Jump to content
Redaksjonen.

Mener det er viktigere å velge dekk med godt veigrep enn lavt forbruk

Recommended Posts

Enig med de intervjuede. Produsentene må være ærlige med hvilke egenskaper de velger bort for å øke rekkevidden.

Det er viktigere for klima og luftkvalitet at biler med fossile drivstoff har lav rullemotstand.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse
Simen1 skrev (14 timer siden):

Enig med de intervjuede. Produsentene må være ærlige med hvilke egenskaper de velger bort for å øke rekkevidden.

Det er viktigere for klima og luftkvalitet at biler med fossile drivstoff har lav rullemotstand.

Slik er det også, 500 - 1000 kg lettere bil betyr mye.

 

Men er bilen dårligere på elgtest enn en Ford Transitt så er jo utgangspunktet dårlig. Når man ser hva folk kjører rundt på av lettmetallfelger (skrap) og for breie og lave dekk så er eg ikke i tvil; mer penger enn vett.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvordan i all verden klarer vi oss gjennom vinteren med det føret det er da? Gode moderne sommerdekk har plenty med grep/ våt og bremseegenskaper, med mindre man skal kjøre som en villmann. Synes det er bra at rullemotstand og dekkøkonomi har høyt fokus. Men bevares, de aller beste dekkene på ekstreme egenskaper har både kortere levetid og er kostbare. Ikke rart at talsmann fra dekkforhandlerne argumenterer for slike dekk.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Nettopp :) Ved hver vår/høst når hjulskift nærmer seg - så rykker fagfolkene (dvs. representanter for dekkforhandlerene) ut med fryktelige scenarioer med 5 meter økt bremselengde ved 80 km/h og bekymringer om daglig LIVSFARE.

Hvis marginene ligger på +/- 5 meter som skiller liv og død så er det ikke dekkene som er problemet!!!

  • Like 1

Share this post


Link to post
John R Johannesen skrev (16 minutter siden):

Alt handler om å avpasse farten etter forholdene:-) Har du gode dekk kan du kjøre mere aktivt enn en med dårligere dekk. Enkel fysikk:-)

Hvis man kan forutse at uforutsette ting ikke kommer til å skje så kan man trygt kjøre på dårlige dekk. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Man skal alltid ta høyde for uforutsette ting, er dekkene slitt mye (innen for regelverk) ol skal farten reduseres. Du kan ha verdens beste dekk og kjøre i fartsgrensen, men plutselig oppstår det noe. Har du dårligere dekk legger du deg under fartsgrensen. Veitrafikkloven er grei. Avpass farten etter forholdene. Dvs er det is, dårligere dekk, mørkt, mye trafikk etc så SKAL farten avpasses. Det er også stor forskjell mellom bilmodeller når det gjelder bremselengde. Mener du at bare den beste bilen skal få skilter? Nei, slik er det ikke, farten SKAL avpasses ref veitrafikkloven.

Share this post


Link to post

Det er i alle fall eit poeng å også ta hensyn til ulykkesrisikoen når ein skal vurdere kva type dekk som er mest miljøvennlig. 

Det hjelp lite å ha spart miljøet i form av nokre mil i redusert rullemotstand dersom ein ender opp med å kræsje og må kjøpe ny bil. 

Det å ta vare på ting er tross alt fortsatt det mest miljøvennlige. 

Share this post


Link to post
John R Johannesen skrev (26 minutter siden):

Man skal alltid ta høyde for uforutsette ting, er dekkene slitt mye (innen for regelverk) ol skal farten reduseres. Du kan ha verdens beste dekk og kjøre i fartsgrensen, men plutselig oppstår det noe. Har du dårligere dekk legger du deg under fartsgrensen. Veitrafikkloven er grei. Avpass farten etter forholdene. Dvs er det is, dårligere dekk, mørkt, mye trafikk etc så SKAL farten avpasses. Det er også stor forskjell mellom bilmodeller når det gjelder bremselengde. Mener du at bare den beste bilen skal få skilter? Nei, slik er det ikke, farten SKAL avpasses ref veitrafikkloven.

I en perfekt verden ville alle kjørt sånn som deg. Desverre skjer det mange ulykker pga dårlige dekk. 

Share this post


Link to post

Der tar du helt feil. Veldig ofte er vinterføre på norske veier så dårlig at du ikke kan følge fartsgrensene selv om du har helt nye dekk (Selv om de var testvinner). Farten SKAL alltid tilpasses forholdene. Dette lærte du når du tok sertifikatet for motorvogn klasse B. Det er også mange veier i Norge som har 80km, men for å holde denne hastigheten i alle svingene på sommerføre trenger du en Porsche 911 eller lignende. Kommer du i en gammel Opel Ascona kjører du rett ut. Avpass farten til forholdene eller biltype, dekk og underlag. Igjen refererer jeg til veitrafikkloven som alle med godkjent sertifikat må forholde seg til.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Hei, alle vet at et nytt dekk med full mønsterdybde har bedre grep på vinterveier eller vått underlag. Det finnes regler på mønsterdybde på dekkene og jeg forutsetter at alle som har motorvogn klasse B forstår dette. Kjører du med dekk under lovlig mønsterdybde burde du få bot og i værste fall miste lappen. Les teksten over en gang til:-)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det har du helt rett i, mange med slitte dekk greier ikke å avpasse farten til forholdene. Jeg har aldri sagt at jeg er perfekt og har også hatt noen turer i grøfta i mine yngre dager. Greide med andre ord ikke å avpasse farten etter forholdene. Det kommer med årene bak rattet:-)

Share this post


Link to post
snafu0601 skrev (30 minutter siden):

Hvis du ikke holder fartsgrensen burde du vært stoppa og fått bot

Du har dessverre misforstått dette. Det er hvis du kjører OVER fartsgrensen at du blir stoppet og bøtlagt.

Det er fullt lovlig å kjøre UNDER fartsgrensen, sålenge du ikke er til hinder for annen trafikk (d.v.s. slipper forbi de som vil kjøre fortere).

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...