Gå til innhold

What is truly scandinavian?


Anbefalte innlegg

Ja, svenskene har jo hatt dette selvhatet i mange år - vi har ingen kultur - alle andre har det. Men vi i Norge har ikke drevet på slik, men kanskje ikke for sent å begynne? ?

Øystein skrev (30 minutter siden):

Nei, i prinsippet ikke. Norge har kultur, men ikke nødvendigvis skandinavisk kultur. Det finnes dog en oppfatning/forestilling om at det eksisterer skandinavisk kultur i Norge. Det er stor forskjell. 

Griegs musikk er musikk. Jeg tror ikke han gikk inn for å lage skandinavisk musikk. Han gikk heller ikke for å lage musikk, som noen i ettertid har kalt skandinavisk / norsk. Mat finnes utenfor Skandinavia, noe klær også gjør. 

Skandinavisme er bare en form for nasjonalisme, som er et sosialt konstrukt - oppfunnet på 1800-tallet, drevet frem av en elite. I den grad det faktisk er noe særegent for Skandinavia - så er det noe så særegent at det kanskje bare er et par-tre-fire stk. som innehar disse egenskapene. Nasjonalister liker å hente inspirasjon fra fortiden, for å vise at nasjonen er et gammelt historisk element. Den eneste grunnen til at nasjoner finnes, er at folk oppriktig tror det finnes særegne trekk for menneske innenfor et geografisk område. Det er en illusjon.

Anbefaler å lese det sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen skriver om nasjonalisme, som bygger på blant annet på arbeidet til nasjonalismeforskerne Ernest Gellner og Benedict Andersons "imagined communities".

 

Thomas Hylland Eriksen og andre med hans tanker klarer jeg ikke å ta alvorlig. Får bestandig en litt ekkel følelse når jeg leser slike synspunkter - som dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 minutes ago, Øystein said:

Nei, i prinsippet ikke. Norge har kultur, men ikke nødvendigvis skandinavisk kultur. Det finnes dog en oppfatning/forestilling om at det eksisterer skandinavisk kultur i Norge. Det er stor forskjell. 

Jeg tror du misforsto reklamen. Poenget deres er ikke at vår kultur er norsk ikke skandinavisk, men at vi har ikke en kultur i det hele tatt.

Du kan se det fra eksemplene deres. 
"Rumours has it that the O so swedish meatballs might not be as Swedish as you think, but Turkish. hah!"
"Even danish isn't danish, its Austrian"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Mr_Spock skrev (8 minutter siden):

Thomas Hylland Eriksen og andre med hans tanker klarer jeg ikke å ta alvorlig. Får bestandig en litt ekkel følelse når jeg leser slike synspunkter - som dine.

Vel, personlig får jeg ekle følelser når jeg ser nasjonalisme som leder til rasisme og utestengelse. Vi er vel alle forskjellige, på vårt vis.

Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 minutt siden):

Vel, personlig får jeg ekle følelser når jeg ser nasjonalisme som leder til rasisme og utestengelse. Vi er vel alle forskjellige, på vårt vis.

Jeg hater rasisme - men synes at jeg kan være stolt av nordmenn og Norge samtidig.

Det ene utelukker ikke det andre - selv om slike som du mener det.

Til å være administrator synnes jeg du drar det litt langt i din kommentar - å beskylde andre for å være rasist synes jeg lite om.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Camlon skrev (1 minutt siden):

Da burde du få en ekkel følelse etter denne reklamen.

Nasjonalistene kunne ikke bedt om en bedre propagandavideo.

Ja. Det er åpenbart reaksjonene et tegn på. Boblen er vanskelig å sprekke.

 

Lenke til kommentar

Hele videoen har jo en belærende og negativ tone, samtidig som en Afrikaner forteller om viking forfedrene sine. Andre kulturer eksisterer men ikke den skandinaviske tydeligvis? Selvfølgelig skjønner folk at kulturer inspirerer hverandre og tar ting og gjør det til sitt eget, men det klarte ikke den videoen å formidle. Den angriper jo bare kundebasen sin. 

Endret av Quakecry
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Mr_Spock skrev (Akkurat nå):

Jeg hater rasisme - men synes at jeg kan være stolt av nordmenn og Norge samtidig.

Det ene utelukker ikke det andre - selv om slike som du mener det.

Til å være administrator synnes jeg du drar det litt langt i din kommentar - å beskylde andre for å være rasist synes jeg lite om.

 

Jeg beskylder ikke deg for å være rasist. Jeg peker på at nasjonalisme lett blir koblet opp mot folkeslag/etnisitet, som etterhvert kan lede til segregering og rasisme. Tegn til det finner man allerede her i tråden, som et resultat av opphisselse av reklamevideoen til SAS.

Lenke til kommentar
Just now, Øystein said:

Ja. Det er åpenbart reaksjonene et tegn på. Boblen er vanskelig å sprekke.

De som lever i en boble her er ledelsen i SAS som trodde at denne videoen ville føre til en positiv reaksjon.

Problemet for deg, er at de med samme verdigrunnlag som deg, men med mer makt, tør ikke å kritisere SAS når skyter seg selv i foten. SAS bryr seg ikke om 10000 nordmenn går ut og kritiserer dem i sosiale medier, men om de får kritikk i store medier som VG, så vil de krype til korset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein skrev (23 minutter siden):

Jeg beskylder ikke deg for å være rasist. Jeg peker på at nasjonalisme lett blir koblet opp mot folkeslag/etnisitet, som etterhvert kan lede til segregering og rasisme. Tegn til det finner man allerede her i tråden, som et resultat av opphisselse av reklamevideoen til SAS.

Du ikke bare peker - du konkluderer, slik som han Hylland Eriksen. Å være glad og stolt av dine landsmenn og land gjør deg til en rasist. Fordi rasister er dette.

Jævla tankegang. Hylland Erisken mente jo at Lillehammer OL var et skrekkeksempel. Fordi folk viste at de var stolte over å være nordmenn. Men siden de som er stolte av sitt land er rasister - så......

Edit: Ellers tenker jeg litt på samme måte om innvandring og det med mennesker i forhold. Det fungerer bedre hvis du er litt glad i - og stolt av deg selv. Er du litt ødelagt med dårlig selvbilde og selvhat - fungerer det dårlig.

 

Endret av Mr_Spock
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Hele tråden omhandler en kort video som er umulig å gjengi 100% i tekstformat. Hvis du vil delta i diskusjonen så er det god etikette å se den først. Det er ingen som tvinger deg til å kommentere, eller har sendt deg en PM om å delta. 

Ingen som tvinger deg til å være en småfrekk liksom-smarting heller. Jeg er helt sikker på at noe av det jeg skrev hadde en relevans, og du bare ikke gadd å svare på det, men heller prøvde å være frekk på min bekostning. Du er ingen moderator og bør ikke prøve å være det. Kom heller med dine meninger og la meg være i fred! Vær glad jeg ikke rapporterer posten din for avsporing.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

I motsetning til visse andre så ser jeg ikke på nasjonalisme som noe utelukkende negativ ting, det kan også bringe folk i sammen på en positiv måte.

SAS kunne fint ha formidlet ut at "vi bringer folk sammen", at ved å reise så utveksler vi kultur med hverandre. "SAS bringer oss nærmere hverandre"

Istedenfor så sier SAS, "reis ut av skandinavia med SAS, så du kan oppleve ordentlig kultur, for det har du ikke hjemme." 

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Mr_Spock said:

Du ikke bare peker - du konkluderer, slik som han Hylland Eriksen. Å være glad og stolt av dine landsmenn og land gjør deg til en rasist. Fordi rasister er dette.

Jeg kan ikke se at han gjør det.
Du bare konstruerer billige stråmenn

1 hour ago, Mr_Spock said:

Edit: Ellers tenker jeg litt på samme måte om innvandring og det med mennesker i forhold. Det fungerer bedre hvis du er litt glad i - og stolt av deg selv. Er du litt ødelagt med dårlig selvbilde og selvhat - fungerer det dårlig.

Dette er veldig sant, siden man er inne på aviasjon kan man jo gjøre analogien om at det er nyttig å ta på egen maske først, før man hjelper andre.

Når det er sagt er det fint mulig å være et stolt og friskt menneske, uten å måtte koble det opp mot landområdet du ble født på.
Jeg er stolt av norges gode helse- og sosialordninger, fredsinnsats, retten til utdannelse, at landets ressurser skal tilhøre felleskapet. etc.
Så er jeg ikke så stolt av Norges våpenproduksjon, privatisering av statlige instanser, naturødeleggelser, deltagelse i fremmede kriger, deler av oljefondets investeringer etc.

Jeg synes det er vanskelig å være enten, eller, det kommer an på hvilket aspekt av Norge man diskuterer, hvor stolt jeg er.
Man er ikke nødvendigvis 'ødelagt av selvhat' bare fordi man har et mer nyansert bildet av landet man bor í.

Helt til slutt er det rart hvor mange av disse 'sosiologiske kultur-debattene' som sparkes igang av en reklame, jeg sikter blant annet til Gilette, og Pepsi.. Det har virkelig skjedd noe underlig når det er reklamene som setter igang denne diskursen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (24 minutter siden):

Jeg kan ikke se at han gjør det.
Du bare konstruerer billige stråmenn

Dette er veldig sant, siden man er inne på aviasjon kan man jo gjøre analogien om at det er nyttig å ta på egen maske først, før man hjelper andre.

Når det er sagt er det fint mulig å være et stolt og friskt menneske, uten å måtte koble det opp mot landområdet du ble født på.
Jeg er stolt av norges gode helse- og sosialordninger, fredsinnsats, retten til utdannelse, at landets ressurser skal tilhøre felleskapet. etc.
Så er jeg ikke så stolt av Norges våpenproduksjon, privatisering av statlige instanser, naturødeleggelser, deltagelse i fremmede kriger, deler av oljefondets investeringer etc.

Jeg synes det er vanskelig å være enten, eller, det kommer an på hvilket aspekt av Norge man diskuterer, hvor stolt jeg er.
Man er ikke nødvendigvis 'ødelagt av selvhat' bare fordi man har et mer nyansert bildet av landet man bor í.

Helt til slutt er det rart hvor mange av disse 'sosiologiske kultur-debattene' som sparkes igang av en reklame, jeg sikter blant annet til Gilette, og Pepsi.. Det har virkelig skjedd noe underlig når det er reklamene som setter igang denne diskursen.

Skulle gjerne svart deg - men når min mening om dette kun er billige stråmenn - avstår jeg.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Mr_Spock said:

Skulle gjerne svart deg - men når min mening om dette kun er billige stråmenn - avstår jeg.

Synes du det er en urimelig påstand?
Forslaget var vel bare at nasjonalisme, eller innholdet i det man kaller nasjonalisme, til en viss grad er et konstrukt, samt at det kan  få mer dystre følger, om man kobler det opp mot etnesitet etc.
Ingen har anklaget noen for å være rasist.
Dermed synes jeg det virker som du konstruerer stråmenn.

2 hours ago, Mr_Spock said:

Jeg hater rasisme - men synes at jeg kan være stolt av nordmenn og Norge samtidig.

Det ene utelukker ikke det andre - selv om slike som du mener det.

Til å være administrator synnes jeg du drar det litt langt i din kommentar - å beskylde andre for å være rasist synes jeg lite om.

Ingen har sagt du ikke kan være stolt uten å være rasist.
Det er egentlig du som mener en masse om hva han mener, slik du anklager ham for.

2 hours ago, Øystein said:

Jeg beskylder ikke deg for å være rasist. Jeg peker på at nasjonalisme lett blir koblet opp mot folkeslag/etnisitet, som etterhvert kan lede til segregering og rasisme. Tegn til det finner man allerede her i tråden, som et resultat av opphisselse av reklamevideoen til SAS.

Dette godtar du av en eller annen grunn ikke, men insisterer igjen på at han mener du ikke kan være stolt uten å være rasist.

2 hours ago, Mr_Spock said:

Du ikke bare peker - du konkluderer, slik som han Hylland Eriksen. Å være glad og stolt av dine landsmenn og land gjør deg til en rasist. Fordi rasister er dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

Synes du det er en urimelig påstand?
Forslaget var vel bare at nasjonalisme, eller innholdet i det man kaller nasjonalisme, til en viss grad er et konstrukt, samt at det kan  få mer dystre følger, om man kobler det opp mot etnesitet etc.
Ingen har anklaget noen for å være rasist.
Dermed synes jeg det virker som du konstruerer stråmenn.

Ingen har sagt du ikke kan være stolt uten å være rasist.
Det er egentlig du som mener en masse om hva han mener, slik du anklager ham for.

Dette godtar du av en eller annen grunn ikke, men insisterer igjen på at han mener du ikke kan være stolt uten å være rasist.

 

Jeg tipper Øystein klarer å svare for seg selv. Jeg har i tillegg ikke noe behov for å høre hva du synes om hans svar til meg. Finn noen andre å krangle med hvis behovet er stort.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Atib Azzad said:

Når det er sagt er det fint mulig å være et stolt og friskt menneske, uten å måtte koble det opp mot landområdet du ble født på.
Jeg er stolt av norges gode helse- og sosialordninger, fredsinnsats, retten til utdannelse, at landets ressurser skal tilhøre felleskapet. etc.
Så er jeg ikke så stolt av Norges våpenproduksjon, privatisering av statlige instanser, naturødeleggelser, deltagelse i fremmede kriger, deler av oljefondets investeringer etc.

Problemet med den tankegangen er at hvis Norge skulle få problemer så vil du miste tiltro til samfunnet. 

Det et samfunn trenger er at folk som er stolt av samfunnet sitt uansett om de har råd til gode helseordninger eller ikke og som føler en interesse av å beskytte sitt eget samfunn. Med andre ord man trenger litt nasjonalisme.

Et eksempel på norsk nasjonalisme kan vi se på 17 mai. Vi feirer ikke våre sosialordninger, vi feirer Norge som nasjon.

 

Quote

Helt til slutt er det rart hvor mange av disse 'sosiologiske kultur-debattene' som sparkes igang av en reklame, jeg sikter blant annet til Gilette, og Pepsi.. Det har virkelig skjedd noe underlig når det er reklamene som setter igang denne diskursen.

Det er fordi det er ikke reklame, det er ment som politisk propaganda. 

btiib5wjycg41.png

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...