Gå til innhold

Brenner olje under jorden for å utvinne hydrogengass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Prosessen kan også bidra til å gjøre tykke produkter som bitumen lettere å pumpe opp. "

 Og bitumen er det jo god bruk for til asfalt/veier.

Hvor store energimengder  blir bundet i hydrogenet i forhold til olje/gass som man ellers ville pumpe opp?

( Det er ellers viktig å vite at all olje som produseres ikke blir brukt   til forbrenning ( og frigøring av CO2 ), men til langtidsprodukter som plast og  bedre veier.  - Som igjen reduserer energiforbruk.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på "grønt hydrogen" og vanlig Hydrogen?

Det høres da unektelig ut som klassisk grønnmaling?

Ut i fra beskrivelsen høres denne prosessen ut som den er ganske brutal for omgivelsene, og spessielt forholdene nede i brønnen. Vil vi om 100 år kalle en utbrent brønn for miljøvennlig resursbruk av kloden vår?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (25 minutter siden):

Hva er forskjellen på "grønt hydrogen" og vanlig Hydrogen?

Det høres da unektelig ut som klassisk grønnmaling?

Ut i fra beskrivelsen høres denne prosessen ut som den er ganske brutal for omgivelsene, og spessielt forholdene nede i brønnen. Vil vi om 100 år kalle en utbrent brønn for miljøvennlig resursbruk av kloden vår?

 

Hydrogen er Hydrogen. Alle disse fargene er *egentlig* en del av en grønnvaskingsprosess gassbransjen har satt i gang. 

Hvis vi allikevel skal spille med så er 'grønn' hydrogen laget ved elektrolyse, fra fornybar kraft mens 'blå' hydrogen' er helt vanlig hydrogen fremstilt fra fossil energi bare at CO2 er lagret et sted i stedet for å slippes ut i atmosfæren. 

'Grønn' hydrogen er i dag like sjeldent som barter på egg siden du er avhengig å ha et sted med overskudd på fornybar kraft som du ikke har noen annen fornuftig bruk for. Som å erstatte fossil energi, eller eksportere kraften via kraftkabler til noen andre som skal erstatte fossil energi, eller kanskje produsere noe med lave CO2-utslipp som eller ville blitt laget med høye CO2-utslipp(aluminium?). Siden det aller meste av verdens kraftproduksjon i dag er ikke-fornybar så ser jeg ikke utstrakt bruk av 'grønn' hydrogen før verdens kraftproduksjon blir kvitt det meste av sine karbonutslipp. Kanskje om 10-20 år?

'Blå' hydrogen er *også* svært sjeldent siden det finnes så få steder å lagre CO2. Dette prosjektet vil gi 'blå' hydrogen. Jeg deler din skepsis på hvilke negative konsekvenser dette kan få for lokalmiljøet. Alt jeg har lest om oljeutvinning via fracking gjør meg svært betenkt. Jeg føler meg ikke sikker på at et lag under bakken som har blitt fracket er et godt CO2-lager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Canada har en enorm - om, ikke en umulig - jobb med å renske opp i den vanvittige forurensningen etter utvinning av sandolje.

Verden burde protestert samlet mot vanviddet som har foregått i mange år og som ødelegger enorme områder med natur.

Mange indianerne som bor i området har utviklet kreft og dødd av dette. Hva det gjør med dyrelivet er umulig å vite, men det er sannsynligvis en katastrofe der også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...