Gå til innhold

Tok lydeksperter tre år å utvikle: Den kunstige lyden av Volvos elbiler er nesten umulig å høre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (10 timer siden):

Så man skal lage leven for absolutt alle for å ta hensyn til et abslolutt minimalt antall blinde og svaksynte? 

Fin logikk.

Det er ikke leven. Hørte du lyden i det hele tatt? Små lyder som gjør at kroppen din underbevisst hører "oi her er det en bil". Og det er kun for hastigheter under 30.Vi har vokst opp med biler og vant til å høre biler utifra motor og dekkstøy. Nå blir det en ny tilvenning til stille biler. Dette hjelper.


Det er tryggere, for alle. Inkludert deg. Du kan gjerne tro at du ikke går under de som får nytte av dette, men enten du sitter bak rattet eller går foran en elbil så kommer du til å være en del av grunnen til at dette blir et varig fenomen. 

 

Nå synes jeg at Renault Zoe sin lyd er kvalmende å høre på og jeg håper de slutter med den, men generelt sett så er dette en god ting. . Volvo sin løsning er mye mer behagelig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
PingEnt skrev (10 timer siden):

Noen ganger, spesielt på veier med lav fart hvor en ikke hører bilen pga. liten dekkstøy, har en ikke fortau og må gå "midt på veien".

Vil anbefale å gå på venstre side, for din egen helse. Hvis du foretrekker å gå midt i veien håper eg du er organdonor. Elles er byane fulle av folk som høyrer på musikk med bose hodetelefoner el.l som ikkje hører noko uansett

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, HF- said:

Vil anbefale å gå på venstre side, for din egen helse. Hvis du foretrekker å gå midt i veien håper eg du er organdonor. Elles er byane fulle av folk som høyrer på musikk med bose hodetelefoner el.l som ikkje hører noko uansett

Nå var anførselstegn der for en grunn.

Lenke til kommentar

Det var Japan som innførte dette først. EU og USA kom med tilsvarende lover først 5-6 år senere.

Jeg tenker at når du blir eldre og alt blir litt vanskeligere så setter du også pris på å få et hint om at det er en stålboks på 2 tonn på vei mot deg. Som kanskje er kjørt av noen som ikke følger med i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil heller ha litt lyd fra biler som beveger seg sakte enn tilnærma lydløst. Sånn sett burde lyden bare være høg nok til at man blir obs på den samt svinne hen når dekkstøyen blir mekrsom nok. Volvo si løysing er faktisk meget bra. Håper dog at det blir mulig å legge inn egne lyder. Ser for meg nokre lyder eg gjerne ville brukt i byer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 8.2.2020 den 10.33):

Ingen blir overrasket over at min elbil ruller, for jeg følger med på p-plasser og i 30-soner på en måte jeg aldri gjør ellers.

Nå er det jo slik at ikke alle (sjåfører) er perfekte som deg. Når jeg går på en parkeringsplass (eller en grusvei med ingen" trafikk), så er jeg veldig glad for at jeg hører at det kommer noe bak meg. Jeg vil ikke kun være avhengig av at en sjåfør er mentalt oppegående i forhold til min sikkerhet. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...