Gå til innhold

<elektro> batteribank farlig hjelp lukter brent batteri?


Anbefalte innlegg

Hei, har noen peiling på slikt:

Bakeey 6x18650 Battery Case DIY Power Bank Kit Box 3.7/5/6/9/12V for Smartphones

For kjøpte noe slik på ebay og batteriene prøvd 1-2 stk men lukter veldig svidd både denne og batteriene og kommer røyk, ut av batteriene.

Aldri opplevet ligdene før, så ser ikke fysisk feil som kan tyde på kortsluttning, men håper noen som har litt merke elektrikk bakgrunn kan si om man har blitt svindlet eller om hva dere tror? For må være kortsluttning men ser ikke noe som kan tyde på det?

batterilader.png

batterilader2.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tror du er problemet? kan vel ikke være slik at man må koble til alle batteriene samtidig?

Billig dritt 160 kr er ikke billig egentlig burde forvente mere i den prisklassen.

Man får jo ca samme bare med innebygd batteri på jula, men hadde håpet på noe med utbyttbar batteri.

Ser ikke noe som kan tyde på løse kabeler. Så må være loddet feil i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Kjøpte du 18650 batteriene også fra eBay? Det kan like godt være feil i batteriene. Uansett, 6 stk 18650 i parallell er ikke noe man leker seg med. Med den minste tegn til brent lukt så ville jeg ha skrotet både batteri og kabinett pga brannfaren.

En generell svakhet med denne konstruksjonen er at alle batteriene bør være ladet opp til ca samme nivå før dem monteres inn i rekka. Om ikke så vil det kunne gå veldig stor strøm mellom batteriene før alle cellene har stabilisert seg på samme spenningsnivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei det er fra eldre laptop så er neppe feil i batteriene, men får informasjon fra selgeren:

Sitat

Battery Type: 6x18650 battery (flat head, without protection board, each voltage must be between 3.3-4.2V)

Men ser ikke flat hode skal være årsaken til at batteriene lukter brent? For det er vel samma volt?

Lenke til kommentar

18650 med flatt hodet eller med ut-stikkende pluss-pol er vel i prinsippet det samme, men dem med flatt hode er noen få millimeter kortere. Mulig det bare er dem med ut-stikkende pluss-pol som har innebygget sikring mot over-utladning. Har faktisk sett eksempler på at su kan wrappe av denne tuppen (og sikrings-kretsen) for så å ende opp med et flathodet batteri. Men er det noe å lure på, kast dritten, det er brannfarlig. 

 Batteriene skal vel lades med 4,3 Volt og holde ca. 3,7 Volt når dem er fulladet. 3,3 Volt er vel spenningen når det er på tide å lade dem igjen. Det som er litt sært med disse batteriene er at dem kan selvantenne på grunn av at dem er ladet for langt ned. Sikringen skal kutte lasten når dem kommer under kritisk spenning, men selv etter at lasten er kuttet så vil batteriene ha en liten selvutladning. Derfor skal man ikke la gamle mobiltelefoner med Li-Ion batteri ligge å slenge. Dem kan faktisk selvantenne. 

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 7.2.2020 den 18.55):

Hva tror du er problemet? kan vel ikke være slik at man må koble til alle batteriene samtidig?

Billig dritt 160 kr er ikke billig egentlig burde forvente mere i den prisklassen.

Man får jo ca samme bare med innebygd batteri på jula, men hadde håpet på noe med utbyttbar batteri.

Ser ikke noe som kan tyde på løse kabeler. Så må være loddet feil i så fall.

 

LMH1 skrev (2 timer siden):

Nei det er fra eldre laptop så er neppe feil i batteriene, men får informasjon fra selgeren:

Men ser ikke flat hode skal være årsaken til at batteriene lukter brent? For det er vel samma volt?

Du spør om det er falig. Og får svar til at det kan det være. Så forsvarer du med at 160 kr ikke er billig, man burde forvente mer og at batteriene kommer fra en ELDRE laptop så det er neppe feil der.

Det er mye energi i et 18650 batteri. Og 6 av de er 6 ganger så mye energi. Jeg hadde ikke koblet disse opp til en ukjent produsent fra ebay.

Og når det lukter brent? Kvitt deg med det før du brenner ned huset.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg ser innimellom på bigclivedotcom på YouTube og han ser på en del billig elektronikk som selges over en lav sko. Og når han åpner disse opp så ser en fort at de mangler helt elementære sikkerhetsfunksjoner som vi er vant med og forventer.

Her for eks så har han ei campinglykt med 240V inn og USB uttak hvor en kan lade telefonen sin - men hvor USB porten har 240V ut når den er koblet til strømmen: 

 

Altså - du vil ødelegge det meste du kobler til USB porten samtidig som du kobler til strømmen. Du kan til og med klare å få dødelig sjokk av å ta på den mens den lader.

Kjøper du noe sånt i Norge fra en norsk forhandler ville en hel haug med kontrollorgan og journalister fort ha fått produktet bort fra markedet samtidig som en ansvarliggjør forhandleren for å ta inn og selge så farlig utstyr. Lykke til med å få det til med en relativt anonym selger fra eBay. Du kan jo alltids gi en negativ tilbakemelding da...

Jeg sier ikke at den batteribanken du har er i samme gate, men det er verdt å være kritisk til no-brand/no-name elektronikk man finner rundt om på nettet. Og som RRhoads sier, ikke kjøp batterier og ladere du ikke vet hvor kommer fra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (16 timer siden):

To ting jeg ikke ville kjøpt på Ebay er batteri og lader.

Tja trenger ikke å være alle lader\batteri dette, det er vel værste problemet jeg har funnet så langt.'

 

Ulovlige stoffer i hvert fjerde elproduktSvensk undersøkelse avslører ulovlige stoffer i hvert fjerde elektriske produkt. Så det finnes dårlige produkter uansett.

 

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
nomore skrev (På 9.2.2020 den 0.39):

Du spør om det er falig. Og får svar til at det kan det være. Så forsvarer du med at 160 kr ikke er billig, man burde forvente mer og at batteriene kommer fra en ELDRE laptop så det er neppe feil der.

Det er mye energi i et 18650 batteri. Og 6 av de er 6 ganger så mye energi. Jeg hadde ikke koblet disse opp til en ukjent produsent fra ebay.

Og når det lukter brent? Kvitt deg med det før du brenner ned huset.

Fant ut at det er mulig bare at batteriet er feil vei som kan være årsaken, men alikevell lukter det litt røyk fra enheten kanskje ikke så veldig merkbart men merker jeg får alergisk reaksjon og røklukt, tror ikke det er umiddelbar risiko for å brenne ned huset, men tar ut batteriet etter bruk, og er litt forsiktig, da jeg tror størst sansynlig siden det er 8 batteriet på samme metalskinne er det tydligvis dårlig beskyttelse hvis batteriet blir overladet, for batteriet kan ha forskjellig kapasitet og ligdene, dermed ville jeg ikke stolt på denne å lade om natten selv om det kan man ikke er anbefalt med noen ladere\batterier.

Så tviler på den har CE godkjenning med dokumentasjon men er selv usikker hvor farlig røk fra slike batterier er, særlig med tanke på uhellbedlig kreft, eller lungekreft, foreløpig merker jeg alergisk reakson, men hjelper lite å lufte med åpen vindu selv om det hjelper litt.

Er også problemet man får kun 5 volt 2 amp på ene pluggen andre er det kun under 1 amp.

Vet ikke om det finnes powerbank kun for utebruk? er kanskje tryggere ute en inne. Selv om batteriene kanskje ikke trives så bra i kulde eller våt vær.

Hvis det er 3.7 V per batter x 8 blir det ikke = 29,6 volt inn? Det funger med 1 batteri, så må være voltregulator et sted. Så hadde håpet noen kan gi litt mere teknisk informasjon? Om dere tror produktet er dårlig laget?

For er usikker for å få CE merke om produkter må ha innebygd batteri eller om det må ha egne kretser til hver batteri?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...