Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bilskade pga. ku i veien


-Siberian-

Anbefalte innlegg

Hadde en snedig opplevelse nettopp. Kom kjørende på kommunal vei hvor det plutselig går en ku i veien. Jeg må stanse. En bonde jobber med å få tak i den, og i arbeidet med det dulter kua borti bilen og skaper en liten skade. Jeg prøver å snakke med bonden for å få navn eller nummer, men han avfeier det og sier han må få tak i kua. Sier dessuten at lysene fra bilen blendet kua som en slags årsak til det hele. Så der sto jeg da. Kan ikke tvinge info ut av ham heller, så kjører jo videre. Hva burde jeg gjort? Er vel ikke stort å gjøre i ettertid vil jeg tro? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom eigaren av husdyret ikkje har tilbørlig tilsyn eller på annen måte gjort det som er rimelig å kreve for å hindre skade så har eigaren eit erstatningsansvar etter skadeerstatningslova. 

Ei rømt ku har ikkje hatt tilbørlig tilsyn, og bonden har heller ikkje gjirt det som er rineleg å kreve for å hindre rømming. 

Dersom du har forsikring som dekker skaden så er det i praksis eigenandelen og eventuelt verdien av bonustap som bonden har ansvar for. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Ei rømt ku har ikkje hatt tilbørlig tilsyn, og bonden har heller ikkje gjirt det som er rineleg å kreve for å hindre rømming. 

Her tror jeg du legger lista for høyt. Tilbørlig tilsyn er ikke 24/7 tilsyn og hva som er rimelig for å hindre at kyr rømmer vil aldri være perfekt. Dermed kan man ikke konkludere med at en rømt ku medfører at bonden har gjort noe galt. At bonden prøvde å få tak i kua under hendelsen peker vel heller i retning av at han førte tilsyn med kua.

Når det er sagt, så kan det være du har rett i at bonden ikke har gjort det han skal, men jeg mener det jeg siter her ikke er riktig og at konklusjonen dermed ikke er så rett fram.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kasko dekker påkjørsel av dyr uten bonustap og egenandel.

https://www.banett.no/nyheter/2017/07/25/Bonustap-og-kostbar-egenandel-etter-påkjørsel-av-dyr-er-ikke-sant-15064234.ece

Men så er jo spørsmålet å overbevise selskapet om hva som skjedde. Normal prosedyre ved dyrepåkjørsel er jo å kontakte politivakta, som deretter kontakter viltnemd eller dyreeier (spesielt aktuelt med rein, men også kyr og sauer...).

Her har du jo allerede hatt kontakt med dyreeier direkte, men uten å vite hvordan du kommer i kontakt med han på ny. Om ikke annet fører frem, så kan jo en kontakt med politiet i tillegg til forsikringsselskapet kanskje hjelpe...

Lenke til kommentar
On 2/13/2020 at 12:13 AM, -Siberian- said:

Hadde en snedig opplevelse nettopp. Kom kjørende på kommunal vei hvor det plutselig går en ku i veien. Jeg må stanse. En bonde jobber med å få tak i den, og i arbeidet med det dulter kua borti bilen og skaper en liten skade. Jeg prøver å snakke med bonden for å få navn eller nummer, men han avfeier det og sier han må få tak i kua. Sier dessuten at lysene fra bilen blendet kua som en slags årsak til det hele. Så der sto jeg da. Kan ikke tvinge info ut av ham heller, så kjører jo videre. Hva burde jeg gjort? Er vel ikke stort å gjøre i ettertid vil jeg tro? 

Å nekte å utlevere de nødvendige personopplysninger etter trafikkuhell er jo ikke greit. Selv ville jeg holdt han igjen inntil jeg fikk disse opplysningene.

Du kan jo forsøke å finne ut hvem det er, går jo eventuelt an å ringe politiet for å høre om de har loggført noe vedr. denne kua.

Lenke til kommentar
kjetilkl skrev (9 timer siden):

Tenker at det ikke er relevant om kua løp på bilen eller omvendt - det er nok selve sammenstøtet som teller.

Just presis. Du får jo forsikringsdekning selv når det er elgen (eller reinen, kua, eller sauen...) som ikke overholder vikeplikten og hopper ut i veien foran bilen.

Saken du linker til sier også at hun ikke fikk noe bonustap, men imidlertid egenandel, mens i linken min sier Gjensidige at man slipper begge deler. Jeg vet ikke om forskjellige selskap har forskjellig praksis, eller om de har endret den siden 2006...

Lenke til kommentar
Dubious skrev (12 timer siden):

Men det er ikke snakk om påkjørsel av dyr her

Tror det vil regnes som det når det er dyr ja. En grevling løp en gang bilen min, og lettere forfjamset løp den videre. Fikk skade på bilen, og selv om det teknisk sett var grevlingen som "kjørte" på meg så fikk jeg dekket det på forsikringen som påkjørsel. 

Fant forresten senere ut at dette var en halvtam grevling som pleide å spise kattemat på kjøkkenet hos lokale bønder i området. Men at han etter ulykken gikk noen uker i halvsvima, og gravde opp den lokale gårdsveien. 

Men, ja dette er et privat dyr, så først ville jeg funnet bonden, og forklart at du vil kontakte forsikringselskapet, og ta det deretter.  

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar
Dubious skrev (50 minutter siden):

Så om jeg får en bulk i bilen, så er det bare å si at det var elgen så får jeg det dekt uten tap?
(Det var ikke elgen)

Forutsatt at du melder ifra til politiet (som igjen melder fra til viltnemda, som leter etter og eventuelt avliver den skadde elgen) umiddelbart etter påkjørselen, så gjør du det, ja.

Du skjønner kanskje at det plutselig ikke lenger er så attraktivt når politiet blandes inn i forsikringssvindelen din?!?

Som jeg skrev i forrige innlegg; her kan man jo argumentere med at melding til politiet var unødvendig, siden trådstarter hadde kontaktet dyreeier direkte, men når man ikke har noe bevis for det, så spørs det jo hva forsikringsselskapet velger å tro og gjøre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...