Gå til innhold

Mener det er viktigere å velge dekk med godt veigrep enn lavt forbruk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (14 timer siden):

Enig med de intervjuede. Produsentene må være ærlige med hvilke egenskaper de velger bort for å øke rekkevidden.

Det er viktigere for klima og luftkvalitet at biler med fossile drivstoff har lav rullemotstand.

Slik er det også, 500 - 1000 kg lettere bil betyr mye.

 

Men er bilen dårligere på elgtest enn en Ford Transitt så er jo utgangspunktet dårlig. Når man ser hva folk kjører rundt på av lettmetallfelger (skrap) og for breie og lave dekk så er eg ikke i tvil; mer penger enn vett.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan i all verden klarer vi oss gjennom vinteren med det føret det er da? Gode moderne sommerdekk har plenty med grep/ våt og bremseegenskaper, med mindre man skal kjøre som en villmann. Synes det er bra at rullemotstand og dekkøkonomi har høyt fokus. Men bevares, de aller beste dekkene på ekstreme egenskaper har både kortere levetid og er kostbare. Ikke rart at talsmann fra dekkforhandlerne argumenterer for slike dekk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettopp :) Ved hver vår/høst når hjulskift nærmer seg - så rykker fagfolkene (dvs. representanter for dekkforhandlerene) ut med fryktelige scenarioer med 5 meter økt bremselengde ved 80 km/h og bekymringer om daglig LIVSFARE.

Hvis marginene ligger på +/- 5 meter som skiller liv og død så er det ikke dekkene som er problemet!!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
John R Johannesen skrev (16 minutter siden):

Alt handler om å avpasse farten etter forholdene:-) Har du gode dekk kan du kjøre mere aktivt enn en med dårligere dekk. Enkel fysikk:-)

Hvis man kan forutse at uforutsette ting ikke kommer til å skje så kan man trygt kjøre på dårlige dekk. 

Lenke til kommentar

Man skal alltid ta høyde for uforutsette ting, er dekkene slitt mye (innen for regelverk) ol skal farten reduseres. Du kan ha verdens beste dekk og kjøre i fartsgrensen, men plutselig oppstår det noe. Har du dårligere dekk legger du deg under fartsgrensen. Veitrafikkloven er grei. Avpass farten etter forholdene. Dvs er det is, dårligere dekk, mørkt, mye trafikk etc så SKAL farten avpasses. Det er også stor forskjell mellom bilmodeller når det gjelder bremselengde. Mener du at bare den beste bilen skal få skilter? Nei, slik er det ikke, farten SKAL avpasses ref veitrafikkloven.

Lenke til kommentar

Det er i alle fall eit poeng å også ta hensyn til ulykkesrisikoen når ein skal vurdere kva type dekk som er mest miljøvennlig. 

Det hjelp lite å ha spart miljøet i form av nokre mil i redusert rullemotstand dersom ein ender opp med å kræsje og må kjøpe ny bil. 

Det å ta vare på ting er tross alt fortsatt det mest miljøvennlige. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
John R Johannesen skrev (26 minutter siden):

Man skal alltid ta høyde for uforutsette ting, er dekkene slitt mye (innen for regelverk) ol skal farten reduseres. Du kan ha verdens beste dekk og kjøre i fartsgrensen, men plutselig oppstår det noe. Har du dårligere dekk legger du deg under fartsgrensen. Veitrafikkloven er grei. Avpass farten etter forholdene. Dvs er det is, dårligere dekk, mørkt, mye trafikk etc så SKAL farten avpasses. Det er også stor forskjell mellom bilmodeller når det gjelder bremselengde. Mener du at bare den beste bilen skal få skilter? Nei, slik er det ikke, farten SKAL avpasses ref veitrafikkloven.

I en perfekt verden ville alle kjørt sånn som deg. Desverre skjer det mange ulykker pga dårlige dekk. 

Lenke til kommentar

Der tar du helt feil. Veldig ofte er vinterføre på norske veier så dårlig at du ikke kan følge fartsgrensene selv om du har helt nye dekk (Selv om de var testvinner). Farten SKAL alltid tilpasses forholdene. Dette lærte du når du tok sertifikatet for motorvogn klasse B. Det er også mange veier i Norge som har 80km, men for å holde denne hastigheten i alle svingene på sommerføre trenger du en Porsche 911 eller lignende. Kommer du i en gammel Opel Ascona kjører du rett ut. Avpass farten til forholdene eller biltype, dekk og underlag. Igjen refererer jeg til veitrafikkloven som alle med godkjent sertifikat må forholde seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
snafu0601 skrev (30 minutter siden):

Hvis du ikke holder fartsgrensen burde du vært stoppa og fått bot

Du har dessverre misforstått dette. Det er hvis du kjører OVER fartsgrensen at du blir stoppet og bøtlagt.

Det er fullt lovlig å kjøre UNDER fartsgrensen, sålenge du ikke er til hinder for annen trafikk (d.v.s. slipper forbi de som vil kjøre fortere).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...