Jump to content
Sign in to follow this  
magiga

Dette har vært ingeniørenes viktigste kriterier i bestillingen av de nye Oslotrikkene

Recommended Posts

Stemmer det at det er færre sitteplasser i de nye trikkene? I såfall vil jo det forklare den økte kapasiteten..

  • Like 3

Share this post


Link to post

Kravet burde vært at de gikk på gummihjul, ikke hadde pantograf og at de fleste hadde batteripakker ombord.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse

Hva med komfort? Det viktigste for meg om jeg skal reise kollektivt er at det er på linje med bilen min. Altså et komfortabelt sete, helst med god sidestøtte og plass til nabosetet slik at vi ikke sitter nærmest oppå hverandre, et klimaanlegg som gir svalt klima om sommeren og varme om vinteren, og vogner som ikke lager mye støy når den kjører av gårde. Og aller helst burde den vært avskåret fra annen trafikk slik at hastigheten kan være så høy som mulig.

Edited by FrihetensRegn
  • Like 3

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (49 minutter siden):

Hva med komfort? Det viktigste for meg om jeg skal reise kollektivt er at det er på linje med bilen min. Altså et komfortabelt sete, helst med god sidestøtte og plass til nabosetet slik at vi ikke sitter nærmest oppå hverandre, et klimaanlegg som gir svalt klima om sommeren og varme om vinteren, og vogner som ikke lager mye støy når den kjører av gårde. Og aller helst burde den vært avskåret fra annen trafikk slik at hastigheten kan være så høy som mulig.

🤣 komfort... på kollektiv... 😂 det var dagens beste spøk!

  • Like 2

Share this post


Link to post
3 minutes ago, JØI said:

🤣 komfort... på kollektiv... 😂 det var dagens beste spøk!

Aldri reist med tog altså?

Share this post


Link to post
32 minutes ago, PingEnt said:

Aldri reist med tog altså?

Lokaltogene har også blitt dårligere; de nye togene har seter som er mye værre end de gamle svenskevognene.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, tigerdyr said:

Lokaltogene har også blitt dårligere; de nye togene har seter som er mye værre end de gamle svenskevognene.

Finnes andre togsystemer i verden enn lokaltogene i Osloregionen også.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Just now, PingEnt said:

Finnes andre togsystemer i verden enn lokaltogene i Osloregionen også.

Syns du flytter deg veldig langt fra topic når du vil dra inn togsystemer fra resten av verden, men deg om det. 

Har reist mye med tog i Japan og det funket bra, men slik vil det aldri kunne bli her. 

Share this post


Link to post
22 minutes ago, tigerdyr said:

Syns du flytter deg veldig langt fra topic når du vil dra inn togsystemer fra resten av verden, men deg om det. 

Har reist mye med tog i Japan og det funket bra, men slik vil det aldri kunne bli her. 

Det var JØI som lo av at kollektivtransport skulle ha komfort. Det er nok av eksempler rundt om i verden at selv lokaltogene og trikkene kan ha mye komfort. Synes det var greit innenfor tråden det jeg.

 

Hvorfor vil det aldri kunne bli slik her?

Edited by PingEnt
  • Like 2

Share this post


Link to post
PingEnt skrev (1 time siden):

Aldri reist med tog altså?

Jepp! Komfort? På tog? I Norge? ☺️😊😅😂🤣

Share this post


Link to post
JØI skrev (2 timer siden):

Kravet burde vært at de gikk på gummihjul, ikke hadde pantograf og at de fleste hadde batteripakker ombord.

Og at de var designet av en amerikaner!

Share this post


Link to post
frohmage skrev (12 timer siden):

Og at de var designet av en amerikaner!

Nja, han er opprinnelig Sør-Afrikaner, deretter Kanadier, og først i senere år Amerikaner. 

Share this post


Link to post

Trikken er treg, ueffektiv og hver eneste måned er det en eller annen trikk som kolliderer med en bil, buss eller syklist. Da stopper hele linjen til den trikken som kolliderte fordi trikkene bak ikke kan kjøre forbi. Trikken er også dyr i vedlikehold da trikkeskinnene må graves opp ca. hvert tiende år. T-bane er mye mere effektivt, de tilbakelegger samme distanse på 1/4 av tiden. Nye t-banelinjer burde bygges og trikken fases ut. Linjen til Holtet burde konverteres til t-baneline og kobles på t-banen ved Galgeberg, Homansbyen t-banestasjon burde bygges, når nytt dobbeltspor for togen mellom Oslo og Lysaker er klart bør Elisenberg stasjon åpnes, så kan man legge ned trikken på Frogner. Ny sentrumstunnel gir t-banestasjon nederst på Grünerløkka.

Sats på tog og t-bane, ikke trikk, hilsen gammel trikkependler.

  • Like 4

Share this post


Link to post
FrihetensRegn skrev (16 timer siden):

Hva med komfort? Det viktigste for meg om jeg skal reise kollektivt er at det er på linje med bilen min. Altså et komfortabelt sete, helst med god sidestøtte og plass til nabosetet slik at vi ikke sitter nærmest oppå hverandre, et klimaanlegg som gir svalt klima om sommeren og varme om vinteren, og vogner som ikke lager mye støy når den kjører av gårde. Og aller helst burde den vært avskåret fra annen trafikk slik at hastigheten kan være så høy som mulig.

Og jeg vil vinne i denne ukens Viking lotto.

 

1SNGGEPG skrev (42 minutter siden):

Elisenberg stasjon åpnes

Visste ikke før jeg leste svaret dit at det var en nesten ferdig togstasjon der. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Elisenberg_stasjon

Share this post


Link to post

Litt på soden, men likevel: I London kan man bruke contact less på all kollektivtrafikk. Dette fungerer kjempebra og mye bedre enn app-styret man stort sett har i Norge.

  • Like 2

Share this post


Link to post
Ventil skrev (1 minutt siden):

Litt på soden, men likevel: I London kan man bruke contact less på all kollektivtrafikk. Dette fungerer kjempebra og mye bedre enn app-styret man stort sett har i Norge.

I Oslo og Akershus har man hatt samarbeidet om Ruter og følgelig en app å forholde seg til. Det har vært ganske enkelt hvis en reiser mye med kolletktivt. EnTur skal, iallefall etter planen, innføre en helhetlig løsning for hele landet slik at det blir færre apper å forholde seg til.  

Share this post


Link to post
6 minutes ago, Ventil said:

Litt på soden, men likevel: I London kan man bruke contact less på all kollektivtrafikk. Dette fungerer kjempebra og mye bedre enn app-styret man stort sett har i Norge.

I beg to differ. Hva er komplisert med å bruke en app? Når Entur blir ferdig, har man én app for hele Norge. Lite kommer til å bli enklere enn det.

Share this post


Link to post
2 hours ago, PingEnt said:

I beg to differ. Hva er komplisert med å bruke en app? Når Entur blir ferdig, har man én app for hele Norge. Lite kommer til å bli enklere enn det.

Under forutsetning av at man er ung og norsk.  Kontaktløst kort er i virkeligheten et mye bedre alternativ totalt sett og går ikke tom for batteri.

Hvis man f.eks. i Japan måtte bruke en app for å bruke off. transport ser jeg for meg at det hadde vært ekstremt vanskelig for utlendinge å komme noe vei.  Istedet brukte jeg et kontaktløst kort (Suica) som kunne brukes overalt og det fungerte veldig bra.  Alle brukte det eller et tilsvarende kort.  

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...