Gå til innhold

Hvis du vant 100 millioner; hva ville du gjort?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpt bygård. Hadde ikke trengt å generere mer enn et par millioner I året I leieinntekter. Spart 6-8.000 I pensjonssparing til min datter som er sykepleier. Da hun skal gå av med pensjon er det lite å få I fra staten om 35-40 år. Det er noe alle unge bør tenke på. Så hadde jeg satt resten på sparekonto/spart I fond. 

Så skulle jeg fortsette å reise og besøkt enda flere land. Mer konkret er det vanskelig å bli, da en ikke vet hva morgendagen bringer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 11.2.2020 den 4.04):

Blitt en lokal investor og magnat, gjort noe for landet. Bygd solide selskaper og trygge arbeidsplasser, ansatt folk ut fra skolen og håndfølgt dem. Blitt en leder. Slåss for å innføre det her i skolen (økonomi, psykologi, livsvisdom, lederskap).

Hva anser du som trygge selskap og sikre arbeidsplasser I dag? Hvilke bransje ville du satset på?

(Måtte kikke på TS sitt innlegg igjen og det var 100 millioner som var gevinsten)

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (38 minutter siden):

Hva anser du som trygge selskap og sikre arbeidsplasser I dag? Hvilke bransje ville du satset på?

(Måtte kikke på TS sitt innlegg igjen og det var 100 millioner som var gevinsten)

Ting som trengs både i gode og i dårlige tider. Praktiske yrker. Håndverkeryrker (tømrer, snekker, murer, rørlegger, elektroniker etc), pleietjenester, frisør, bilverksteder. Og holde det halvveis smått, ikke for stort. Så lenge det går rundt og lager en viss fortjeneste, så er det godt nok. 1000-års perspektiv er nøkkelen, ikke å tjene en liten formue og slå dritten konk og gi f i alle andre. Samfunnet er én enhet, vi er alle avhengige av hverandre, alle er i familie. Så da er nøkkelen å jobbe for fellesskapet og ikke seg selv.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (16 minutter siden):

Ting som trengs både i gode og i dårlige tider. Praktiske yrker. Håndverkeryrker (tømrer, snekker, murer, rørlegger, elektroniker etc), pleietjenester, frisør, bilverksteder. Og holde det halvveis smått, ikke for stort. Så lenge det går rundt og lager en viss fortjeneste, så er det godt nok. 1000-års perspektiv er nøkkelen, ikke å tjene en liten formue og slå dritten konk og gi f i alle andre. Samfunnet er én enhet, vi er alle avhengige av hverandre, alle er i familie. Så da er nøkkelen å jobbe for fellesskapet og ikke seg selv.

Ville ikke det mest lønnsomme vært å investere I bolig og gitt folk muligheter til å bo litt rimeligere?

Blir en voldsom administrasjon å drifte alt det du ramser opp. Tanken er kanskje god, men skal dine håndverkere, bilmekanikere, sykepleiere og frisører ha tarifflønn? Håper du vil lønne de bra da. 

Yrkene du nevner sliter. Mange går konk og du vil operere I I et marked med en brutal konkurranse hvor det kun er kjeder, store, gamle og veletablerte firmaer som overlever. 

 

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (16 minutter siden):

Ville ikke det mest lønnsomme vært å investere I bolig og gitt folk muligheter til å bo litt rimeligere?

Blir en voldsom administrasjon å drifte alt det du ramser opp. Tanken er kanskje god, men skal dine håndverkere, bilmekanikere, sykepleiere og frisører ha tarifflønn? Håper du vil lønne de bra da. 

Yrkene du nevner sliter. Mange går konk og du vil operere I I et marked med en brutal konkurranse hvor det kun er kjeder, store, gamle og veletablerte firmaer som overlever. 

 

Jo så klart, å være en ansvarlig boligforvalter er ingen dårlig idé. Igjen, ikke for å bli steinrik, men for å gjøre noe for samfunnet.

Administrasjon? ^^ Er det ikke derfor man har en regnskapsfører? Selvsagt er riktig lønn en viktig faktor. Men også trygge arbeidsforhold og normal arbeidsflyt, ikke overpress og utnytting.

Jeg tror på at kvalitet og soliditet overlever. Drifter man ting godt, så får folk tillit, og det vil gå rundt. Jungeltelegrafen lever fremdeles i beste velgående.

Jeg skulle få bilen gjennom en eu-kontroll en gang, tok det på et tilfeldig firma. De skulle ha 4000 + 1 times jobb for å skifte en lambda-sonde. Tok en time i et annet verksted, der varmet de opp bilen -før- de målte, og da var verdiene under. Spurte på jobben, og de sa at det første firmaet var en kjeltringbedrift uten like. Så der har du det. Jeg dro aldri dit igjen.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 minutt siden):

Administrasjon? ^^ Er det ikke derfor man har en regnskapsfører?

En regnskapsfører styrer ikke med lønn, ferier, sykmeldinger, oppfølging, opplæring, innbetaling av arbeidsgiveravgift, moms, kursing, HMS arbeid, planlegging, anbud, møtevirksomhet, kontraktsforhandlinger osv osv

Det er IKKE lett å drive én bedrift I norge I dag, men du vil drive mange.

Lykke til. Men dette var jo bare en ønsketenkning fra TS. Virkeligheten. ..Den er nok noe annerledes enn fantasiverden ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (54 minutter siden):

En regnskapsfører styrer ikke med lønn, ferier, sykmeldinger, oppfølging, opplæring, innbetaling av arbeidsgiveravgift, moms, kursing, HMS arbeid, planlegging, anbud, møtevirksomhet, kontraktsforhandlinger osv osv

Det er IKKE lett å drive én bedrift I norge I dag, men du vil drive mange.

Lykke til. Men dette var jo bare en ønsketenkning fra TS. Virkeligheten. ..Den er nok noe annerledes enn fantasiverden ? 

Og hva så? ^^ -NOEN- klarer det jo ... så umulig er det ikke. Det er bare lederskap. Ansette riktige folk og ha en riktig holdning. Kunsten lærer man etter hvert. Gjelder bare å ha sunn fornuft i bunn, hele tiden. Ta seg tid til å forstå alt.

Siden du vet det så godt, hvorfor deler du heller ikke din visdom i stedet for å drive å prøve å stille meg til veggs og få meg til å se ut som en idiot? Vitner smått om heller dårlige personlige egenskaper.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Og hva så? ^^ -NOEN- klarer det jo ... så umulig er det ikke. Det er bare lederskap. Ansette riktige folk og ha en riktig holdning. Kunsten lærer man etter hvert. Gjelder bare å ha sunn fornuft i bunn, hele tiden. Ta seg tid til å forstå alt.

Siden du vet det så godt, hvorfor deler du heller ikke din visdom i stedet for å drive å prøve å stille meg til veggs og få meg til å se ut som en idiot? Vitner smått om heller dårlige personlige egenskaper.

Det er muligens erfaring som gjør at jeg skriver som jeg gjør. Jeg kan ikke ta ansvaret for om du føler deg som en idiot, men da jeg stilte noen spørsmål rundt din tankegang kunne du valgt om du ville ta det som lærdom /noe å tenke over, eller tolke det som om jeg var ute etter deg. Ditt valg at du valgte det siste.

Men med 100 millioner som var et tankeeksperiment her, så er det søkt og skulle starte bilverksted, frisørsalong, byggefirma, omsorgsfirma osv som du nevnte du ville. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Taurean skrev (43 minutter siden):

Og hva så? ^^ -NOEN- klarer det jo ... så umulig er det ikke. Det er bare lederskap. Ansette riktige folk og ha en riktig holdning. Kunsten lærer man etter hvert. Gjelder bare å ha sunn fornuft i bunn, hele tiden. Ta seg tid til å forstå alt.

Siden du vet det så godt, hvorfor deler du heller ikke din visdom i stedet for å drive å prøve å stille meg til veggs og få meg til å se ut som en idiot? Vitner smått om heller dårlige personlige egenskaper.

En god leder kan ikke oppføre seg som Rhino Thue hver gang det butter litt imot. 

Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (51 minutter siden):

Det er muligens erfaring som gjør at jeg skriver som jeg gjør. Jeg kan ikke ta ansvaret for om du føler deg som en idiot, men da jeg stilte noen spørsmål rundt din tankegang kunne du valgt om du ville ta det som lærdom /noe å tenke over, eller tolke det som om jeg var ute etter deg. Ditt valg at du valgte det siste.

Men med 100 millioner som var et tankeeksperiment her, så er det søkt og skulle starte bilverksted, frisørsalong, byggefirma, omsorgsfirma osv som du nevnte du ville. 

Du kan ta ansvaret for hvordan du skriver til folk. Har du visdom og erfaring, så del det med vennlighet og respekt, ikke driv og still folk til veggs for å drite dem ut.

Jeg pleier å gjøre det når folk stiller intelligente spørsmål. Men ett kriterie til for at jeg skal ta til meg lærdom fra andre, er at de viser respekt. Hvis de ikke gjør det, så vet jeg at de ikke er til å stole på, så da tar jeg ikke til meg lærdom, uansett hvor "vist" det -fremstår- å være. Det -må- være respekt i bunn.

Hvorfor er det søkt? Er ikke 100 mill nok? Men i tillegg til penger, så er det jo personen(e) bak som spiller en rolle, igjen 50/50-filosofien min. Ikke at jeg idoliserer Røkke, men for å ta han som et eksempel; Tar du fra han alle penga og aktivaene han har, så går det 1-2 år, så er han på beina igjen, for han vet hvordan han skal gå frem. Sjansen er i hvert fall større for at han skal det enn at noen som ikke har kunnskap rundt emnet skal få det til.

Alle kan lære forretningsdrift, det er derfor jeg vil ha det inn som fag i skolen. Fag som psykologi og økonomi må inn som fag, så alle kan utvikle disse sidene av seg selv, og det ikke bare kommer ned til tilfeldigheter.

Hvor mange ser du som vinner i lotto, som sier de skal kjøpe seg hus, hytte, bil og reise på ferie, og dele ut penger til familie? Hvor mange sier de skal starte forretninger og gjøre noe for samfunnet? Kortsiktige verdier vinner over langsiktige. Og sånn går karusellen rundt, de rike blir rikere og fattige og middelklassen blir fattigere. Staten skal liksom utlignede forskjellene, men det er ikke det som skjer i verden enn så lenge. Mer skremmende er det at sånne som Trump kommer til makta, at det finnes så mange som faktisk stemmer på en som han, som kjøper opp alt av rettssystem og advokater og manipulerer og korrumperer systemet. Det er lett skremmende.

 

Gadden skrev (16 minutter siden):

En god leder kan ikke oppføre seg som Rhino Thue hver gang det butter litt imot. 

Hvem er rhino thue og hvorfor skal jeg bry meg om hvem det er? ^^ "Butter litt imot", det er et diskusjonsforum, ikke jobb ^^ Uansett liker jeg å prøve å løse problemer, ikke feie dem under teppet.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Taurean skrev (3 minutter siden):

Staten skal liksom utlignede forskjellene

Der har vi ulik oppfatning. 

Slik jeg ser det så skaper staten forskjellene. 

Da du drar rekke inn her, som begynte på 80 tallet...eller thon på 40 tallet. ..

Folk som har solide bedrifter har brukt årevis på å bygge de. De har også blomstret på gunstig tidspunkt. Du nevner også 50/50 filosofi, hva nå enn det er.

Jeg drev med salg en gang I bransje med sterk konkurranse. Da jeg ikke lengre hadde 3 gangen var det ingen vits lengre. Det koster flesk å ha folk I jobb, det koster å drive en virksomhet. 

Hva koster det en arbeidsgiver å lønne en ansatt med 200 kr timen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roy hansen skrev (2 timer siden):

En regnskapsfører styrer ikke med lønn, ferier, sykmeldinger, oppfølging, opplæring, innbetaling av arbeidsgiveravgift, moms, kursing, HMS arbeid, planlegging, anbud, møtevirksomhet, kontraktsforhandlinger osv osv

Jo, ofte er det nettopp de tingene jeg ikke har strøket over en regnskapsfører styrer med, i tillegg til regnskapet selvsagt.

Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (30 minutter siden):

Jo, ofte er det nettopp de tingene jeg ikke har strøket over en regnskapsfører styrer med, i tillegg til regnskapet selvsagt.

Regnskapsføreren oppgave er i hovedsak å holde orden på økonomirapporteringen og føre et regnskap for bedriften. ... Ved siden av å holde orden på regnskapet kan regnskapsfører også arbeide med fakturering, betaling av regninger, utbetaling av lønn og sortere og loggføre andre billag.

men I små bedrifter er ikke en regnskapsfører nyttig å betale timer for, til også å behandle lønn. I større bedrifter ja

Lenke til kommentar
4 hours ago, Taurean said:

Ting som trengs både i gode og i dårlige tider. Praktiske yrker. Håndverkeryrker (tømrer, snekker, murer, rørlegger, elektroniker etc), pleietjenester, frisør, bilverksteder. Og holde det halvveis smått, ikke for stort. Så lenge det går rundt og lager en viss fortjeneste, så er det godt nok. 1000-års perspektiv er nøkkelen, ikke å tjene en liten formue og slå dritten konk og gi f i alle andre. Samfunnet er én enhet, vi er alle avhengige av hverandre, alle er i familie. Så da er nøkkelen å jobbe for fellesskapet og ikke seg selv.

 

Edle tanker der; gjøre noe for fellesskapet, ved å benytte 100 mill til å starte opp virksomheter innenfor praktiske yrker?

Det er ikke slik at folk går oftere til frisør selv om du bruker noen av de 100 mill til å starte en ny frisørsalong. Det betyr bare at de andre frisørene får mindre omsetning, i ytterste konsekvens vil en gå konkurs. Hvordan skal de klare å konkurrere mot noen som har vunnet 100 mill og kan drive virksomhet på helt andre vilkår?

Gjør du noe for fellesskapet ved å konkurrere ut andre virksomheter ved å kunne spille etter helt andre regler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...