Gå til innhold

Videokamera for å filme presentasjon


Anbefalte innlegg

Hei

Til tider holder jeg ulike presentasjoner og foredrag i arbeidssammenheng og jeg skulle gjerne hatt mulighet for å se på disse i ettertid.
Jeg er derfor på let etter en måte å gjøre videoopptak av disse presentasjonene.

Er det noen som har en god måte å gjøre dette på?

Vil et GoPro kamera være aktuelt? Usikker på hvordan lydkvaliteten på et slikt kamera vil være, eller om det vil være mulig å koble til en mygg.
Evt bruke mobiltelefon (Huawei 20 Pro) og koble mikrofon trådløst til denne?

 

Setter pris på alle tips og ideer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å komme unna skatteklasse video for utstyr designet uten å ha videoopptak som primærunksjon er det en god del multifunksjonsutstyr som ikke tar opp lengre enn max 30 minutter før du må trykke record igjen. Har aldri opplevd dette på GoPro. Fordelen med GoPro er at du kan sette den nært p.g.a vidvinkel at du neppe trenger å styre med egen mic. Du bør ikke satse på at internbatteriet holder, men bruke egnet eksternt power med mindre du holder relativt korte foredrag. Opptaksgrensen når du p.g.a manglende strøm ellers.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Heisann. Jeg jobber med livestreaming og videoopptak profesjonelt, så dette er i alle fall min anbefaling: Gå for et ordentlig videokamera. De er laget for det. Du får bedre lyd, og bildet blir ikke ødelagt av den ekstreme vidvinkelen. Du kan lett ta opptak i mange timer, og det er greit å ta opp lyd. På proffere modeller får du også muligheten til å ta opp to lydspor (backup/forskjellige eksterne mikrofoner) og doble kortplasser. Siden de er laget til det er de tilpasset bruken, og har ikke masse ekstra/andre unødvendige funksjoner som et actionkamera har. Opptakene vil nok ta mindre plass, på grunn av bedre kodek. Du får jo også muligheten til å bruke opptak til markedsføring. Noen forslag er Canon Xa10 og 11 (brukt), FD3 Ax33. Selv om du kjøper ett med 4K ville jeg brukt det, da det gir mer bildestøy og har ingen praksis nytte. Men at det har det er positivt, da det betyr at det er nyere/nyere teknologi.

 

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar.

Ingen tvil om at det er mange muligheter, også noen mer kostbare noen.

 

Dette er noe jeg helst ønsker å arbeide med for min egen del og trenger derfor ikke proff utstyr.

Jeg så for meg et stativ ala dette til mobiltelefon:
https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/annet-mobiltilbehor/JOBYGRIPMAGIM/joby-griptight-one-gp-magnetic-impulse-sett

For så å koble til en mygg/mikrofon. Utfordringen er at mobiltelefon er plassert noe unna meg og jeg ønsker ikke å ha mygg med ledning koblet til kamera....

Finnes det rimelige mikrofon som kan kobles trådløst?

Lenke til kommentar
Lillalollen skrev (2 minutter siden):

Finnes det rimelige mikrofon som kan kobles trådløst?

Det korte svaret er nei.  En (retningsstyrt) shotgun mikrofon bør klare dette fint. BOYA BY-MM1 koster deg mindre enn kr 200 fra eBay. Husk at du må ha et feste til mikrofonen. Dette fungerer bra https://www.ebay.com/itm/ULANZI-ST-07-Universal-Mobile-Phone-Clip-Holder-Mount-With-Cold-Shoe-For-iPhone/153722920357?hash=item23ca999da5:g:n2EAAOSwNlldy5dw

Lenke til kommentar

Hva er avstanden? Jeg har disse Sennheiser, som jeg fikk for 1700 eller noe sånt, og de fungerer fint. Om avstanden mellom kamera og deg er kort, kan shotgun gå fint. Hvis ikke kan du bruke mobilen eller en annen rimelig lydopptaker til å koble til mygg og synkronisere lyd i etterkant. Det gjør du enkelt ved å klappe foran kamera (med lyden på selvfølgelig) så ser du det visuelt og hører/ser det på lydgrafen. Tar maks 30 sek. Ville ikke kjøpt det stativet da leddene på de blir slitt ut, kjøp et tradisjonelt et. 

 

Lenke til kommentar

Hvis du står i ro på samme plassen er en shotgun egnet da dette er mer retningsbestemte mikrofoner for å isolere lyd. Opptrer du på større scener du vandrer rundt på er det mer uegnet. Sennheiser er gode på trådløs lyd men koster deretter også. Dette er noe du kan bruke uavhengig av hva du filmer med så lenge du har mulighet til å koble lyd inn. Du trenger vanligvis et adapter for å bruke vanlig mic mot mobil siden den er designet for en firepols kontant hvor mic ligger på ulik plass enn ordinær plassering på pluggen siden mobilen kombinerer mic inngang med audio ut. Dette adaptret splitter TRRS pluggen ut i audio ut og mic inn.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (8 minutter siden):

Hvis du står i ro på samme plassen en shotgun egnet da dette er mer retningsbestemte mikrofoner for å isolere lyd. Opptrer du på større scener du vandrer rundt på er det mer uegnet. 

Det er forsåvidt riktig, men du skal vandre rimelig mye for at mikrofonen jeg har nevnt ikke vil fungere etter hensikten.  Klarer du å hølde deg innenfor 2-3 meter sideveis, så vil det gå helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...