Gå til innhold

Tok lydeksperter tre år å utvikle: Den kunstige lyden av Volvos elbiler er nesten umulig å høre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Denne lyd-loven fra EU er noe av det dummeste EU har funnet på, og EU er kjent for å gjøre mye dumt. Heer får vi endelig stillhet, og så skal vi forsøple verden med lyd, uten at vi trenger det? Hvor forbannet dum kan en bli? Dette er på nivå med mann med rødt flagg.

Lenke til kommentar

For meg med 2 hunder, som ofte går løse, er det helt umulig for meg å høre disse elektriske vidundrene som plutselig kommer uten en eneste lyd. Hva med folk som er blinde? Hvordan i huleste skal de vite at det kommer en bil?

Dette er snakk om lyd under lave hastigheter, og det er absolutt et godt pålegg. De skal ikke hørtes ut som formel 1 biler når de kjører i 80.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Altså ser man ikke rundt seg når man går i veien? Stoler folk blindt på hørselen sin blinde virrer jo ikke frem og tilbake på veien. Det er jo bare snakk om lavere hastigheter også. Høyere hastigheter lager de jo lyd pga andre ting, det er jo ikke sånn at moderne fossilbiler brummer tydelig i lave hastigheter, på parkeringsplasser osv..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 hours ago, JØI said:

Denne lyd-loven fra EU er noe av det dummeste EU har funnet på, og EU er kjent for å gjøre mye dumt. Heer får vi endelig stillhet, og så skal vi forsøple verden med lyd, uten at vi trenger det? Hvor forbannet dum kan en bli? Dette er på nivå med mann med rødt flagg.

For det første er det et problem for blinde og svaksynte. 

For det andre, er mesteparten av støyen fra biler dekkstøy. De fleste (sjekk statistikk fra vegvesenet) som sliter med støy fra biler, gjør det pga. dekkstøy, ikke motorstøy. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
16 minutes ago, Emil said:

Altså ser man ikke rundt seg når man går i veien? Stoler folk blindt på hørselen sin blinde virrer jo ikke frem og tilbake på veien. 

Det finnes altså folk som er blinde og svaksynte her i verden.

Lenke til kommentar
JØI skrev (2 timer siden):

Her får vi endelig stillhet, og så skal vi forsøple verden med lyd, uten at vi trenger det? 

Jeg mente også tidligere at det å lage lyder på biler som i utgangspunktet er lydløse bare er støyforurensning.

Men så besøkte jeg en by i Sveits hvor alle bilene (inkludert vare- og lastebiler) er elektriske. Du hører dem ikke og resultatet er at de må tute for å gjøre deg oppmerksom på at det kommer en bil bak deg.

.

Jeg garanterer deg at du heller vil ha en kunstig motorlyd enn denne tutingen.

.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Verden er jo ikke akkurat lydløs, så helt anti-lyd trenger man ikke være. Og det er et poeng at man kan høre at biler kommer, særlig for blinde og svaksynte som andre trekker frem.

Når det er sagt er jeg enig at en av kvalitetene med elbiler er nettopp fraværet av motorlyd, men jeg har sansen for tilnærmingen Volvo har valgt her - med å bare forsterke lyder som allerede er der...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Tåkefyrste said:

Så man skal lage leven for absolutt alle for å ta hensyn til et abslolutt minimalt antall blinde og svaksynte? 

Fin logikk.

Dette er til syvende og sist minimalt med støy, og det hjelper godt på for selv folk uten synsproblemer. Du kan ikke se 360 grader rundt deg til enhver tid. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Tåkefyrste said:

Trenger ikke det fordi jeg går ikke midt i veien slik enkelte har en tendens til å gjøre.

Noen ganger, spesielt på veier med lav fart hvor en ikke hører bilen pga. liten dekkstøy, har en ikke fortau og må gå "midt på veien".

Lenke til kommentar

Er flere ganger at folk blir overrasket over at bilen min starter å rulle. Bra med lyd. En gang skulle jeg kjøre ut fra en plass hvor de på naboplassen drev å lasta bilen sin. De så ikke at jeg hadde satt meg i bilen min og det endte med at jeg holdt på å ripe opp bilen min da de hadde strødd ting ut over alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
PingEnt skrev (1 time siden):

For det første er det et problem for blinde og svaksynte. 

For det andre, er mesteparten av støyen fra biler dekkstøy. De fleste (sjekk statistikk fra vegvesenet) som sliter med støy fra biler, gjør det pga. dekkstøy, ikke motorstøy. 

Nettopp! Dekkstøy bør være nok for de som ikke ser godt. I tillegg vil den rette løsningen være å få bilene til å ikke kjøre på mennesker og dyr. Da har en løst et problem i stede for å tviholde på et gammelt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Yommt skrev (Akkurat nå):

Er flere ganger at folk blir overrasket over at bilen min starter å rulle. Bra med lyd. En gang skulle jeg kjøre ut fra en plass hvor de på naboplassen drev å lasta bilen sin. De så ikke at jeg hadde satt meg i bilen min og det endte med at jeg holdt på å ripe opp bilen min da de hadde strødd ting ut over alt.

Ingen blir overrasket over at min elbil ruller, for jeg følger med på p-plasser og i 30-soner på en måte jeg aldri gjør ellers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, JØI said:

Nettopp! Dekkstøy bør være nok for de som ikke ser godt. I tillegg vil den rette løsningen være å få bilene til å ikke kjøre på mennesker og dyr. Da har en løst et problem i stede for å tviholde på et gammelt.

Det er ikke nok, burde være det, men er ikke. Elbil på en glatt vei uten singel (sommerhalvåret i Norge, hele året i store deler av europa) hører en ikke når den ikke kjører raskt.

Verden er ikke alltid som den burde være.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...