Gå til innhold

Harald Eia bommer når han forsøker å svare på hva som er typisk for Norge.


Anbefalte innlegg

Harald Eias nye program "Sånn er Norge" starter med episoden "Typisk Norsk". Her tar Eia for seg ulike verdier, fenomen og vaner som mange nordmenn mener er typisk for Norge - og tilbakeviser alle basert på statistikk som viser at svært mange andre enkeltland er opptatt av de samme verdiene og også i større grad enn i Norge.

Jeg er grunnleggende uenig i premisset han legger til grunn og mener at det han egentlig svarer eller forsøker å svare på er hvilke verdier som er unike for Norge eller om det er noen verdier som er viktigere for oss enn for andre land. Ikke hva som er typisk norsk.

For er det slik at hvis folk i Australia er mer opptatt av været enn oss, så kan ikke det være typisk norsk? Eller om innbyggere i andre land også er glade i å gå på fjellet, så er det ikke typisk norsk? 

Jeg ser ingen motsetning mellom at andre land kan dele våre verdier eller vaner og at de samtidig kan være typisk norske. 

Skal man analysere dette statistisk, må man i så fall se på helheten og summere for eksempel de ti antatt viktigste verdiene eller karakteristikkene som er viktige for et land og se hvilke andre land som eventuelt har en høy likhet med oss. Å plukke ut enkeltland slik det er gjort i programmet blir helt feil.

Nei, dette var tullete, lettvint og feil, men jeg ser at mange lar seg begeistre. 

 

 

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lite kreativt navn skrev (8 minutter siden):

Det gjør jo ikke det.

Dette er jeg enig i. Typisk betyr ikke unik.

Hvis det er typisk at nordmenn og tyskere liker snø så ekskluderer ikke det hverandre. Det kan være typisk for både tyskerne og nordmennene, men ikke australiere.

Helheten du snakker om er at du kan slå sammen mange typiske trekk, men det forandrer ikke meningen med definisjonen "typisk".

 

Nå har ikke jeg sett programmet, og jeg er ikke HELT sikker på om jeg har forstått problemstillingen rett

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (På 12.2.2020 den 15.30):

Han har nok sitt på det tørre. Typisk forbindes med karakteristika som skiller deg fra andre: "Det er typisk for gamle folk å …". Typisk norsk vil derfor være det som skille nordmenn fra andre nasjoner.

Enig.

Uansett nokså uinteressant å kverulere på betydningen av ordet «typisk», og ut fra det konkludere med at Eia bommer. Et meget godt program, og forklaringene på hvorfor Norge er som det er, kontra f.eks USA, er meget interessante, uten at jeg kan garantere at det er 100 % korrekt fremstilt. Og er det ikke det, så er det sikkert nok av eksperter som vil komme med innvendinger etter hvert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da er det vel mulig jeg er på tynn is og at dette er ordkløyveri, men jeg mener fortsatt at det å kalle noe typisk med det ikke betyr at det er unikt for det subjektet/objektet. 

Ja, det er et kjennetegn som kan beskrive noe om hvordan noe er. Men det utelukker vel ikke at andre kan dele den samme karakteristikken?

Om jeg blir spurt om hva som er typisk norsk og svarer at vi er glade i å snakke om været, så mener jeg da at det er noe som opptar mange nordmenn. Jeg mener ikke at vi er det landet i verden som er mest opptatt av det eller at andre land ikke kan dele vår interesse for været. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, DukeRichelieu said:

Da er det vel mulig jeg er på tynn is og at dette er ordkløyveri, men jeg mener fortsatt at det å kalle noe typisk med det ikke betyr at det er unikt for det subjektet/objektet. 

Ja, det er et kjennetegn som kan beskrive noe om hvordan noe er. Men det utelukker vel ikke at andre kan dele den samme karakteristikken?

Om jeg blir spurt om hva som er typisk norsk og svarer at vi er glade i å snakke om været, så mener jeg da at det er noe som opptar mange nordmenn. Jeg mener ikke at vi er det landet i verden som er mest opptatt av det eller at andre land ikke kan dele vår interesse for været. :)

Ja det er ordkløveri og det er akkurat derfor det er litt tåpelig å bruke det som grunnlag for å kritisere programmet til Harald Eia…

Lenke til kommentar
Invader Zim skrev (På 12.2.2020 den 14.03):

Dette er jeg enig i. Typisk betyr ikke unik.

Hvis det er typisk at nordmenn og tyskere liker snø så ekskluderer ikke det hverandre. Det kan være typisk for både tyskerne og nordmennene, men ikke australiere.

Helheten du snakker om er at du kan slå sammen mange typiske trekk, men det forandrer ikke meningen med definisjonen "typisk".

 

Nå har ikke jeg sett programmet, og jeg er ikke HELT sikker på om jeg har forstått problemstillingen rett

Poenget er vel å finne til det som virkelig er typisk norsk. Det kan godt være vi er mer glad i å gå tur enn gjennomsnittet, men når så mange andre sammenlignbare land gjør akkurat det samme er det litt rart å trekke frem som så veldig typisk. 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (På 12.2.2020 den 13.06):

For er det slik at hvis folk i Australia er mer opptatt av været enn oss, så kan ikke det være typisk norsk? Eller om innbyggere i andre land også er glade i å gå på fjellet, så er det ikke typisk norsk? 

Nei, jeg vil ikke si det er så veldig typisk om det finnes så mange andre som også gjør akkurat det samme. Da er det vel bare noe vi liker å tro.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Nimrad said:

Nei, jeg vil ikke si det er så veldig typisk om det finnes så mange andre som også gjør akkurat det samme. Da er det vel bare noe vi liker å tro.

Hva er typisk for tomatsaus? Er det tomater? Mange andre retter har det. Er det den ikke er giftig? Mye mat ikke er giftig. Er det at det er hovedsakelig vann? Er det at det har basilikum? At den er kokt? 

Eeeeeller er det som er typisk for tomatsaus akkurat at det er en kombinasjon av alle de overnevnte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Nimrad said:

Ja, mengden tomat kanskje? Jeg vet ikke. Ville jo nesten sagt det.

Mengden tomat er vel lik som si en pizzasaus eller en tomatsuppe, avhengig av hva slags saus du lager. Mengden tomat kan vel også være lik som i si Bacalao.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (17 minutter siden):

Ja det er ordkløveri og det er akkurat derfor det er litt tåpelig å bruke det som grunnlag for å kritisere programmet til Harald Eia…

Mulig, men jeg vet ikke om jeg er enig. Jeg mener at presis ordbruk er viktig og slik Eia bruker ordet typisk er ikke slik jeg er vant med å bruke det. 

La oss si at det er typisk norsk å være glad i å gå på ski nettopp fordi mange nordmenn er glade i å gå på ski. Men så viser det seg at det samme kan sies for svenskene. 

Da mener altså du og Eia da at det ikke er typisk norsk å være glad i å gå på ski? Er det ikke lenger sant at mange nordmenn er glade i å gå på ski fordi svenskene gjør det samme? Jeg synes ikke den argumentasjonen holder.

Jeg mener da at vi kan si det er typisk norsk å like å gå på ski - noe vi deler med svenskene. Om absolutt alle andre land er like glade i å gå på ski som oss, vel, da kan jeg kanskje være enig.

Om vi liker å gjøre en ting eller en sum av ting, så blir ikke det mindre sant fordi det også er tilfellet i et helt annet land. En kultur er heller ikke bare en samling enkeltfenomener. Det er litt mer enn det og man må se på helheten, noe jeg var inne på i åpningsinnlegget. De fleste språk har elementer av andre språk i seg og til og med noen ord som kan direkte oversettes - også det norske språk. Vi kan ikke bruke det som et argument for at det norske språk eller andre språk dermed ikke eksisterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Mengden tomat er vel lik som si en pizzasaus eller en tomatsuppe, avhengig av hva slags saus du lager. Mengden tomat kan vel også være lik som i si Bacalao.

Ja, hva mener du da? Jeg er ikke noen matekspert, men jeg synes det blir veldig (pun intended) sausete å si at kombinasjonen er så typisk. Det er typisk norsk at vi er glad i ski, gå på tur, opptatt av været og demokrati i ett og samme land? 

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (4 minutter siden):

La oss si at det er typisk norsk å være glad i å gå på ski nettopp fordi mange nordmenn er glade i å gå på ski. Men så viser det seg at det samme kan sies for svenskene. 

Da mener altså du og Eia da at det ikke er typisk norsk å være glad i å gå på ski? Er det ikke lenger sant at mange nordmenn er glade i å gå på ski fordi svenskene gjør det samme? Jeg synes ikke den argumentasjonen holder.

Men snu litt på det da og prøv å dele inn aldersgrupper. F.eks. ta en påstand om at det er typisk eldre folk å gå på kafe. Så viser det seg at f.eks. unge voksne går minst like mye på kafe. Er det fortsatt like typisk at pensjonister går på kafe synes du? For det gjør ikke jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Nimrad said:

Ja, hva mener du da? Jeg er ikke noen matekspert, men jeg synes det blir veldig (pun intended) sausete å si at kombinasjonen er så typisk. Det er typisk norsk at vi er glad i ski, gå på tur, opptatt av været og demokrati i ett og samme land? 

Det er vel akkurat det jeg prøver å si. Typisk er noe som beskriver en type. Det er vanskelig å gi én karakteristikk som gjør typen unik, ofte må du ha med flere parametre samtidig.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

Det er vel akkurat det jeg prøver å si. Typisk er noe som beskriver en type. Det er vanskelig å gi én karakteristikk som gjør typen unik, ofte må du ha med flere parametre samtidig.

Jeg er ikke helt enig hvis jeg forstår deg rett. Jeg er enig i at flere ting kan være typiske, men jeg mener ikke at kombinasjonen er det som gjør det(hvertfall ikke alltid). F.eks. kan det være typisk meg å sovne tidlig på kvelden, men det også typisk meg å aldri spise opp maten. Det er ikke det at jeg både sovner tidlig og aldri spiser opp maten som er typisk. Det er tingene hver for seg. For andre ting kan det være en kombinasjon. Som f.eks. at det er typisk meg å elske både surfing og å stå på ski. Rett og slett fordi det er en litt spesiell kombinasjon.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 time siden):

Ja det er ordkløveri

Enig, så det er feil å rette dette som kritikk mot Harald Eia. Men for å gå den gyldne middelvei i denne tråden så er det greit å påpeke for allmennheten at typisk ikke betyr unikt, da mange nordmenn lever i en illusjon om at vi er unike på våre typiske ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...