Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den største utfordringen blir nok å få ned vekten samtidig som man beholder den samme rekkevidden på hvert heat. Det kan også være vanskelig å få tilgang til hurtiglading på de forskjellige rallyene, men en løsning kan være å frakte med store batteri på lasteplan (el-generator?) som kan lade batteriene i bilene med en god hastighet eller rett og slett bruke bensin og dieselgeneratorer, men det blir vel litt drøyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Positivt at motorsporten tar i bruk batterier. Det vil nok gi en boost i trygghet for denne komponenten. Sikkerheten i sporten er ekstremt bra. Det er mange krasj og ekstremt skjelden tar bilene fyr. Det kommer som regel litt damp når radiatoren ryker. 

Det blir nok også større fokus på Max ytelse fra batteriet som igjen kan gi hybridbiler større effekt fra et lite batteri.

Lyden fra bilene blir en annen sak. Det høres ut som japanske motorsykler alle sammen så det tror jeg går fint.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (16 minutter siden):

Man kan bytte batteri, men de må uansett lades opp før eller siden. Batteriet er også den dyreste komponenten i bilen vil jeg tro.

I racing tipper jeg nye batterier vil være verdt investeringen dersom alternativet er å lade underveis.

Ellers hadde det jo vært gøy å sett Le Mans 24h med biler som måtte lades en halvtime flere ganger, haha.

Endret av frohmage
  • Liker 1
Lenke til kommentar
JØI skrev (14 minutter siden):

En er ikke i mål før en kan kjøre NASCAR sine 500 miles løp med elbil.

Burde ikke det være mulig da? Hvor mange pitstop har de på et slikt race? I hvert fall en 5 - 6 skulle jeg tro. Så med en 5 - 6 fulladede batterier og raske batteribytter burde jo dette la seg gjøre om ikke så lenge?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
thawi skrev (9 minutter siden):

Burde ikke det være mulig da? Hvor mange pitstop har de på et slikt race? I hvert fall en 5 - 6 skulle jeg tro. Så med en 5 - 6 fulladede batterier og raske batteribytter burde jo dette la seg gjøre om ikke så lenge?

Det er minst tre pålagte «cautions». I tillegg har en «fuel windows» som er på en 50-60 runder. Så noe sånn ja, alt etter om en timer «fuel window» med en «race caution». Noen løp vrakes det jo biler over en lav sko, mens andre er totalt uten riper i lakken. 

Lenke til kommentar

  

1 hour ago, FrihetensRegn said:

Den største utfordringen blir nok å få ned vekten samtidig som man beholder den samme rekkevidden på hvert heat. Det kan også være vanskelig å få tilgang til hurtiglading på de forskjellige rallyene, men en løsning kan være å frakte med store batteri på lasteplan (el-generator?) som kan lade batteriene i bilene med en god hastighet eller rett og slett bruke bensin og dieselgeneratorer, men det blir vel litt drøyt.

 

 

Tja når man ser på budsjettene disse teamene har så er det vel fult overkommelig å bygge seg en fet batteribank i traileren som frakter rallycross bilen? Så kan du bare velge hvor fort du trenger å lade for å sikre max kapasitet på hvert heat. Det bør være vektkapasitet nok på traileren til at de fikser ett tonn eller to med ekstra batterier :D

 

Karbon og titanium kan nok løse vektproblemene, og vi vet jo faktisk ikke om vekten blir et problem engang. Kan jo være at dreiemomentet og akselerasjonene fra el-motorene faktisk er så mye raskere enn turbo-bensinerne at de likevel går raskere. Men ettersom denne gruppen el-rallycross kjørere vokser så vil jo garantert noen team fjerne absolutt alle nødvendige gram fra sine biler uansett hva det koster, så blir det kanskje på sikt nødvindig også for andre team å gå samme vei for å henge med i toppen. Evt. bare legge inn flere fysiske treningsøkter hver uke og dermed få fjernet all dødvekten fra sjåføren, vi har jo hatt noen...vel romslige rallycross-stjerner som har vært med noen år. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, BippeStankelbein said:

Litt dumt at de skryter bilen opp til å være rask, når den faktisk ikke er så veldig rask. Det svekker tilliten deres.

Det blir  litt som Tesla. Om de bare hadde presentert bilen, og holdt kjeft, så hadde det vært imponerende nok. Men  når de skryter opp bilen til mer enn hva den er, så blir det litt skuffelse likevel.

Hm hva tenker du på nå, når du sier den ikke er rask? 0,2-0,3 sek raskere i 0-100 sprinten enn en turbobensiner vel? 

La oss nå se hva disse bilene presterer den 16 mai før du feller en endelig dom?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vekt trenger ikke være et problem, det kan styres av regelverket. Med en forholdsvis høy minimumsvekt så har det begrenset verdi å bruke eksotiske og dyre materialer. Det gjøres i Formel 1, så hvorfor ikke i rallycross? Kan hende det det allerede gjøres i dag, jeg kjenner ikke regelverket. Absolutte rundetider er ikke noe tema, bare det blir bra racing.

Lading med aggregat gir kanskje ikke verdens beste PR, men det er ikke verre enn andre arrangementer som bruker aggregater. Syns jeg har sett et par bak Valle Hovin ved et par anledninger. Om noen klager kan en bare si at det er for å unngå å måtte lade på kullkraft. Med aggregat kan strøm fremdeles eksporteres til utlandet og utkonkurrere kull. Via Northconnect f.eks.

Lydgenerator kan sikkert lages. Nullutslipp om så er. En innretning som har som eneste oppgave å lage tøff lyd bør være betraktelig enklere å lage enn en vanlig motor. Hjelper fælt å slippe å generere framdrift samtidig. Hydrogendrevet knallgassforsterker modulert med høyrepedalen. Kanskje en spinnende rotor med vislelyder og noen pop-off-ventiler til krydder. En modifisert hydrogendrevet wankermotor.

Lenke til kommentar
frohmage skrev (1 time siden):

Ellers hadde det jo vært gøy å sett Le Mans 24h med biler som måtte lades en halvtime flere ganger, haha.

Det blir faktisk oppført ei hydrogenstasjon ved Le Mans løypa nå. 

Trur introduksjonen av elbiler vil produsere mange nye motorsporter.  Formula-E skal jo kanskje introdusere pit stop for lading nå I gen-3. Er jo en fin måte å stress teste litt batterier og finne noen løsninger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Det blir faktisk oppført ei hydrogenstasjon ved Le Mans løypa nå.

Hvor stor stasjon trengs om hele feltet en gang i framtida skal kjøre på hydrogen? Langt fram, men bare som et tankeeksperiment. Ser ut til at hydrogen-klassen innføres i 2024: https://www.racecar-engineering.com/articles/wec-hydrogen-2024/

Testrunde her: 

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...