Gå til innhold

Støy fra nabo ved leie av leilighet


Anbefalte innlegg

Stefanus skrev (6 timer siden):

Men hva med (husleieloven):

"§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen."

Da må man i så tilfelle tallfeste hva som er "vanlig" ro og orden i det gitte tilfellet. 

Endret av ovstebo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ovstebo skrev (11 timer siden):

Slike saker som dreier seg om dårlig lydisolasjon til/fra utleieboliger dukker forholdsvis ofte opp. Leietaker har i praksis veldig lite han/hun skulle sagt. Det er trist.

I typiske saker om nabostøy så er det nabo mot nabo der den eine meinar det er for mykje støy. I slike saker er det krevande å vinne fram ettersom det er ei stor grad av subjektiv vurdering. 

Denne saka er atypisk, ettersom trådstarter bygger saka på at utleiger har misligholdt leigeavtalen ved å ikkje opplyse om vesentlege forhold. Her er ikkje naboen ein motpart i konflikta, her er naboen eit vitne som støttar trådstartars sak. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det finnes et hav av gamle borettslag og sameier hvor det er svært lytt, og det er ikke uvanlig at man hører naboen ser tv, spiller musikk, skrur av/på en lysbryter, fottrinn, snakker i telefonen eller har samtaler osv.

Man kan ikke laste utbygger, utleier eller borettslag for dette. Det er slik leilighetene er bygd for 50 år siden. Man kan heller ikke forby folk å gå rundt i sin egen leilighet på natten. Radio/TV er også innafor om det står på lavt volum. Etter kl 23 kan man kreve at det ikke skal bankes i vegg, pusse opp osv. og det skal være rolig på generelt grunnlag.

Ved å bosette seg på denne måten tar man risiko med tanke på støy og lukter. Jeg tror ikke mange leiligheter støytestes eller har fokus på nabobråk ved salg, man må nesten bare ta risiko og vurdere selv. Ergo vil jeg tro at utleier ikke har noe særskilt krav eller ansvar om å opplyse om dette (men utleier gjorde jo faktisk dette).

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke laste utbygger, utleier eller borettslag for dette. 

Eg meiner at du helt klart kan laste utleiger for å i beste fall ha underkommunisert kor lytt det er og i verste fall for å lyge til leigetakaren. 

Når ein velg å busette seg sentralt så må ein tole litt meir når det gjeld støy mellom leiligheitene. 

Men her har utleiger holdt tilbake dei opplysningane ved å berre informere om at ein må ta hensyn til naboen over når ein har fest med høg musikk, underforstått at fest med lav til moderat musikk går fint. Den skildringa av lydforholda i bygget stemmer openbart ikkje med dei faktiske forhold. 

Leigetakaren skal ha alle relevante opplysningar som kan ha betydning for avtaleinngåing før leigeavtalen blir signert. Både standarden, størrelsen og husleiga er svært relevante forhold som ein leigetakar vurderer. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Og man bør selv tenke ut fra info om lyden går begge veier!!!

Man bør videre tenke at når utleier nevner dette kan problemet være betraktelig større enn det gis inntrykk av. Man kan feks. tolke mye utfra byggeår på bolig.

Jeg har aldri hørt at leiligheter som har blitt solgt har fått krav om erstatning eller heving av kjøp som følge av at det er lytt. Jeg vil tro at utleier da heller ikke kan lastes for tilsvarende forhold da han ikke trenger å ha bebodd leiligheten selv, eller føle seg forpliktet til dette utfra lover og regler.

Ofte er det mye mer problemer i leiligheter som går på utleie - dette for at leietager skal forsøke prute på pris, gå fra leieavtale før tiden osv.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Heisann 

Jeg har bodd i en kjellerleilighet i 8 år som er dårlig isolert. Husverten kjøpte huset etter jeg flyttet inn og det har fungert fint men nå har han satt opp 2 varmepumper rett utenfor stuen min som durer hele tiden. Disse har han trekt opp til til seg fordi det er så varmt om sommeren når solen steiker på taket og da spesielt på loftet hvor barna bor. Det jeg tenkte på er om det er noen grenser på hvor høyt lyden skal være, føles som jeg har vaskemaskin rett inn i stuen. Han har bygd disse inn og prøvd å dempe lyden men det har ikke hjulpet.  Hvilken rettigheter har jeg med tanke på å få isolert bedre. Han har også muligheten til å sette pumpene oppe også men samtidig er det hans hus??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Desibel grense skrev (På 11.1.2021 den 18.23):

Heisann 

Jeg har bodd i en kjellerleilighet i 8 år som er dårlig isolert. Husverten kjøpte huset etter jeg flyttet inn og det har fungert fint men nå har han satt opp 2 varmepumper rett utenfor stuen min som durer hele tiden. Disse har han trekt opp til til seg fordi det er så varmt om sommeren når solen steiker på taket og da spesielt på loftet hvor barna bor. Det jeg tenkte på er om det er noen grenser på hvor høyt lyden skal være, føles som jeg har vaskemaskin rett inn i stuen. Han har bygd disse inn og prøvd å dempe lyden men det har ikke hjulpet.  Hvilken rettigheter har jeg med tanke på å få isolert bedre. Han har også muligheten til å sette pumpene oppe også men samtidig er det hans hus??

Det er godt mulig du har noen rettigheter her, men å være på kant med utleier kan føre til økt leie eller oppsigelse slik at man bør tenke gjennom dette på forhånd.

Det kan nesten virke som om utleier vil du skal si opp når han bevisst monterer varmepumper til som sjenerer såpass mye.

Lenke til kommentar

Utleigaren plikter å holde vanleg ro og orden på eigedommen, det inkluderer støy som utleigaren sjølv står får.
Husleigelova definerer ikkje kvar grensa går, dette blir ei vurderingssak.

Etter § 5-4 så må du som leigetakar finne deg i forandringar av husrommet, men berre der det ikkje utgjer nevneverdig ulempe eller verdien av husrommet.
Ei konstand støykilde vil nok være ein mangel som du kan pårope deg.
Den mest realistiske løysinga vil nok være reduksjon av husleiga slik at ny husleige er på det nivået som leiligheita er verdt i dag med varmepumpe rett utanfor stovevindauget.
Eller kanskje til og med heving av leigeavtalen om støyplagen er alvorleg nok.

 

Når det gjeld støymåling så er det ikkje veldig mykje å støtte seg på, men litt regelverk på området er det, deriblant forurensningslova, og arbeidstilsynet sine grenseverdier for støy på arbeidsplassen.

Etter forurensningslova så er det krav om tiltak dersom støynivået innendørs er over 42 db i døgnsnitt.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Ved støymåling finnes det standarder for det aktuelle byggeår/periode. Trinnlyd trenger ikke å være dårlig isolasjon. Jeg skal ha støymåling (TEK) om en uke. Det ble plutselig veldig lytt etter at naboen over slipte ned gulvene sine.

Trinnlyd handler om lyden når noen går på et gulv, banking o.l. Det oppstår vibrasjoner i konstruksjonen som naboen under hører som støy.

Hvis målingene viser for mye støy plikter eier å utbedre. I mitt tilfelle vil det være borettslaget da ev feil befinner seg på fellesområde/etasjeskiller.

Forurensningsloven gjelder kanskje for utendørsstøy som høres inne.

Se nettsidene til Norsk forening mot støy.

jeg har avtale med et firma som i mars 2022 tar 13.750 inkl mva for støymåling.. Et annet ville ha 20.000. Norsk forening mit støy tar mye mindre - under 10.000. Pr d.d har de en bankemaskin som ikke måler helt nøyaktig. Det kan være lurt å ha en måling som hiolder i retten.

 

Endret av EVOT
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Er i en litt tilsvarende situasjon. Nabo over som har snart pusset opp hver dag i ett (!) år. Går over gulvet med stål støvler. Da jeg spurte utleier konkret om lyd fra de over hadde søsteren til utleier visstnok aldri hørt en lyd fra de over. Som åpenbart var pisspreik.

Jeg også skrev kontrakt med 1 års bindingstid, la meg gjøre det klinkene klart til alle der ute, aldri gjør det. Skulle du av NOEN SOM HELST grunn ønske å flytte innen f.eks noen måneder er du så låst inn du kan få blitt.

Skal mye til å vri seg ut av en ett års kontrakt som er bindene, riktig nok for begge parter men la oss være ærlige; part to driter jo som regel i part en som leier, de vil bare ha pengene sine.

Ufattelig mange stygge utleiere der ute med étt fokus.

Dessuten er det vanskelig å bare løse sånne saker naboer imellom, skaden er alt skjedd, skal en del til å bare glemme hvor mye den ene har irritert og irriterer den andre, og vis versa.

Håper du finner et annet sted. Leilighet i topp etasje åpnet en ny verden for meg.

 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...