Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bot og purregebyr, hva er lov?


Gjest 44e0e...653

Anbefalte innlegg

Gjest 44e0e...653

Fikk i januar en purring/inkassovarsel på 670kr, altså 70kr i purregebyr, på en bot jeg ikke har sett. Kravet hadde forfalt i desember.

Jeg betalte ikke denne umiddelbart, ba om å få se bilder av pakreringen. Det fikk jeg, og betalte da 600kr og informerte om at jeg hadde betalt det og hva jeg mente om det, og at jeg ville ha bekreftelse på at de hadde mottatt. Jeg går ikke med på å betale et purregebyr når jeg ikke har fått orginalkravet/boten og heller ikke hatt mulighet til å betale det opprinnelige beløpet. 

De ignorerer det og har sendt krav på enda høyere beløp, dette kravet kom i posten etter jeg skrev til de og betalte 600kr.

Jeg vet det er småbeløp jeg krangler om, men har de lov å bare kjøre saken videre når jeg klager til de og ba om å få se beviser på parkering? Og har de lov å kreve det ekstra gebyret på 70kr, for så la det eskalere mens jeg tydelig er uenig med de i kravet og har startet dialog om det? Er det bare å bite i det sure eplet og betale det hele av ekstra purregebyrer? Jeg tenker at når jeg betaler så viser jeg jo at jeg godtar det, har derfor ikke villet betale.

Anonymous poster hash: 44e0e...653

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge dei faktisk har sendt den opprinnelige fakturaen, må du betale purregebyret (sjølv det er posten har rota han vekk - sånn er lova). Det fordrar så klart at dei har dokumentasjon på at den opprinnelige fakturaen blei sendt (t.d. Innleveringskvittering frå posten). Sjølv har eg aldri opplevt noko anna enn at gebyret blir sløyfa om eg ber om det når eg ikkje har fått opprinneleg faktura. Dei færraste næringsdrivande synest dei 70 kronene verdt å leita etter kvitteringa for (eller endå verre: å skremma kunder over til konkurrenten).

Det er ikkje lov å senda eit krav som er bestritt til inkasso. Om eg forstår deg rett, har du betalt det opprinnelege kravet, samstundes som du formidla til dei at du ikkje vil betala purregebyret og kvifor. Deretter har du fått krav på dei 70 kronene frå eit inkassobyrå - med inkassosalær i tillegg. Det er i tilfelle ikkje lov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...