fullt så kritisk som det du er.

-----

Jeg likte spillene opp til, og med, "Need for Speed:Most Wanted(2005)".

Etter det så har serien tapt seg veldig.

Nå handler det tydeligvis mest om at det skal se best mulig ut, og det på bekostning av de mer grunnleggende aspektene til "Need for Speed"-serien i sin helhet.

-----

Story-vrien som dem introduserte i fra og med "Need for Speed:Underground Nr.1.(2003)" var greit nok.

Men må innrømme det at spillet jeg har desidert brukt mest tid på ut av alle spillene i serien så langt så er det "Need for Speed:Hot Pursuit Nr.2.(2002)" som troner høyest.

På en svært nær andre plass så ligger "Need for Speed:Porsche 2000(UK/EU-2000)" også kjent under navnet "Need for Speed:Porsche Unleashed(US/CA-2000)".

-----

Side note...:

Ut i fra hvor kraftig oppsett man sitter med så er det kanskje lurt å ta seg tid til å tweak'e bilene i "Need for Speed:Hot Pursuit Nr.2.(2002)" via config-filene til spillet.

Noen vil nok se på dette som juks, men det er ikke snakk om å få den tregeste bilen i spillet til å gå i 500km/t.

Det er for å passe på at bilene faktisk kan nå den oppgitte "Top-Speed"-noteringen under spesifikasjonene i spillet.

Noe som faktisk lar seg merke særlig ved høyere oppløsninger som forøvrig også kan tweak'es i config-filene.

Om man er virkelig nøye på det så kan man tweak'e bilene etter "Real World"-versjonene av bilene i spille, så langt det lar seg gjøre da selvsagt.

En ting å tenke på er å lage to sett med tweaks.

En for "Singleplayer" og "Challenges".

Og en for "Multiplayer", dog sist nevnte er ikke fullt så viktig i disse dager.

Med mindre man da ikke sitter med et gamelt oppsett, for da er det vel verdt det.

-----

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BizzyX78 hadde NFS II og III kommet i dag er det ikke sikkert likt det så godt heller. Men de beste minnene i serien har jeg derifra. Kan virke som det er gode spill i serien jeg ikke har spilt. Som flere nevner her Porsche Unleashed/Porsche 2000 bør jeg få testa.

Alt story som ble introdusert etterhvert ga meg ingenting. Det dreier seg om bilene for min del, ikke hollywood stunts og kleine fast and the furiuos inspirerte karakterer. Uansett så var alt bedre før... ;)

 

Lenke til kommentar

-----

+Peteguy

-----

- Morsomt at du sammenligner med "Fast and the Furious".

Story-delen fra "Need for Speed"-spillene til og med "Need for Speed:Most Wanted" var det jeg likte med de første filmene i "Fast and the Furious"-sagaen.

De siste filmene minner mer og mer om Super-Spy enn noe annet.

-----

Det jeg nevnte i mitt forgje innlegg om "Need for Speed"-spillene.

Det stemmer at det var de 2 spillene som jeg har spillt mest, men har spillt "Need for Speed Nr.1.(1994)", "Need for Speed Nr.2.(1997)", "Need for Speed Nr.3.: Hot Pursuit (Nr.1.)(1998)" og "Need for Speed Nr.4.: High Stakes (1999)" en god del også.

Samme gjelder spillene...

"Need for Speed Nr.7.:Underground (Nr.1.) (2003)", "Need for Speed Nr.8.:Underground Nr.2. (2004)" og "Need for Speed Nr.9.:Most Wanted (2005)".

Har spillt/prøvd ut "Need for Speed"-spillene "Nr.10.:Carbon (2006)" til og med "Nr.23.:Payback (2017)".

De ser vissuelt sett bedre ut over årenes løp, men synet kan bedra.

Det kommer også mye an på smak.

Med Remake'en av "Hot Pursuit" som du sier..., Hollywood-Stunts galore...

Det ser ut som at dem har prøvd lage en omelett av "Need for Speed" blandet med en god dose "Track Mania".

Jeg for min del digger både "Need for Speed" og "Track Mania", men sammen ble det en dårlig mix.

Igjen...

En smaksak.

-----

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BizzyX78 Fikk aldri spilt NFS 1 eller High Stakes(tror jeg!) så skal ikke argumentere for eller i mot der. Carbon er det seneste spillet i serien jeg prøvde og må si det spilte mer eller mindre nøyaktig det samme som underground bare uten de samme mulighetene til tuning/customization og masser mer hill climb maps.

Jeg synes de senere titlene fokuserte altfor mye på karakterer. Da mener jeg fra og med underground.

Edit: skrivefeil

Endret av Peteguy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...