Gå til innhold

Støy fra nabo ved leie av leilighet


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynner mildt sagt å bli ganske fortvilet. Jeg og en venn har leid en leilighet for studie i Bergen, og har vært i denne siden midten av august 2019. Ved visning nevnte utleier at naboen ovenfor kunne være litt "hissig" dersom vi bråkte mye, og at vi derfor måtte være litt forsiktige dersom vi skulle ha fest med høy musikk etc. Det tok ikke lenger enn én uke, før naboen kom ned og klagde på at vi spilte "dundremusikk" på en Onyx 3 høyttaler på ca. halvt volum, så vi syntes dette mildt sagt var spesielt, at han hørte lyden ovenfor oss såpass godt.

Nå har en tid gått, og jeg holder på å bli gal - jeg hører alle fotstegene til naboen i soverommet over mitt soverom, og naboen mener han ikke kan snu seg i senga engang, før jeg banker opp for at han skal være stille. Det samme gjør han dersom jeg har TV-volumet på mer enn 15 på internhøyttalerne, noe som er relativt lavt. Problemet her er at han er en gammel mann og er oppe og romsterer omtrent en gang i timen igjennom hele natta, og jeg hører all lyden fra at han reiser seg fra senga og går over gulvet. Borettslaget har krav om stilletid etter 11. Det er utrolig forstyrrende, og lyden er merkbar høy. Selv med støykansellerende hodetelefoner greier jeg ikke sitte på rommet og lese uten å høre romsteringen hans (har prøvd med både Bose QC25, Jabra Elite 85H og Sony WF1000XM3 propper). Dette går utover søvnkvaliteten min, og jeg greier ikke konsentrere meg ordentlig når jeg prøver å sitte og lese og gjøre skolearbeid. 

Casen her, er at jeg mener utleier bevisst har unnlatt å informere om lydproblemet på soverommet, og jeg er ganske sikker på at støyproblemet overstiger det som er lovlig i en bolig. Problemet er at vi, ifølge kontrakten, er bundet til leiligheten her frem til 31.07.2020, og jeg vet ikke om jeg klarer denne støyen veldig mye lenger. Jeg har bodd i leilighet tidligere noen år, men har aldri hatt problemer med støy fra naboene. Ikke noe som er i nærheten av dette i det hele tatt. Hvilke rettigheter har jeg som leietaker? Er dette noe jeg kan reklamere på og få avsluttet denne kontrakten? Kan jeg få redusert leiesum for betydelig lavere standard enn forventet? Vi har tross alt en form for binding. Leietaker har selv bodd her et år, og bør fullt ut være klar over hvor godt man hører naboen over. Derfor mener jeg utleier bevisst har unngått å oppgi denne informasjonen, og jeg håper jeg kan reklamere på en eller annen måte. Alle svar settes pris på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, del_diablo said:

Så for å konkludere: Du har klart å anskaffe en leilighet uten reel lydisolasjon.
Og naboen la merke til det først, og du etterpå.

Fantastisk.

Ja? Men dette er jo noe utleier helt klart burde ha visst om og opplevd selv ila. det året de selv bodde her? Da jeg ble fortalt at naboen kunne reagere dersom vi spilte høy musikk ved fest, betyr jo ikke dette at jeg skal høre alle bevegelsene naboen foretar seg på rommet over meg? Her mener jeg jo oppriktig at utleier har prøvd å begrense oppgitt informasjon om støy til betydelig høy musikk og bråk dersom vi fester etc., ikke at vi skulle høre alt naboen gjør. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har vært en del saker rundt støy på forumet her opp igjennom. Jeg har ikke sett noen avklarende regler, annet enn at det skal være stille mellom 23:00 og 07:00, og eventuelt alt annet som står i en kontrakt.

Det beste her ser ut til å være at du ber om et avklarende møte med utleier og nabo over, vær vennlig i tonen. Si at det er greit at det er som det er, og at du lover å være stille etter 23:00, også i helgene, og tar festene et annet sted, men da skal du også heller ikke høre -noen- ting ovenfra etter det samme tidspunktet. Hvis du gjør det da, så krever du oppsigelse av kontrakten fordi den var inngått uten at du ble opplyst om unødvendig høyt støyproblem, eller (som kanskje er litt uetisk) at gammel'n over flytter ut og noen som kan være stille flytter inn. Vær vennlig og snill, men konsekvent i dine krav. Vær åpen for forslag.

Men det virker jo som at dere har hatt en viss dialog alleréde, prøvd å finne en mellomgrunn, uten at det har ført frem. Da er det bare å bruke utleier som mediator. Men jeg ville slåss på dét at kontrakten er inngått på feil premisser, selv om det nødvendigvis ikke står noe sted i loven. Selvsagt ikke nevnt at det ikke står i loven, men bare sagt at det for eksempel er uetisk og uforsvarlig å leie ut så lydlytte boenheter uten å informére om det, særlig i dagens moderne marked.

Du kan jo også foreslå at utleier lydisolerer, men da blir det jo en massiv byggeprosess og du må likevel antageligvis flytte ut. Hvis ikke han/hun leier inn profesjonelle da, som gjør dette i løpet av 3-4 arbeidsdager. Men dét estimerer jeg til en omtrent 1% sjanse at skjer, for utleiere vil ikke bruke penger på noe de kan slippe.

Utover dette, har jeg bare to forslag, og det er å bruke disse øreproppene, som er geniale: https://www.clasohlson.com/no/Ørepropper-av-silikon/p/Pr340886000

Du kan anbefale dem til naboen også.

Skulle du bestemme deg for å bruke dem, anbefaler jeg å kjøpe denne også, for å skylle øra om morgenen etter søvn, man blir ganske tett i øra: https://www.apotek1.no/produkter/ballongsproyte-85ml-1stk-838474p

Siste råd er å ta kontakt med advokatvakt i nærmeste kommune. Google det.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Taurean said:

Det beste her ser ut til å være at du ber om et avklarende møte med utleier og nabo over, vær vennlig i tonen. Si at det er greit at det er som det er, og at du lover å være stille etter 23:00, også i helgene, og tar festene et annet sted, men da skal du også heller ikke høre -noen- ting ovenfra etter det samme tidspunktet.

Tusen takk for godt svar. Jeg har ikke hatt annen dialog med naboen over, enn å ha påpekt at jeg hører alt han foretar seg der oppe, uten at det har nådd igjennom. For å gjøre det klart, så har vi aldri arrangert fest eller noe slikt her, og det informerte vi også utleier om at vi ikke kom til å gjøre. Den éne gangen naboen kom ned og sa ifra, spilte vi musikk i 16-tiden på dagtid, men ellers har vi ikke bråkt noe på nattestid (utenom at naboen tydeligvis har hørt volumet fra TVen min på kvelden, uten at lyden har vært nevneverdig høy, nivå 15 av 100..). Så jeg vil ikke si vi støyer noe nevneverdig opp til han, men gudene vet hva han hører igjennom gulvet mtp. hvor mye jeg hører fra han. 

Jeg kan ikke se for meg at problemet vil forsvinne med mindre utleier lydisolerer hele leiligheten. Såklart må naboen kunne gå på do på natta - men at han skal gjøre det opptil flere ganger i timen, og at jeg hører at han snur seg i senga, er jo ikke til å leve med. Siden jeg postet innlegget har han vært oppe minst 5 ganger, og jeg hører absolutt alt. Nå skal vi ikke bo her mer enn 6 måneder til, så jeg ser ikke helt for meg at utleier begynner med omfattende lydisolering på så kort tidsperspektiv. Men jeg mener helt klart at utleier har unnlatt å oppgi viktig informasjon ifm. leieforholdet, og at støyen er såpass problematisk at jeg sliter med å sove og ikke klarer å konsentrere meg. Jeg føler også det blir problematisk å måtte gå rundt med ørepropper til alle døgnets tider... Støykansellerende hodetelefoner, slik de 3 jeg har forsøkt å bruke, bør jo være mer enn nok til å få vekk støyen fra at han romsterer der oppe - men det er åpenbart ikke nok. 

Lenke til kommentar

Aha, trodde det var snakk om sent på kveld. Jøye meg, også midt på dagen da. Dette mener jeg beboer over må finne seg i. Og hvis han overdriver til utleier, så må du bare be utleier komme bort og høre på nivået du spiller lyden, også må du gjerne be utleier over bruke lydopptaker for å ta opp hvor høy lyden er underfra, så du får det bevist, og ikke blir gjenstand for løgn. For du har naturligvis ingen interesse av å bli kastet ut.

Jeg ville også foreslått (glemte å nevne) at dere begge setter på litt lyd (på tur) og besøker hverandres leilighet, for å være sikre på hvor lytt det er. Kanskje ta med og foreslå til utleier også, sånn at det ikke er noen tvil lenger. Litt lyd må man finne seg i når man bor så tett innpå seg, i hvert fall på dagtid. Hvis han skal traske rundt om nettene, så må han også finne seg i at du lever litt og ikke tar så mye hensyn til lyd. At dere begge kan gi hverandre rom til å leve.

Det er jo trist også, fyren har sikkert bodd der lenge, og er eldre, så jeg unner'n jo ikke å bli kasta ut. Det er i bunn og grunn utleiers feil, som ikke tenker på disse tingene og bare gir f, tenker bare penger.

Det høres jo veldig slitsomt ut for deg ja. Jeg hadde aldri klart å leve sånn. At man føler at naboen hører hver minste ting man gjør.

Det kan hende det finnes noe i jussen jeg ikke har fått med meg etter mange slike saker opp igjennom. Jeg har bare ikke sett noe avklarende svar. Ta kontakt med advokatvakt.

Du må bare bestemme deg for å om du skal slåss for å fortsette å bo der, for å få det støyisolert (det behøver ikke ta så forferdelig lang tid, hvis det er profesjonelle som kanskje jobber kveldstid også), eller få utleier til å legge press på beboer over til å være stille, eller om du skal slåss for å få hevet kontrakten og finne et nytt og mer støyfritt sted å bo.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Taurean said:

Aha, trodde det var snakk om sent på kveld. Jøye meg, også midt på dagen da. Dette mener jeg beboer over må finne seg i. Og hvis han overdriver til utleier, så må du bare be utleier komme bort og høre på nivået du spiller lyden, også må du gjerne be utleier over bruke lydopptaker for å ta opp hvor høy lyden er underfra, så du får det bevist, og ikke blir gjenstand for løgn. For du har naturligvis ingen interesse av å bli kastet ut.

Av det jeg har skjønt, er ikke naboen over irritert over lydnivået fra oss, han har ikke klaget til utleier som jeg har fått beskjed om. Vi har naturligvis ikke spilt musikk i den delen av leiligheten som er under hans leilighet etter denne hendelsen på dagtid, kun i underetasjen vår (vi har to etasjer). Jeg har heller ikke klaget til utleier enda, men nå begynner dette å gå meg veldig på nervene. Livssituasjonen min har endret seg litt, og jeg kunne godt tenkt meg å heller flytte ut enn å fortsette med dette her. Jeg ser for meg at lydisolering blir en omfattende oppgave. Jeg får nesten høre litt rundt, men jeg kan ikke begripe om dette skal være akseptabelt støynivå i en leilighet, særlig mtp. at utleier ikke har nevnt noe om det. Igjen; hvert minste lille skritt og at han snur seg i sengen omtrent dundrer ned til mitt soverom. Han jeg bor med var en lang tid overbevist om at naboen gikk rundt med tresko, for lyden av at naboen er i live i etasjen over er ikke til å gå glipp av. Det er så markant at vi til tider kan høre det ned til den nederste etasjen vår igjennom headsett, dersom naboen er i stua og holder på med ett eller annet. Men det problematiske her er først og fremst all støyen om natta. 

Lenke til kommentar

Da ville jeg tatt en vennlig prat med utleier og bare prøvd å få flytta fortest mulig. Det er surt, men sånn er det. Man lever og lærer. Det burde vært et tilsyn man kunne meldt fra om sånne ting til, så det ble utøvd press mot regjeringen, så de innførte mye strengere lover og regler rundt det her og det ble håndhevd i praksis, med for eksempel målinger og bøter hvis det ikke ble gjort noe rundt det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke vont ment.

En ting jeg undrer på siden du nevner at du hører at naboen over deg snur seg i senga. Da begynner jeg og tenke. Da har du selv dyrket super hørsel. Det kan være en ting. Har hørt at det går ann å dyrke det, hvis man konsentrerer på det laveste lyden i lang nok tid, til det faktisk blir irriterende. Men, jeg vet ikke, det er du som vet best. ? Dette er bare min hypotese.

Endret av TheDarkSapling - SCM
Lenke til kommentar

I utgangspunktet har jeg hørt om mye rart som er leid ut til studenter. Jeg har selv hatt "pappvegger" på begge sider av rommet mitt, med de ulempene som kommer av det.

I dette tilfellet nevner du borettslag. Isåfall bruker det da å være en grei standard på bygget, med ihvertfall noe isolasjon mellom leilighetene? Hvilket type bygg er det? Murblokk? 4-mannshus i tre?

Hvis en har bodd i en god murblokk eller et nyere trehus, så kan det være en er bortskjemt mtp støy. Men å høre naboen snu seg i senga er ikke innafor...

 

Edit: Ta opptak av naboen som snur seg / bråker. Da har du dokumentasjon i tilfelle dere vil flytte ut.

Endret av Axefjord
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er i alle fall klart at støyproblematikken i dette tilfellet er høgst reell for begge partar. Når du høyrer naboen over snu seg i senga så høyrer også naboen deg når du har TV-volumet på 15 (kva enn no det betyr relativt sett).

Vanlegvis så er problematikken at den eine naboen er overfølsom for lydar og den andre naboen produserer støy i det ytre skiktet av det som må reknast som heilt normal livsutfoldelse i tettbygd strøk.

 

Å påberope dette som ein mangel etter husleigelova er nok beste måten for deg å gripe ann situasjonen ettersom du er leigetakar.
Om utleiger har gitt uriktige eller manglande opplysningar etter huseleigelova §§ 2-3 og 2-4 vil være ei vurderingssak basert på kva utleigaren faktisk har sagt til dere om støy/lydisolasjon (samt kva av disse opplysningane som kan bevisast eller sannsynleggjerast).
Eg tek det som gitt at du parafraserer kva utleiger har fortalt, og at det du viser til i innlegget ikkje er eit direkte sitat.

Ein mangel skal utleiger rette opp med mindre det medfører urimeleg kostnad eller ulempe, det unntaket kan være relevant her alt etter kva som må til for å utbetre mangelen.

Vesentleg misleghold av leigeavtalen kan gi grunnlag til å heve leigeavtalen etter § 2-12. Spørsmålet er om utleiger har gitt feilaktige eller manglande informasjon på ein slik måte at det gir deg hevingsrett.

Lenke til kommentar
5 hours ago, TheDarkSapling - SCM said:

Ikke vont ment.

En ting jeg undrer på siden du nevner at du hører at naboen over deg snur seg i senga. Da begynner jeg og tenke. Da har du selv dyrket super hørsel. Det kan være en ting. Har hørt at det går ann å dyrke det, hvis man konsentrerer på det laveste lyden i lang nok tid, til det faktisk blir irriterende. Men, jeg vet ikke, det er du som vet best. ? Dette er bare min hypotese.

Det er naboen selv som påstår at han bare snur seg i senga, for meg høres det mer ut som ommøblering, det var slik jeg beskrev det i starten da jeg oppdaget at det var såpass lydt. Jeg har aldri hørt en seng som lager så mye lyd i hele mitt liv, så jeg forstår egentlig ikke at det er mulig at han bare snur seg i senga. Men det bråker såpass mye at jeg kan høre det igjennom støykansellerende hodetelefoner. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Axefjord said:

I dette tilfellet nevner du borettslag. Isåfall bruker det da å være en grei standard på bygget, med ihvertfall noe isolasjon mellom leilighetene? Hvilket type bygg er det? Murblokk? 4-mannshus i tre?

Hvis en har bodd i en god murblokk eller et nyere trehus, så kan det være en er bortskjemt mtp støy. Men å høre naboen snu seg i senga er ikke innafor...

Det er et borettslag ja, og ikke en typisk utleieleilighet for studenter. Man kunne fint bodd en voksen familie der. Vi betaler 14.500,- i måneden pluss strøm for 76 kvadrat (ca. 55 i hoved-etasje og 21 i under-etasje). Boligen er et mur/betong-bygg, og leiligheten vår fremstår som relativt nyoppusset. Det er vel 4 etasjer i bygget, og vi har de to nederste. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Taurean said:

Fyf ^^ 14 500 og fremdeles så lytt .. Galematias. Utleier burde skamme seg!

Ja, jeg mener jo helt klart at jeg burde kunne forvente at leiligheten er i ok stand til denne prisen. Når utleier da sier at støy kun er et problem dersom vi spiller høy musikk, og at vi må være litt forsiktige med å arrangere "party" uten å si ifra til naboene, så er jo dette innenfor hva man kan forvente vil være forstyrrende for naboen. Men når vi hører hans skritt to etasjer ned i stua, og at han snur seg i senga og går på rommet om natta, så mener jeg dette er noe utleier burde sagt veldig tydelig ifra om før vi undertegnet kontrakt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike saker som dreier seg om dårlig lydisolasjon til/fra utleieboliger dukker forholdsvis ofte opp. Leietaker har i praksis veldig lite han/hun skulle sagt. Det er trist.

I nybygg er det jo krav til slikt, og disse kravene kan også bli gjort gjeldende ved større ombygginger/rehabilitering. Problemet er at det først og fremst er en sak mellom byggherre/huseier og utbygger/tømrer/entreprenør. Leietaker er i såfall prisgitt at huseier tar tilbakemeldinger på alvor og forfølger saken videre mot de som har bygd.

Et lite hjertesukk dette, som ikke hjelper TS stort, men kanskje kjekt å vite.

Mange som klager på lydforhold bor også i bygg som ikke tilfredsstiller minimumskravene, så det hjelper ikke å skjerpe disse heller. Mange utbyggere "bygger som de alltid har gjort", uavhengig av krav.

Lenke til kommentar
4 hours ago, ovstebo said:

Slike saker som dreier seg om dårlig lydisolasjon til/fra utleieboliger dukker forholdsvis ofte opp. Leietaker har i praksis veldig lite han/hun skulle sagt. Det er trist.

 

Men hva med (husleieloven):

Quote

§ 5-2.Ro og orden

Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.

Hvis det er urimelig at utleier skal utbedre dette, så må vel iallefall dette være grunnlag for at leietaker kan si opp kontrakten?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...