Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sprekk i taket!


Anbefalte innlegg

Har et lite spørsmål. 

Vi kjøpte oss hus for et år siden, som er helt nytt. Litt etter vi flyttet inn, oppdaget vi en liten sprekk i taket. 

Vi har jo 5 års garanti, så vi nevnte det for selger. Og da sa han at det skulle de fikse, ingen problem. Men han ville vente litt å se hvordan det utviklet seg.

Nå har vi bodd her i et år og sprekken har blitt litt tykkere og den har nå strekt seg nesten gjennom hele rommet. Så vi tok kontakt med selger igjen og da sa han at det skulle han ta og sparkle.

Så spørsmålet mitt er: holder det å sparkle dette?

Viste bildet til en, og han mente det ikke burde bare sparkles, at det var bare et plaster på såret, så sprekker det gjerne igjen når garantien er gått ut. ikke vet jeg?‍♀️ er det noen fagfolk her som kan gi meg er ærlig svar..? 

PS. Se bort fra veggen, holder på å male og hadde bare fått et strøk på da jeg tok bildet??

IMG_20200128_143322.jpg

Endret av buffy88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags materiale er taket? Betong, plater av tre, noe annet?

I og med at sprekken er såpass vid og lang, kan jeg være tilbøyelig til å være enig med din venn og mene at det ikke holder å sparkle. Hvilken etasje er dette i? Ser du tilsvarende sprekker eller noen form for skjevheter andre steder i bygget? Dører eller vinduer som er trege å lukke/åpne? I verste fall så er det en setningsskade ( 12) hvor deler av bygget synker/stiger.

Har du hørt med forsikringsselskapet ditt? Du vil normalt kunne få råd om hvordan eventuelt ta saken videre (befaring for å fastslå eventuell årsak, sak mot selger etc.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei nei. Få inn en fagperson, entreprenør eller byggmester, betal 1000 kr for en times profesjonell vurdering. SÅ kan selger få jobben og regninga.

Det tyder jo på at noe i bygget ikke er som det skal. Gipsplater som ikke er skrudd skikkelig fast, det er ikke brukt filtbånd i skjøtene, eller i verste fall noe bærende konstruksjon som er gjort feil, slik at ett eller annet i bygget siger. Da blir det fort hundretusener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NoBo skrev (1 time siden):

Hva slags materiale er taket? Betong, plater av tre, noe annet?

I og med at sprekken er såpass vid og lang, kan jeg være tilbøyelig til å være enig med din venn og mene at det ikke holder å sparkle. Hvilken etasje er dette i? Ser du tilsvarende sprekker eller noen form for skjevheter andre steder i bygget? Dører eller vinduer som er trege å lukke/åpne? I verste fall så er det en setningsskade ( 12) hvor deler av bygget synker/stiger.

Har du hørt med forsikringsselskapet ditt? Du vil normalt kunne få råd om hvordan eventuelt ta saken videre (befaring for å fastslå eventuell årsak, sak mot selger etc.)

Tror det er gips. Er i første etasje, inne på vaskerommet. Har ikke funnet noe som har sett så ille ut. Men det er første gang vi eier et hus, så har egentlig veldig liten peiling på alt dette. 

Ingen trege dører eller vinduer, kanskje litt knirking I terrassedøren i andre etasje. 

Høres ut som vi ska ta en tlf til forsikringsselskapet ja. 

Lenke til kommentar
Taurean skrev (1 time siden):

Nei nei. Få inn en fagperson, entreprenør eller byggmester, betal 1000 kr for en times profesjonell vurdering. SÅ kan selger få jobben og regninga.

Det tyder jo på at noe i bygget ikke er som det skal. Gipsplater som ikke er skrudd skikkelig fast, det er ikke brukt filtbånd i skjøtene, eller i verste fall noe bærende konstruksjon som er gjort feil, slik at ett eller annet i bygget siger. Da blir det fort hundretusener.

Ja høres ut som vi må få noen andre til å se på dette, og en tlf til forsikringsselskapet. 

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (59 minutter siden):

Sitter ikke lista inntil veggen engang? Skjøten i hjørnet ser heller ikke bra ut

Listen sitter inn til veggen. Den ligger flatt inn til veggen så skrår den ut nederst på listen. Hvis det gir mening?listene er ihvertfall sånn i hele huset. Så regner med de ska være sånn.

Men ja skjøtene er ikke så fine noen steder i huset. Men fikk høre av en tømrer at det var skjønnhetsfeil. vi kunne klage på det å få det fikset, men det var ikke en "skade" i den forstand. 

Lenke til kommentar
buffy88 skrev (15 minutter siden):

Listen sitter inn til veggen. Den ligger flatt inn til veggen så skrår den ut nederst på listen. Hvis det gir mening?listene er ihvertfall sånn i hele huset. Så regner med de ska være sånn.

Men ja skjøtene er ikke så fine noen steder i huset. Men fikk høre av en tømrer at det var skjønnhetsfeil. vi kunne klage på det å få det fikset, men det var ikke en "skade" i den forstand. 

Ok, kan være at gipsplaten ikke er festet tilstrekkelig, eller verre f.eks en liten setningsskade.

Eneste lure her er nok å få en fagkyndig til kikke på det da jeg er ihvertfall ikke det?

Lenke til kommentar
freddy85 skrev (6 minutter siden):

Ok, kan være at gipsplaten ikke er festet tilstrekkelig, eller verre f.eks en liten setningsskade.

Eneste lure her er nok å få en fagkyndig til kikke på det da jeg er ihvertfall ikke det?

Hehe ja tror vi ska få noen til å se på dette?? og krysse fingrene for at det ikke blir et kjempe problem??

Lenke til kommentar
buffy88 skrev (45 minutter siden):

Aha, skjønner. Takk for svar?

Når en lister med skyggelist på denne måten må en tilpasse vinkelen for at det ikkje skal glipe som her. Pleier å ha med listebiter i td 16-18-20 grader for å sjå an vinkelen. Men det er kosmetikk ift den sprekka, forstår ikkje kva som har skjedd. Er dette en lettvegg som er satt opp under gipshimlingen? 

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (7 timer siden):

Altså, det hjørnet med listen er jo helt horribelt! 

Listing er dyre greier så bare å klage i håp om å få det fikset. 

Stor utbygger? 

Jeg får skrive det opp på listen av ting som må fikses. 

Stor utbygger? Vet ikke helt, hvor stor er stor liksom hehe?? bor i et byggefelt og de har bygget mange av husene her. Ser ut som de har hus i sotra/Bergensområdet..? 

Lenke til kommentar
HF- skrev (6 timer siden):

Når en lister med skyggelist på denne måten må en tilpasse vinkelen for at det ikkje skal glipe som her. Pleier å ha med listebiter i td 16-18-20 grader for å sjå an vinkelen. Men det er kosmetikk ift den sprekka, forstår ikkje kva som har skjedd. Er dette en lettvegg som er satt opp under gipshimlingen? 

Nå snakker du et språk jeg dessverre ikke forstår??? Men ser at jeg kanskje har misforstått noe..? Det er hjørnet på listen dere snakker om som er dårlig, eller? Jeg trodde det var det at listen gliper ut av veggen hele veien jeg??? #føltesegdum 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...