Gå til innhold

Teslaen fikk bensinmotor – og ble 250 kilo lettere


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (7 minutter siden):

Men har noen tenkt på hvor stor monipol tesla faktisk har? Foreløpig er det billig å lade med tesla men hvor lenge? For tesla begynte først med gratis ladning til alle model S\X Nå har de betynt å ta betalt for nye biler, tror i fremtiden kan økes i pris er bare usikkert hvor mye, for det er lite konkuranse de fleste andre er nok vesentlig dyrere en tesla.

Finnes vel sikkert noen komunale ladeplasser eller på hotel\campingplass, men er usikkert på pris på disse, enkelte steder kan man muligens kun betale parkeringsplass og få strømmen inkludert, men er vel lite tilbud på slike er kun 3-4 elbilplasser på de fleste parkeringsplassene. Så man må nok se langt etter gratis eller billig strøm.

Det spiller egentlig ingen rolle om den som priser seg ut heter Ionity eller Tesla. Uansett navn løser man det enkelt ved å velge en annen tilbyder.

Nå spår jeg at din neste påstand blir at alle tilbyderne rotter seg sammen med et storstilt prissamarbeids-konspirasjon med helt vanvittige priser. Da fyller man 80-90% av sitt årlige reisebehov på vei med elbilen, altså stort sett korte turer hjemmefra, og så kjører man langturene med bensin/diesel-bil. Resultatet blir at tilbyderne må skru ned prisene for å få omsetning og lønnsomhet. Med andre ord - pust rolig - vær trygg på at markedet for hurtiglading også vil fungere i framtida. Ionity finner forhåpentligvis ut hvordan markedsmekanismene fungerer etter hvert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bjarne Kastanjenøtt skrev (4 minutter siden):

Når batteriet er så lite vil det ikke kunne levere effekten som en Tesla Model 3 er kjent for. For eksempel 0-100 på 5,7 sekunder (for denne tregeste av alle Teslaer). Tipper det er mer 0-100 9 eller 10 sekunder. At den ikke kan kjøre på kun batteridrift over 65 kmt gjenspeiler også dette.

Men nå gir vel neppe tesla garanti for hurtilading og ytelsen kan bli dårligere etter software oppdateringer, og om hurtiglading ytelsen kan bli redusert over tid. Så betaler man billigere bil kan man ikke forvente samme, men slik rykte tesla har ville jeg valgt kinesisk priatkopi hvis mulig, servicen er nok like dårlig. Men er usikkert med selvkjøring og skjermen om det er samme.

Lenke til kommentar
Bjarne Kastanjenøtt skrev (9 minutter siden):

Når batteriet er så lite vil det ikke kunne levere effekten som en Tesla Model 3 er kjent for. For eksempel 0-100 på 5,7 sekunder (for denne tregeste av alle Teslaer). Tipper det er mer 0-100 9 eller 10 sekunder. At den ikke kan kjøre på kun batteridrift over 65 kmt gjenspeiler også dette.

Når batteriet reduseres til 1/3 kan du enkelt estimere aksellerasjonen til 3 ganger lengre. Altså 5,7 *3 = 17,1 sekunder og så trekke fra ca 15% siden kjøretøyet har blitt 15% lettere. Altså rundt 14,5 sekunder fra 0-100. Altså ganske midt i sjiktet for rimelige fossilbiler. Jeg skjønner ikke hvorfor de skriver at fossilmotoren slår inn ved 65 km/t, muligens bare et enkelt regnestykke for topphastighet på 200 delt på 3, men nå er ikke motoreffekt lineært med hastighet så det blir nok feil. Uansett, så er dette bare en konseptbil for å vise hva som kan være mulig om man bygger en god plugin-hybrid. En faktisk ferdigstilt og salgsklar bil, antagelig fra et annet merke enn Tesla, som er optimalisert slik de viser i konseptet vil nok ha helt andre karakteristikker.

Konseptbilen kunne like gjerne sammenlignet seg med en nåværende pluginhybrid for å vise hvor dårlig den nåværende er. Dagens plugin-hybrider er dessverre tragiske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dagens plugin-hybrider er designet som en vanlig fossilbil, der batteri og elmotor nærmest er en tilleggs-vorte "hjelpemotor" på fossilsystemet. Motorene er designet for variabelt turtall (= dårlig virkningsgrad) og variabelt pådrag (= også her dårlig virkningsgrad, spesielt på normalt pådrag). Det gjør motorene alt for store, tunge og inneffektive i forhold til hva de kunne vært.

Plugin-hybrider burde vært designet rundt elmotoren og batteriet til hovedframdrift og bare hatt en liten og lett generator a ~20 kW med konstant turtall og pådrag til opplading av batteriet når SoC går under et visst nivå eller sjåføren overstyrer det. Batteriet burde gi nok rekkevidde til at daglig småkjøring kan gjøres 100% elektrisk. For noen betyr det 50 km, for andre 100 eller 150 km, så det burde finnes flere varianter.

Fornøyd med begrunnelsen? ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Simen1 said:

Når batteriet reduseres til 1/3 kan du enkelt estimere aksellerasjonen til 3 ganger lengre. Altså 5,7 *3 = 17,1 sekunder og så trekke fra ca 15% siden kjøretøyet har blitt 15% lettere. Altså rundt 14,5 sekunder fra 0-100. Altså ganske midt i sjiktet for rimelige fossilbiler.

Nei, du kan ikke regne det ut på den måten. En slik utregning tar ikke hensyn til at akselerasjon begrenses av evnen til å levere effekten til bakken. Jo mer effekt en bil får, jo mer begrensende er friksjon.

For å si det slik, å øke fra f.eks 100 kW til 200 kW på en gitt bil kan gi null forbedring på 0-30 km/t, ettersom traction control holder effekten nede, slik at man ikke pulveriserer dekkene. Da gir en dobling av effekten *mindre* enn en halvering av tiden på 0-100 km/t, og man kan gå fra f.eks 8 sekunder til 5 sekunder. Det samme gjelder om man reduserer effekten - man får utnyttet den lavere effekten bedre, slik at tiden ikke øker tilsvarende reduksjon i effekt.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Dagens plugin-hybrider er designet som en vanlig fossilbil, der batteri og elmotor nærmest er en tilleggs-vorte "hjelpemotor" på fossilsystemet. Motorene er designet for variabelt turtall (= dårlig virkningsgrad) og variabelt pådrag (= også her dårlig virkningsgrad, spesielt på normalt pådrag). Det gjør motorene alt for store, tunge og inneffektive i forhold til hva de kunne vært.

Plugin-hybrider burde vært designet rundt elmotoren og batteriet til hovedframdrift og bare hatt en liten og lett generator a ~20 kW med konstant turtall og pådrag til opplading av batteriet når SoC går under et visst nivå eller sjåføren overstyrer det. Batteriet burde gi nok rekkevidde til at daglig småkjøring kan gjøres 100% elektrisk. For noen betyr det 50 km, for andre 100 eller 150 km, så det burde finnes flere varianter.

Fornøyd med begrunnelsen? ;)

De som ønsker en slik bil har hatt mulighten til å kjøpe eksempelvis BMW i3 REX. Det har ikke vært en stor suksess.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (8 minutter siden):

Nei, du kan ikke regne det ut på den måten. En slik utregning tar ikke hensyn til at akselerasjon begrenses av evnen til å levere effekten til bakken. Jo mer effekt en bil får, jo mer begrensende er friksjon.

For å si det slik, å øke fra f.eks 100 kW til 200 kW på en gitt bil kan gi null forbedring på 0-30 km/t, ettersom traction control holder effekten nede, slik at man ikke pulveriserer dekkene. Da gir en dobling av effekten *mindre* enn en halvering av tiden på 0-100 km/t, og man kan gå fra f.eks 8 sekunder til 5 sekunder. Det samme gjelder om man reduserer effekten - man får utnyttet den lavere effekten bedre, slik at tiden ikke øker tilsvarende reduksjon i effekt.

Ok, da kan vi si maksimalt 14,5 sekunder fra 0-100, sannynligvis lavere.

Espen Hugaas Andersen skrev (6 minutter siden):

De som ønsker en slik bil har hatt mulighten til å kjøpe eksempelvis BMW i3 REX. Det har ikke vært en stor suksess.

Den har jo hatt en tragisk liten bensintank på 9 liter, softwarebegrenset til 7 liter i enkelte markeder, og kortere elektrisk rekkevidde på disse enn på sine brødre uten rekkeviddeforlenger. Det gjør hele konseptet dødfødt. Ikke at i3 er særlig egnet til langtur uansett pga bagasjeplass.

Lenke til kommentar

I likhet med BMW i3 REX vil ikke denne Tesla hybriden være salgbar i Norge. Årsaken til det er helt åpenbar: Den vil bli belastet med alt for mye avgifter i et avgiftsystem som ikke er tilpasset seriellhybrider. Den får heller ingen av elbilens fordeler på andre regulative områder.

Det kan godt hende at den er mye billigere å produsere, men det vil komme 25% MVA og andre avgifter til staten på grunn av ladeaggregatet. Men blir altså like dyr ut til kunde som en ren elbil, uten noen av fordelene.

BMW i3 REX var for øvrig et mye bedre konsept da den gikk på ren strøm mye lengre før bensin rekkevidde forlengeren slo inn. Resultatet var i følge BMW at i de få som ble solgt i Norge var motoren bare minimalt i bruk.

I den Tesla 3 varienten artikkelen handler om har man lagt seg på noe ala Toyota Prius som heller ikke går rent elektrisk over 65 Km/t. Da har man i realiteten en tung/dårlig bensinbil med batteridrift for lokalkjøring.

 

Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (5 minutter siden):

I likhet med BMW i3 REX vil ikke denne Tesla hybriden være salgbar i Norge. Årsaken til det er helt åpenbar: Den vil bli belastet med alt for mye avgifter i et avgiftsystem som ikke er tilpasset seriellhybrider. Den får heller ingen av elbilens fordeler på andre regulative områder.

Nope, årsaken er en helt annen: Denne Tesla hybriden er bare en konseptbil. Den er ikke til salgs. Derfor blir den ikke solgt i Norge, eller noe annet sted.

Lenke til kommentar
Sitat

Årsaken til det er helt åpenbar: Den vil bli belastet med alt for mye avgifter i et avgiftsystem som ikke er tilpasset seriellhybrider. Den får heller ingen av elbilens fordeler på andre regulative områder.

Samme kan sies om hydrogen biler, som har vært skandaler med dårlig ladning på grunn av eksplosjon.

Men tror mange som velger disel\bensin er på grunn av de kjøper brukt, og ikke tør ta risikoen for verditap, for tesla topper tronen over flest misfornøyde kunder per bileier, kia de andre bilmerkene har ikke så mye klager. Særlig også selvkjøring som er veldig usikkert blir jo på en måte å forhåndsbetale for noe som ikke funger.

Lenke til kommentar
KLAB19 skrev (10 minutter siden):

I likhet med BMW i3 REX vil ikke denne Tesla hybriden være salgbar i Norge. Årsaken til det er helt åpenbar: Den vil bli belastet med alt for mye avgifter i et avgiftsystem som ikke er tilpasset seriellhybrider. Den får heller ingen av elbilens fordeler på andre regulative områder.

Det kan godt hende at den er mye billigere å produsere, men det vil komme 25% MVA og andre avgifter til staten på grunn av ladeaggregatet. Men blir altså like dyr ut til kunde som en ren elbil, uten noen av fordelene.

BMW i3 REX var for øvrig et mye bedre konsept da den gikk på ren strøm mye lengre før bensin rekkevidde forlengeren slo inn. Resultatet var i følge BMW at i de få som ble solgt i Norge var motoren bare minimalt i bruk.

I den Tesla 3 varienten artikkelen handler om har man lagt seg på noe ala Toyota Prius som heller ikke går rent elektrisk over 65 Km/t. Da har man i realiteten en tung/dårlig bensinbil med batteridrift for lokalkjøring.

 

En kort komentar om norsk bilindustri (og engasjemang i komentarfeldt) og 0 til 100 km/t:

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
1 minute ago, LMH1 said:

Samme kan sies om hydrogen biler, som har vært skandaler med dårlig ladning på grunn av eksplosjon.

Men tror mange som velger disel\bensin er på grunn av de kjøper brukt, og ikke tør ta risikoen for verditap, for tesla topper tronen over flest misfornøyde kunder per bileier, kia de andre bilmerkene har ikke så mye klager. Særlig også selvkjøring som er veldig usikkert blir jo på en måte å forhåndsbetale for noe som ikke funger.

Tesla topper listen over de mest *fornøyde* kundene, mener du vel. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/vQXarm/dette-er-de-mest-fornyde-elbilkjperne

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Simen1 said:

Dagens plugin-hybrider er designet som en vanlig fossilbil, der batteri og elmotor nærmest er en tilleggs-vorte "hjelpemotor" på fossilsystemet. Motorene er designet for variabelt turtall (= dårlig virkningsgrad) og variabelt pådrag (= også her dårlig virkningsgrad, spesielt på normalt pådrag). Det gjør motorene alt for store, tunge og inneffektive i forhold til hva de kunne vært.

Plugin-hybrider burde vært designet rundt elmotoren og batteriet til hovedframdrift og bare hatt en liten og lett generator a ~20 kW med konstant turtall og pådrag til opplading av batteriet når SoC går under et visst nivå eller sjåføren overstyrer det. Batteriet burde gi nok rekkevidde til at daglig småkjøring kan gjøres 100% elektrisk. For noen betyr det 50 km, for andre 100 eller 150 km, så det burde finnes flere varianter.

Fornøyd med begrunnelsen? ;)

Du er opphengt i teknologiske løsninger og har et dogmatisk forhold til hva som 'riktig' eller 'galt' ut i fra valgt teknologisk løsning. Hvis du istedet ser på faktisk oppnådde resultater fungerer ladehybridene svært bra. De oppnår en høyst reell og stor utslippsbesparelse til en minimal kostnad, men du karakteriserer de likevel som 'tragiske' bare fordi de har valgt en annen implementasjon enn hva du har bestemt deg for er den riktige, og ser helt bort i fra opnådde resultater.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...